تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۸
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از ارائه اطلاعات خانوارهای مشمول مسکن اجتماعی از سوی نهادهای حمایتی به وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: تأمین مسکن ۸ هزار خانواده دارای ۲ معلول و بیشتر در فاز نخست مسکن اجتماعی در دستور کار است.
جزئیات جدید طرح مسکن اجتماعی/ تأمین مسکن ۸ هزار خانواده دارای ۲ معلول
به گزارش حدیدنیوز، سیدمحمد پژمان در خصوص نقش سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای طرح "تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد" گفت: نقش این سازمان، برنامه‌ریزی برای استفاده از زمین‌های دولتی در اجرای طرح مسکن اجتماعی است؛ البته دولت در همه شهرها زمین ندارد ولی در شهرهایی که زمین خالص در اختیار داریم، در حال آماده‌سازی برای عرضه زمین به مشمولان طرح هستیم و در شهرهایی که زمین نداریم برای اینکه زمین برای عرضه آماده کنیم با کمک مشاوران در حال تدوین برنامه‌ای هستیم تا با کمک مدیران شهری در این زمینه به تفاهم برسیم.
 
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه لازمه این موارد همکاری مدیران شهرداری‌هاست ادامه داد: اینکه در طرح جامع مسکن گفته می‌شود باید تا سال 1405 بالغ بر 100 هزار واحد مسکونی در یکی از شهرهای کشور ساخته شود باید مدیران آن شهر نشان دهند که کدام قسمت از شهر است که توانایی پذیرش ساخت این تعداد واحد مسکونی را دارد؟
 
وی افزود: باید مسائل دیگری از قبیل اینکه آیا این ساخت و ساز در زمین خالص صورت می‌گیرد یا در بافت فرسوده، زمین‌های دولتی یا جزئی از تراکم شهر؛ در حریم شهرها قرار دارد یا خیر و امثال آن پاسخ دهد. 
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال بررسی برنامه‌هایی هستیم که در تمام نقاط شهری قابلیت اجرای قطعی آن باشد، گفت: دولت باید برای تهیه مسکن اقشار کم‌درآمد با استفاده از زمین‌هایی که در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است یا تهیه زمین از طرق دیگر اقدام کند. 
 
*روش‌های تأمین مسکن اقشار متوسط
 
وی در خصوص روش‌های تأمین مسکن اقشار متوسط نیز تأکید کرد: برای این دسته از اقشار، استفاده از مکانیزم‌های تشویقی و مالی در دست اقدام است، به عنوان مثال چند نفر از اقشار متوسط زمینی با هم خریداری می‌کنند و ما تنها کاری که می‌کنیم این است که با ابزارهای پولی و مالی، خرید زمین مورد نظر آنها را تسهیل می‌کنیم تا در طول زمان قادر به بازپرداخت اقساط آن باشند.
 
پژمان با اشاره به وظیفه دولت مبنی بر تأمین مسکن آبرومند برای اقشار کم‌درآمد گفت: بیشترین بحثی که میان دستگاه‌های متولی طرح مسکن اجتماعی با دولت در جریان است این است که آیا باید این کالا (مسکن) به عنوان دارایی به آنها منتقل شود یا در اختیار دولت بماند؟
 
وی ادامه داد: مثلا اگر یک باره به یک خانواده دهک یک، ملکی ارزشمند که منابع مالی سرشاری را به آنها منتقل می‌کند، داده شود، نتیجه‌اش این است که این خانواده ملک دریافتی را فروخته و تبدیل به چند قلم کالای مصرفی دیگر می‌کند و مجددا به همان سکونتگاه غیر رسمی قبلی خود برای ادامه زندگی‌ بازمی‌گردد.
 
وی ادامه داد: اما اگر اصل ملک در اختیار دولت بماند و با دریافت اجاره‌بهایی قابل پرداخت از سوی خانواده‌های کم‌درآمد، اجازه زندگی در این املاک به آنها داده شود کار شایسته‌تری است که گرایش غالب در جلسات هماهنگی مسکن اجتماعی نیز به سمت همین نظریه است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری وزارت راه و شهرسازی با نهادهای حمایتی مانند کمیته امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و ... برای در اختیار گرفتن منابع مالی لازم در اجرای طرح مسکن اجتماعی افزود: وزارت راه و شهرسازی اطلاعات خانواده‌های کم‌درآمد را در اختیار گرفته و قرار است مدیریت و تأمین منابع مالی طرح در یک دستگاه متمرکز باشد ولی دستگاه‌های مجری طرح مسکن اجتماعی متکثر باشند.
 
*تامین مسکن 8 هزار خانواده دارای 2 معلول
 
وی با اشاره به ورود بنیاد مستضعفان در اجرای طرح مسکن اجتماعی خاطرنشان کرد: قرار است در گام اول، مسکن 8 هزار خانواده شناسایی شده دارای دو معلول یا بیشتر تأمین و در فازهای بعدی، تامین مسکن سایر اقشار کم‌درآمد در دستور کار قرار گیرد. http://hadidnews.com/vdcbaabf.rhb59piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما