تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۷
چندی پیش ماجرای ورود چندین هزار خودروی لوکس خارجی به کشور آن هم در شرایطی که همهٔ مسئولین خبر از آماده باش کامل برای حمایت از تولید داخل می‌دهند حیرت بسیاری را در پی داشت.
مافیای خودرو‌های لوکس در ایران چگونه فعالیت می‌کنند؟/ خانواده خاصی که برای بچه پولدار‌ها ماشین جور می‌کند
به گزارش حدیدنیوز، چندی پیش ماجرای ورود چندین هزار خودروی لوکس خارجی به کشور ان هم در شرایطی که همهٔ مسئولین خبر از آماده باش کامل برای حمایت از تولید داخل می‌دهند حیرت بسیاری را در پی داشت وارداتی که خبر از تردد ۱۶ هزار خودرو لوکس خارجی همچون «پورشه و بنز» در ۵ ماهه نخست امسال با ارز مرجع دولتی می‌داد.

انتشار این خبر در‌‌ همان ساعات ابتدایی هیاهوی بسیاری را به پا کرد و برخی از کار‌شناسان به اذعان به اینکه متاسفانه سیا‌ستگذاری‌ها و شروط وضع شده برای واردات خودرو به کشور، واردات این محصول را در انحصار چند خانواده خاص درآورده است پرده از اسراری برداشتند که تا به آن روز برای بسیاری مخفی مانده بود.

بر اساس آمارهای اعلام شده در نیمه اول امسال ۱۹ هزار و ۳۸۰ دستگاه خودروی سواری به ارزش بیش از ۴۲۹ میلیون دلار وارد کشور شده که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته (۱۶ هزار و ۵۶۳ دستگاه به ارزش بیش از ۳۶۹ دلار) از لحاظ ارزشی بیش از ۲۱ درصد و از حیث تعداد ۱۷ درصد افزایش داشته است.
کاهش تولیدات خودروهای داخلی و افزایش قیمت آن‌ها در این روز‌ها نیز عاملی دیگر بود که روی آوردن بیشتر مصرف کننده داخلی به خودروهای وارداتی را احتمال می‌داد. هرچند خودروهای وارداتی با توجه به قیمت بالای خود هرگز نمی‌توانند جایگزین خودروهای تولید داخل شوند اما افزایش آمار واردات خودرو مسئله‌ای نبود که با توجه به تحولات بازار ارز بتوان به سادگی از آن گذشت.

بر پایه تحقیقات صورت گرفته بر روی پدیده مافیای خودرو در ایران این حقیقت بیش از پیش‌ آشکار می‌شود که برخی از فعالان این عرصه که با هر دولت و هر جناحی روابط خوبی برقرار می‌کنند و جا پای آن‌ها در هر تشکل سیاسی یا عرصه‌های صنعتی دیده می‌شود، عوامل مافیایی اقتصاد کشور هستند و حتی گاهی دولت‌ها را نیز برای پیشبرد اهداف خود، هدایت می‌کنند و بیشتر به همین دلیل هم می‌شود رد مافیایی آن‌ها را نه تنها در بازار واردات بلکه در بح خودرو‌های داخلی نیز مشاهده نمود.

متاسفانه با وجود اینکه این خودرو‌ها با ارز مرجع وارد کشور شده‌اند اما قیمت آن‌ها در بازار بسیار بالاست درحالی که به طور معمول نباید این اتفاق بیفتد به بیان دقیق‌تر این موضوع نشان دهنده فعالیت گسترده مافیای خودرو در کشور است که از این طریق سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

هم اکنون اگرچه قیمت خودروهای وارداتی همراه با نوسانات ارز لحظه به لحظه دچار تغییر می‌شود اما حتی خودرویی که با نرخ آزاد نیز وارد می‌شود ضمن طی مراحل ترخیص و شماره گزاری مدت زمانی بعد به مصرف کننده می‌رسد و در طول این مدت زمان افزایش قیمت دلار بی‌گمان به افزایش همین خودرو خواهد انجامید. http://hadidnews.com/vdcb95bf.rhb8zpiuur.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما