تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۲
تحلیلگران با اشاره به لغو احتمالی تحریم نفت ایران از اوایل سال ۲۰۱۴ و رقابت اعضای اوپک برای بدست آوردن سهم بیشتر از بازار هشدار دادند این وضعیت می تواند به بروز جنگ قیمت در اوپک منجر شود.
تحلیلگران بازار نفت هشدار دادند/خطر بروز جنگ قیمت در اوپک با لغو تحریم نفتی ایران
به گزارش حدیدنیوز شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا طی گزارشی نوشت: برداشته شدن تحریم های ایران در اوایل سال آینده میلادی، زمینه را برای بازگشت صادرات نفت این کشور به بازار فراهم می کند و می تواند موجب جنگ قیمت در درون اوپک شود. زیرا تولیدکنندگان رقیب تلاش می کنند با نفت ایران که همراه با تخفیف زیاد عرضه می شود رقابت کنند. 

هرچند ممکن است این اتفاق چند ماه دیگر رخ بدهد، برخی استراتژیست های نفتی هشدار می دهند که این موضوع می تواند حجم عرضه نفت به بازار را که در حال حاضر در وضعیت اشباع قرار دارد، افزایش دهد و قیمت ها را کاهش دهد و موجب بروز آشفتگی در سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) شود. 

باربارا لامبرچت، تحلیلگر کومرزبانک، در این باره گفت: «بازار در حال حاضر حدود یک میلیون بشکه در روز از نفت ایران را از دست داده است، و در واقع با توجه به فراوانی عرضه در بازار نفت، اکنون نیازی به آن ندارد.» 

وی افزود: «اگر تحریم ها کاهش یابد، ایران مجبور خواهد شد امتیازات قیمتی قابل توجهی بدهد که این می تواند منجر به جنگ قیمت در بین تولید کنندگان نفت برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار شود.» 

کومرزبانک این هفته پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۴ را از ۱۱۵ دلار قبلی به ۱۰۶ دلار کاهش داد. 

به گفته سوشیت جنراله، براساس برآوردهای انجام شده، ایران همچنین ۲۶ میلیون بشکه نفت بر روی نفتکش ها در آب های داخلی خود ذخیره کرده است. 

سرویس اطلاعات بازارهای نفت پلاتز در ۲۲ اکتبر به نقل از محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گزارش داد: «اگر شرایط بین المللی عادی شود، برای به دست آوردن دوباره بازارهای سنتی مان، اگر لازم باشد، یکی از اهرم های ایران در این زمینه قیمت است.» 

پس از کاهش تنش ها بین ایران و آمریکا، قیمت نفت برنت در ماه سپتامبر حدود ۷ درصد نسبت به بالاترین قیمت ۶ ماه گذشته یعنی ۱۱۷ دلار، کاهش یافت. http://hadidnews.com/vdcba8b5.rhbzwpiuur.html
منبع : تسنیم
نام شما
آدرس ايميل شما