تاریخ انتشار :جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
رئیس جمهور در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد اگر نتوانیم روند خشک شدن دریاچه ارومیه را مهار کنیم، طوفان نمک ۱۰ تا ۱۴ استان کشور را نابود خواهد کرد.
هشدار روحانی درباره وقوع طوفان نمک

به گزارش حدیدنیوز، نحوه مشارکت بانک جهانی در پروژه احیای دریاچه ارومیه در نشستی که به میزبانی آب منطقه ای آذربایجان غربی برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کیومرث دانشجو مدبرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، به تشریح عواقب خشک شدن این دریاچه پرداخت و گفت: روند خشکی دریاچه ارومیه اگر به همین شکل ادامه پیدا کند، در آینده ریزگردهای موجود تبدیل به معضل بزرگی می شود که نه تنها ایران، بلکه کشورهای همجوار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: دولت به طور جدی به دنبال حل این معضل است و با حداکثر امکانات و پتانسیل های موجود، سعی در پیشبرد راهکارهای اجرایی احیای دریاچه دارد و مطالعات گسترده ای در این زمینه اتفاق افتاده که نتایج آن به مرور در استان نمود پیدا می کند.

دانشجو افزود: پروژه احیای دریاچه ارومیه پروژه عظیمی است و نیازمند کمک های بانک جهانی است و با سابقه ای که بانک جهانی در کشور ما دارد، امید است که در جهت احیای دریاچه ارومیه نیز کمک های مالی خود را دریغ نکند.

همچنین هادی بهادری معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز با مقایسه وضعیت آبی دریاچه ارومیه در گذشته و حال گفت: دریاچه ارومیه با توجه به شرایطی همچون عمق کم، زمان کمتری را نیز برای احیا نیاز دارد و روند سریع خشک شدن آن نیز به همین علت است.

وی گفت: برآورد نمک دریاچه ارومیه حدود ۱۰ میلیارد تن است و این مقدار نمک برای ایجاد معضل بزرگ ریزگردها در آینده کافیست.

"عمر بوگارا" عضو هیئت مدیره بانک جهانی نیز با اشاره به اینکه برای بررسی شرایط و تهیه گزارش در زمینه نحوه مشارکت بانک جهانی برای احیای دریاچه ارومیه به ایران سفر کرده است گفت: بانک جهانی کارشناسان خبره و با تجربه ای را در اختیار دارد که می توانند تجارب خود را در این زمینه به ایران منتقل کنند.

وی با ابراز خرسندی از حضور در استان آذربایجان غربی گفت: اطلاعات ما در مورد دریاچه ارومیه محدود به گزارش های مکتوب بود و بازدید از دریاچه کمک شایانی در جهت کمک به احیای آن خواهد کرد و آن را در اولویت های کاری بانک جهانی برای تامین منابع مالی مورد نیاز قرار خواهد داد. http://hadidnews.com/vdcb8fbf.rhbgspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما