تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۵
روش‌های مرسوم جریان اصلاحات

شگرد اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت

طرح پیچیده و فراگیر«اختلاف‌افکنی بین اصولگرایان در سطوح مختلف» است.
شگرد اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت
یکی از روش‌های مرسوم جریان اصلاحات برای غلبه بر اصولگرایان طرح پیچیده و فراگیر«اختلاف‌افکنی بین اصولگرایان در سطوح مختلف» است.


به گزارش حدیدنیوز، در طول سال‌هایی که فضای سیاسی کشور به دو قطب اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تبدیل شده است، همواره شاهد بوده‌ایم که منسوبین به این دو جریان برای موفقیت طیف متبوع خود به هر تلاشی دست زده‌اند تا بلکه با غلبه برجریان رقیب، حاکمیت کشور را در یک دوره مشخص به دست آورند، البته همیشه تلاش‌های رهبران و نخبگان سیاسی کشور در چارچوب اصول اسلامی و اخلاقی تعریف شده جامعه، قابل تفسیر نبوده و گاه آنچنان با مبانی اخلاقی و انسانی در تعارض بوده که با واکنش شدید جامعه و دلسوزان نظام مواجه شده است.

با بازخوانی رفتارهای سیاسی مشاهیر هر دو جناح می‌توان به راحتی دریافت که بی‌اخلاقی، عدول از هنجارهای پذیرفته شده جامعه و پشت کردن به اصول و مفاهیم اسلامی از جانب کدام دسته سیاسی بیشتر اتفاق افتاده و کدام طیف است که با اتخاذ روش‌هایی به دنبال حذف کردن جریان مقابل از صحنه سیاسی کشور است.

افزایش سطح تنازع اصولگرایان، هدفی میان‌مدت

یکی از روش‌های معهود و مرسوم جریان اصلاحات برای غلبه بر اصولگرایان طرح پیچیده و فراگیر«اختلاف‌افکنی بین اصولگرایان در سطوح مختلف» است که چند هفته‌ای است به عنوان یکی از دستورکارهای جدی و مؤثر در اختیار شخصیت‌ها و رسانه‌های این طیف قرار گرفته است.

«اختلاف‌افکنی و تعمیق آن در بین اصولگرایان» قطعه‌ای از پازل اصلی اصلاحات که همان «برگشت رسمی و بدون هزینه به عرصه حاکمیت» است باید تلقی شود، به این معنا که افزایش روزافزون اختلاف‌ها بین اصولگرایان در نهایت به ایجاد شکاف و چنددستگی بین لایه‌های مختلف اصولگرایی در طول چهار سال آینده بینجامد و حاصل آن تعدد لیست‌های نامزدهای اصولگرایی در انتخابات مجلس دهم و در نهایت تنوع میان کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خواهد شد و این تصویر مخدوش و غیرموزون در دل جریان اصولگرایی می‌تواند یک گام مهم برای موفقیت اصلاح‌طلبان در هر دو انتخابات به شمار آید.

به عبارت دیگر اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند که آنقدر روی نقاط افتراقی بین گروه‌های مختلف اصولگرایی در طول ماه‌های اخیر و آینده تأکید کنند و آن را به کل جریان و بدنه اصولگرایی القا کنند که در ‌آستانه هر دو انتخابات پیش رو، اصولگرایان چاره‌ای جز تعدد کاندیدا و لیست‌های متفاوت نداشته باشند؛ شبیه همان فضایی که اصولگرایان در مجلس نهم و انتخابات دهم ریاست جمهوری از خود به نمایش گذاشتند و در نهایت منجر به موفقیت گفتمان اعتدال در مقابل اصولگرایی شد.

فراکسیون اعتدال، شروعی برای یک آغاز

پس از موفقیت دکتر روحانی در انتخابات، اصلاحات اولین گام خود را جهت رو‌در‌رو قرار دادن اصولگرایان با یکدیگر از منتخبان مجلس نهم آغاز کرد، به‌گونه‌ای که تعمیق اختلافات بین اعضای دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان مجلس نهم در شرایطی که کابینه یازدهم به مجلس معرفی شد، به شکلی گسترده در سطح رسانه‌های روزنامه‌های زنجیره‌ای قرار گرفت که البته تا حدودی هم موفقیت‌آمیز بود. پس از این مرحله شخصیت‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای به تبعیت از اتاق فکر این جریان، تمرکز خود را روی شکل‌گیری گروهی جدید در مجلس و در قالب «فراکسیون اعتدال» گذاشته‌اند که در مصاحبه‌های برخی شخصیت‌ها و در صفحات خبری رسانه‌های این جناح سیاسی نمود چشمگیری دارد. از همین رو، یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت طی مصاحبه‌ای با یک عضو فراکسیون رهروان با تیتر «فراکسیون اعتدال برای رای به سه وزیر پیشنهادی فعال می‌شود» از طی شدن مراحل نهایی تأسیس فراکسیون اعتدال خبر داده است.

این روزنامه همچنین به نقل از این نماینده، با متهم کردن برخی نمایندگان به تندروی، مدعی شده است که فراکسیون اعتدال از فراکسیون رهروان انشعاب گرفته است. این در حالی است که پیش‌‌تر محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفته بود: تشکیل فراکسیون حامیان دولت در مجلس بستگی به نحوه تعامل فراکسیون رهروان با دولت دارد که اگر این تعامل خوب نباشد، احتمال تشکیل فراکسیون جدید وجود دارد. تلاش برای ایجاد فراکسیونی تازه در مجلس درحالی یکی از دستور کارهای روزنامه‌های زنجیره‌ای است که مجلس با دادن رأی اعتماد به اکثریت کابینه یازدهم سطح بی‌نظیری از همکاری و تعامل با قوه مجریه را به نمایش گذاشته و بنابراین وجود یک فراکسیون همسو با دولت نمی‌تواند معنایی داشته باشد جز آنکه یک استراتژی برای به قدرت رسیدن‌شان قلمداد شود، ‌البته می‌توان مصادیقی نظیر پیشبرد اهداف افراطی در مجلس در قالب طرح‌های چالش برانگیز را هم به آن اضافه کرد.

تحریک اصولگرایان جهت موضع‌گیری تند علیه یکدیگر

بعد دیگر از استراتژی «افزایش و تعمیق اختلافات بین اصولگرایان» در چند روز اخیر با اظهارات دکتر حدادعادل و آیت‌الله جنتی در مراسم بزرگداشت عباس کدخدایی شکل تازه‌تری به خود گرفت، به گونه‌ای که برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب ضمن مصاحبه با برخی نمایندگان مجلس که از جناح اصولگرایی به شمار می‌آیند تلاش کرده‌اند، این افراد را ترغیب نمایند تا علیه شخصیت‌های قابل احترامی نظیر آیت‌‌الله جنتی و دکتر حداد موضعی تند و چالش‌برانگیز اتخاذ کنند.

یکی از روزنامه‌های اصلاحات روز دوشنبه با عبارت: «واکنش نمایندگان به سخنان مطرح شده در بزرگداشت کدخدایی: احترام به رأی مجلس را از نجفی بیاموزید» و تیترهایی نظیر: «مجلس شعور دارد» و «توصیه به درس گرفتن از نجفی» سعی نموده تا اصولگرایان را به زدوخورد هم مشغول کرده و خط تخریب اصولگرایان به وسیله همفکرانشان را همچنان پویا و زنده نگه دارد.

براساس همین خط دیکته شده یکی دیگر از همین روزنامه‌ها با درج گزاره‌ای مبنی بر «واکنش نمایندگان به سخنان آیت‌الله جنتی» تیتر زده است: «رئیس نشدند اما دنبال تضعیف مجلس هستند.»

همچنین پایگاه‌های خبری دیگری، اظهارات تند یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس را نسبت به آیت‌الله علم الهدی اینگونه تیتر می‌زند: «شما باعث شکست اصولگرایان شدید.»

مصادیق ذکر شده بخش اندکی از تلاش‌های جریان اصلاحات برای افزایش اختلافات بین اصولگرایان و تلاش برای ادامه‌دار بودن آنهاست که باید در ماه‌های آینده هم شکل جدی‌تری به خود بگیرد.

ترفندهای اصلاحات، هوشیاری اصولگرایان را می‌طلبد

اگرچه «تشدید و تعمیق اختلافات بین اصولگرایان طی چهار سال آینده» می‌تواند به بازگشت رسمی و بدون هزینه اصلاحات به قدرت کمک شایانی کند اما نباید غافل بود که هدف نهایی اتاق فکر این جرگه – که شخصیت‌های خاصی را هم شامل می‌شود ـ در ظاهر کسب قدرت است و هدف بالادستی آنها مفاهیمی مانند «استحاله» و «براندازی» است که سال‌هاست برزمین مانده و باید در هر حالت عملیاتی شود. باتوجه به آنچه از اهداف بالادستی لیدرهای پرده‌نشین تجدیدنظرطلب ذکر شد، اصولگرایان در هر جایگاه و منصب و موقعیت سیاسی – اجتماعی که هستند ضمن آنکه اختلافات و انتقادات درون‌گفتمانی را در جلسات خصوصی و راه‌های عقلانی‌تر پیگیری کنند باید از اعلام موضع غیرضروری نسبت به تحولات داخلی بپرهیزند.

اصولگرایان همچنین باید هوشیاری خود را نسبت به ترفندهای خطرناک جریان رقیب ـ که در نهایت به براندازی نظام ختم خواهد شد – افزایش داده و درس‌های انتخابات سال‌های اخیر را هر از چندگاهی مرور کنند چراکه پشت دست گزیدن در آینده هیچ بهره و نصیبی به همراه نخواهد داشت. http://hadidnews.com/vdcb9ab5.rhbs5piuur.html
منبع : جوان
نام شما
آدرس ايميل شما