تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۷
رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه مطرح کرد

نگاه‌مان در اقتصاد به دست خارجی‌ها نباشد

نمی‌توان تمام مشکلات اقتصادی کشور مانند رکود بالا و تورم را ناشی از تحریم‌های خارجی دانست.
نگاه‌مان در اقتصاد به دست خارجی‌ها نباشد
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه گفت: در سال‌های اخیر سوء‌مدیریت‌های فراوانی در کشور مشاهده شد و بنده معتقدم نمی‌توان تمام مشکلات اقتصادی کشور مانند رکود بالا و تورم را ناشی از تحریم‌های خارجی دانست.

به گزارش حدیدنیوز رضا مقدس،‌ عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در گفتگویی گفت: سیاست های پولی و مالی که در چند سال اخیر اعمال شدند ۱۰۰درصد به دلیل تحریم ها نبود، بلکه متاسفانه به دلیل سوء‌مدیریت ها شاهد سرازیر شدن پول های فراوان به بازار و بالا رفتن تورم بودیم.

وی تاکید کرد:‌ در سال های گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی از پس مشکلات برنیامدند و تعطیل شدند در حالی که اگر مقداری مسائل و امور مدیریت می‌شد وضع تولید نیز اینگونه نابه سامان نمی‌شد.

وی افزود:‌ این گونه موارد لطمات جبران ناپذیری را به تولید کشور وارد کرده است و موارد این چنین بسیار زیاد بوده و تاثیرات آن در اقتصاد کشور فراوان است.

این استاد دانشگاه در مورد وعده رییس جمهور درباره کاهش تورم به زیر ۲۵درصد در سال جاری نیز گفت:‌ امیدوارم با تدابیر دولت یازدهم شاهد این مساله باشیم زیرا اکنون شور و نشاطی در میان تولید کنندگان ایجاد شده که با همدلی و همکاری دولت با بخش خصوصی می توان تورم را کاهش داد.

وی تاکید کرد:‌ اما رسیدن به این مهم نیازمند همدلی متقابل دولت و مردم است و نمی توان انتظار داشت که فقط مردم برای کاهش تورم تلاش کنند، در مقابل دولت هم به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد:‌کنترل تورم و شیوه هایی که رییس جمهور در پیش گرفته مانند مسکنی است که برای یک بیمار سرطانی تجویز شود در حالی که باید طی عمل جراحی غده سرطانی خارج شود، اکنون دولت در حال تسکین موقت درد است، اما در آینده باید نسبت به جراحی این غده اقدام شود.

وی در مورد نقش بانک ها در ایجاد رکود و تورم توضیح داد:‌ بانک ها معمولا رویه ای جدا از بانک مرکزی پیش گرفته اند به طوری که بارها در گزارش های مختلف رسانه ها مطرح شده که نرخ سود تسهیلات و وام ها و.. بسیار بالاتر از آنچه که بانک مرکزی تعیین کرده است.

وی ادامه داد:‌ بانک ها معمولا سیاست های دلخواه خود را پیش می برند به طوری که در ماه های گذشته شاهد بودیم بانک ها برای جذب سپرده و سرمایه گذاری رویه ای غیر کارشناسی در پیش گرفته بودند و متاسفانه در چند سال گذشته شیرازه کار از دست بسیاری از مسئولان در رفت و سبب شد تا کارها و پروژه ها به صورت ناموزون انجام شود، اما امیدوارم دولت با برنامه ریزی اوضاع را مجدد سامان بخشد.

این اقتصاددان در ادامه در مورد تاکیدات دولت نسبت به تقویت صادرات غیر نفتی نیز اظهار داشت:‌ با مثال ساده ای می توان وضعیت صادر کنندگان و تولید کنندگان را شرح داد؛‌ در نظر بگیرید یک مسافر برای سفر به خارج از کشور مجبور به تهیه ارز است که با مراحل طولانی و... می تواند این کار را انجام دهد حال این مساله را به راحتی می توان به اقتصاد و تولید کنندگان تسری داد به طوری که بروکراسی حاکم در کشور سایه سنگینی بر اقتصاد و ... انداخته و سبب شده تا دولت به نتیجه دلخواه خود در صادرات غیر نفتی نگیرد.

وی تاکید کرد:‌ برای رونق صادرات غیر نفتی دولت چاره ای جز حذف و رفع موانع دست و پاگیر ندارد، زیرا این موانع صنعتگران و تولید کنندگان را از پا انداخته و نمی توان امید داشت که مردم و بخش خصوصی به تنهایی صادرات را رونق بخشند، بنابراین دولت باید با تسهیل شرایط و رفع موانع تسهیلات در اختیار تولید کنندگان و صادرکنندگان قرار دهد.

وی در ادامه تنها راه علاج اقتصاد ایران را از نابه سامانی های کنونی اقتصاد، اطلاعت از فرامین و فرامین اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در صورتی که دولت به اقتصاد مقاومتی توجه کند مشکلات را به راحتی می‌تواند حل کند.

وی تصریح کرد: نباید فقط نگاهمان به مذاکرات و حاشیه های سیاست خارجی باشد و باید راهکارهایی بیندیشیم که بتواند با اتکا بر منابع داخلی ما را به پیشرفت و توسعه برساند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه گفت: نگاه و اتکا به دست خارجی ها ما را از اقتدار می اندازد؛ کشورهایی که به توسعه رسیده اند اتکا به داخل را در دستور کار خود قرار خود دادند. http://hadidnews.com/vdcb9zbf.rhbgfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما