تاریخ انتشار :جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۳
سقف برداشت از عابربانک‌ها کماکان ۵۰۰ هزار تومان است

تخلف آشکار بانک‌ها زیر سایه نظارت بانک مرکزی

بانک‌ها سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز را که پیش از این 200 هزار تومان بود به حداکثر 500 هزار تومان افزایش داده‌اند.
تخلف آشکار بانک‌ها زیر سایه نظارت بانک مرکزی
به گزارش حدیدنیوز، درحالی بانک مرکزی اصرار دارد که نباید سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز افزایش یابد و این اقدام را تخلفی آشکار می داند که بانکی‌ها بدون توجه به این اخطار کماکان سقف برداشت نقدی از عابربانک‌ها را ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده اند.

 
اقتصاد ایران آنلاین: "افزایش سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز" خبری بود که طی ماه های اخیر تسنیم به آن پرداخت و در نهایت بانک مرکزی به اقدام بانک‌ها این پاسخ را داد که افزایش سقف برداشت اقدامی غیرمجاز بوده و بانک مرکزی با این سیاست مخالف است.
 
 
بانک مرکزی در حالی به صراحت موضع خود را درباره افزایش سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز اعلام کرد که تعدادی از بانک‌های خصوصی و دولتی کشور طی اقدامی سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز خود را افزایش داده‌اند.
 
 
این بانک‌ها سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز را که پیش از این 200 هزار تومان بود به حداکثر 500 هزار تومان افزایش داده‌اند، البته این امکان در دستگاه‌های خودپرداز تعدادی از بانک‌ها قابل مشاهده است و در تعدادی دیگر نیز ترفند جداگانه‌ای به کار گرفته شده است، برای این مورد می‌توان بانک‌هایی را مثال زد که به‌صورت اسمی در دستگاه‌های خودپرداز حداکثر 200 هزار تومان را به‌صورت نقد پرداخت می‌کنند ولی به‌صورت عملی مشتری اگر بخواهد سقف بیشتری از 200 هزار تومان را برداشت کند می‌تواند در 2 مرحله این خواسته خود را برآورده کند.
 
 
این درحالی است که بانک مرکزی بعنوان مقام ناظر بر نظام بانکی تأکید دارد در حال حاضر نباید امکان برداشت بیش از 200 هزار تومان وجه نقد از دستگاه های خودپرداز فراهم شود بلکه بجای بازگشت پول نقد به معاملات باید از سایر خدمات مانند کیف پول الکترونیک و ... برای رفع نیازهای نقدی و بعضاً خرد مردم استفاده کرد.
 
 
اما باوجود تاکید بانک مرکزی به غیر قانونی بودن این اقدام بانک‌ها، طی هفته های اخیر شاهد خبرهای با همین مضمون در بانک‌های دیگر هستیم بنابراین نه تنها بانک‌هایی که سقف برداشت نقدی از دستگاه های خودپرداز خود را افزایش داده اند این رقم را به حالت قبل (200 هزار تومان) بازنگرداندند بلکه بانک‌های جدیدی هم به این گروه اضافه شده اند.
 
 
این اتفاق البته برای مشتریان همین بانک‌ها عملی است به‌گونه‌ای که دارنده کارت مبدأ می‌تواند از بانکی که (مبدأ) سقف برداشت نقدی را افزایش داده بیش از رقم تعیین شده توسط بانک مرکزی برداشت کند.
 
 
اما با وجود اینکه ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت که بانک مرکزی مجوزی به بانک‌ها برای افزایش سقف برداشت نقدی از خودپردازها و یا انتقال وجه نداده است و این طرح منتفی شده است، بانک سینا با صدور اطلاعیه ای رسمی اعلام کرده که در راستای توسعه خدمات بانکداری الکترونیک و جلب رضایتمندی هموطنان و استفاده کنندگان از خدمات بانک، سقف برداشت وجه از خودپردازهای این بانک از 200 هزار تومان در روز به 500 هزار تومان افزایش یافت.
 
 
البته این روال در سایر بانک‌ها هم انجام شده به گونه ای که بانک توسعه صادرات در دی ماه سال گذشته با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است که "سقف برداشت وجه کارت‌‌بانک‌های توسعه در دستگاه‌های خودپرداز بانک توسعه صادرات از مبلغ 000ر000ر2 ریال به 000ر000ر4 ریال افزایش یافت."
 
 
بانک حکمت ایرانیان نیز اسفند ماه سال قبل سقف برداشت وجه از خودپرداز را افزایش داده و اعلام کرده بود که "سقف مبلغ انتقال وجه داخلی با کارت‌های نقدی و جاری کارت بانک حکمت ایرانیان از درگاه های الکترونیکی تا مبلغ 500 میلیون ریال افزایش یافت."
 
 
بانک ملی نیز در فرودین ماه امسال اعلام کرده که "سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز (ATM) بانک ملّی ایران در سراسر کشور روزانه از 2،000،000 ریال به 5،000،000 افزایش یافت."
 
 
همچنین بانک تجارت در مردادماه سال جاری با صدور اطلاعیه ای تأکید کرد که "سقف برداشت وجه از تجارت کارت توسط دستگاه‌های خودپرداز بانک تجارت، از دو میلیون ریال به پنج میلیون ریال در هر شبانه روز افزایش یافت."
 
 
بانک سرمایه هم با صدور اطلاعیه ای مشتریان خود را از افزایش سقف برداشت از خودپردازها اینطور آگاه کرده "سقف برداشت از خودپردازهای بانک سرمایه توسط کارت های نقدی این بانک به 4 میلیون ریال افزایش یافت."
 
 
باتوجه به اینکه در این مدت شاهد افزایش تعداد بانکی‌هایی بودیم که سقف برداشت نقدی از عابر بانک‌ها را افزایش داده اند باید دید آیا بانک مرکزی بر موضع خود می ایستد و مانع از این اقدام بانک‌ها می شود یا با آنها کنار می آید؟ http://hadidnews.com/vdcba8bf.rhb8fpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما