تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در چند سال گذشته بر تصور دوری نظامیان از فرهنگ و رسانه خط ‏بطلان پر رنگی کشیده، امیر "سیاری" نشان داده است که رسانه را خوب می شناسد و به خوبی نیز از آن استفاده می کند.
لزوم استفاده از سبک های جدید و پرطرفدار برای رساندن حرف انقلاب+دانلود
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در چند سال گذشته بر تصور دوری نظامیان از فرهنگ و رسانه خط ‏بطلان پر رنگی کشیده، امیر "سیاری" نشان داده است که رسانه را خوب می شناسد و به خوبی نیز از آن استفاده می کند.

 چند روزی از انتشار ویدئو کلیپ امیرحسین مقصودلو (تتلو)، خواننده رپ ‏شناخته شده ایرانی در خصوص انرژی هسته ای می گذرد، کلیپی که در ساعات اولیه انتشارش صدها هزار ‏بار دیده شد و واکنش های مختلفی را به دنبال خود داشت؛ یک خواننده صراحتا اثری در مورد یکی از ‏سیاسی ترین مسائل چند دهه اخیر کشور ساخته است، اثری که از لحاظ مضمون و محتوا و ساخت فنی به شدت قابل تامل و ‏تاثیرگذار بود و آشکارا حس غرور ملی مخاطب را بر می انگیخت.‏ در زیر به بررسی چند نکته در مورد کلیپ جدید امیرتتلو می پردازیم.

۱- از همان ساعات اولیه واکنش ها به این موضوع مختلف بود، عده ای موسیقی رپ را برای بیان محتواهای ‏ارزشی، قالبی سخیف ارزیابی کردند و به انتقاد از ساخت این اثر پرداختند در سمت مقابل نیز گروهی دیگر به ‏پیشواز حرکت هنرمندان دارای استقبال مردمی به سمت این گونه موارد و ابراز صریح تعلق خاطر خود به ‏منافع ملی ایران، رفتند و آن را حرکتی قابل ستایش دانستند.‏

نظرات هر دو گروه قابل تامل و بررسی جدی است؛ دسته اول که معتقدند موسیقی رپ قالبی نامناسب برای ‏بیان این دست موارد است سخنشان ناظر به سابقه نه چندان مناسب این نوع موسیقی است که البته حرکات ‏خواننده در حین اجرا نیز بر این دیدگاه موثر است؛ بخش دوم این گزاره به نظر کاملا درست و منطقی است ‏شاید اگر تتلو کمی وزانت در حرکات را چاشنی کار خود در اجرای این اثر می کرد انتقادات کمتری متوجه ‏آن می شد اما در خصوص سخیف بودن اصل این قالب باید تامل بیشتری کرد.چه اینکه اگر بتوان این نوع موسیقی که این روزها به شدت درمیان نوجوانان و جوانان طرفدار دارد را به سمت موضوعات مهم و تاثیرگذار نظیر همین موضوع هسته ای و یا سایر موضوعات مطروحه در بطن انقلاب هدایت کرد چه اشکالی دارد از این سبک موسیقی برای گفتن سخن انقلاب استفاده کرد؟

چند سال پیش همین بحث ‏در خصوص موسیقی پاپ نیز مطرح بود، این سبک از موسیقی به دلیل سابقه نامناسبش در قبل انقلاب چندان باب میل و ‏علاقه نبود اما کم کم دیدیم که در همین موسیقی پاپ، آثار زیبایی با محتوای عالی و برازنده منتشر شد و ‏امروز این نوع موسیقی مورد پسند و گرایش خوانندگان انقلابی نیز واقع شده است؛ آثار بسیاری در پاپ با ‏مضامین ملی و حتی دینی خوانده می شود و مورد استقبال عمومی قرار می گیرد. در مورد موسیقی رپ نیز ‏به نظر باید همین مساله را مدنظر قرار داد؛ یعنی نفس این سبک موسیقی به نظر نمی رسد ذاتا غیرقابل بهره ‏گیری برای محتوای صحیح باشد؛ موسیقی های رپ در حوزه های اجتماعی و ملی در چند سال اخیر که با ‏استقبال گسترده ای نیز از سوی جوانان مواجه شده است موید همین ادعاست، یعنی یک اثر به دلیل این که ‏پاپ و یا رپ است بد نمی شود بلکه باید محتوای آن را مورد مداقه قرار داد کما این که در طرف مقابل چه ‏بسیار آثاری در سبک موسیقی ایرانی بوده اند و دارای محتوای به شدت مبتذل و مصداق بارز غنا.‏

۲- نکته دیگر در خصوص این اثر همکاری مشهود نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با سازندگان این کار ‏است. شناخت خوب رسانه و بهره گیری از ظرفیت های گوناگون هنری برای تبلیغ و تبیین اقتدار و صلابت ‏‏«نداجا»، امری است که طی چند سال اخیر به وضوح در عملکرد این نیرو و شخص امیر دریادار سیاری، قابل ‏ملاحظه است.‏

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در چند سال گذشته بر تصور دوری نظامیان از فرهنگ و رسانه خط ‏بطلان پر رنگی کشیده است. به نظر می رسد شخص فرمانده این نیرو، ذاتا رسانه را خوب می شناسد. دریادار ‏سیاری وقتی در میان اهالی رسانه و در مجامع عمومی حاضر می شود فردی خوش مشرب و در عین حال ‏مقتدر می نماید این تعامل مثبت با افکار عمومی جامعه در تصویر بیرونی این نیرو و تعاملات آن با اهالی ‏فرهنگ نیز دیده می شود؛ اهالی فرهنگ به راحتی روی ناوهای نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران که نماد ‏اقتدار دریایی نظام است حاضر می شوند و حتی برخی خوانندگان موسیقی هایی را اجرا کردهاند و پس از ملاحظه بی واسطه عزت و صلابت ملی آن چه که دیده اند ‏را با ابزار نافذ هنر با مردم خویش در میان می گذارند؛ بی اغراق می توان گفت این نیرو را باید به عنوان یک ‏الگوی قابل تقدیر در این عرصه دانست.‏

۳- نکته مهم در خصوص موزیک ویدئو انرژی هسته ای آن است که نفس ارتباط هنرمندان با کشور خود و ‏تلاش برای قرار دادن هنرشان در اختیار عزت و آبروی ایران بسیار ارزنده است. تصوری که از سوی عده ‏معدودی از جریان روشنفکری هنر در میان هنرمندان و فضای عمومی جامعه القا شده دوری از مردم و برج ‏عاج نشینی و ژست اپوزیسیون گرفتن است؛ دغدغه های بی مایه و محتوای پوچ گرا و مبتذل این دسته به عنوان هنر اصیل معرفی و ‏در قالب مارپیچ سکوت به سایرین حقنه می شود در صورتی که بارها و بارها خلاف این امر به اثبات رسیده ‏است. در مورد همین پرونده هسته ای، اظهار نظرهای انقلابی هنرمندان مختلف و کارهای ساخته شده برای ‏آن نظیر همین اثر مورد بحث، نشان دهنده آن است که جریان دور از مردم، طیف معدود اما پر سر و صدایی ‏هستند که باید را نادیده شان گرفت و از آنها عبور کرد.‏علت عصبانیت اصلاح طلبان و جریان فتنه از این حرکت نیز به وضوح مشخص است. این جریان که هنرمندان وابسته به خود را همواره در پز اپوزیسیونی نظام قرار می دهد دوست ندارد ببیند که خواننده ای که شاید طرفدارانش بسیار بیشتر از کل هنرمندان جریان اصلاح طلب باشد با یان سرمایه عظیم اجتماعی ،با درایت به سمت نظام حرکت کرده است و بدون هیچ چشم داشتی یکی از موضوعات حقه نظام را درقالب اثری هنری مطرح کرده است.

۴- موضوع دیگری که برخی منتقدین به آن اشاره دارند سوابق خواننده مذکور است . اصولا هر انسانی دارای اخلاقی خوب و بد، و نقاطی مثبت و منفی، و ظاهری سالم و معیوب است. عمل و گفتار زشت عیبجویان این گونه است که هیچگاه در رابطه با دیگران نقاط خوب، مثبت و سالم ایشان را نمی بینند، بلکه درست به دنبال آن نقاط بد هستند تا با آگاهی و اشاعة آن، موجب بدنامی صاحب آن و آبروریزی وی شوند.

در حالی که شایسته این است که ما به جای پی جویی عیوب دیگران، به دنبال عیوب و گناهان خود، و در پی اصلاح و پاکیزه کردن وجود آلودة خویش باشیم، نه اینکه از خود غافل شویم و شبانه روز در جستجوی لغزشهای مردم باشیم و با آشکار نمودن آنها باعث بدنامی و رسوائی ایشان شویم. و بترسیم از این که خداوند نیز به کیفر و مکافات عمل زشتمان، ما را در دنیا و آخرت در نزد خلایق رسوا و بدنام نماید. زیرا هر کس به نوعی مرتکب خطا و لغزش شده، یا هر لحظه ممکن است در دام شیطان گرفتار آید و مرتکب گناه شود، و همین خطا و آلودگی وسیله ای باشد برای بدنامی و رسوایی او، که باید از این مصیبت و گرفتاری خانمانسوز به خدا پناه ببریم.

دیـدة بد بین بپوشان ای کریم عیب پوش / زین دلیریها که من در کنج خلوت می کنم

فراموش نکردیم که چه افرادی و با چه سوابقی در قبل انقلاب پس ار انقلاب متحول شدند و چه رشادت هایی در دوران دفاع مقدس داشتند. پس در گذشته افراد تجسس نکنیم و کسی که امروز پا در رکاب انقلاب گذاشته را به راحتی نرانیم که این شیوه اسلام و قرآن و ائمه نیست.

سخن معروف مرحوم میرزا اسماعیل دولابی هست که :ﻫﯿﭽﻮﻗﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻫﯿﭻ ﺁﺩﻣﯽ ﻧﺸﻮ ﻭ ﺯﯾﺮ ﻭ ﺭﻭﺵ ﻧﮑﻦ ،
ﺣﺘﯽ ﻋﺰﯾﺰﺗﺮﯾﻨﺖ ...!ﺯﯾﺒﺎﺗﺮﯾﻦ ﺑﺎﻏﭽﻪ ﺭﺍ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺑﯿﻞ ﺑﺰﻧﯽ ،ﺣﺪﺍﻗﻞ ﯾﻪ ﮐﺮﻡ ﺗﻮﺵ ﭘﯿﺪﺍ می کنی ...



به هر حال موزیک ویدئو «انرژی هسته ای» با همه مباحث پیرامون آن، اتفاقی در مجموع خوب و قابل تاملی است که باید از ‏آن و سازندگانش تقدیر کرد و مشوق آن بود تا ابزاری که دشمن فرهنگی ما از آن به نفع خود استفاده می کند را با کمی درایت و سعه صدر به سمت خودش برگردانیم.

برای دیدن فیلم اینجا بروید http://hadidnews.com/vdcb58bf.rhbffpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما