تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۱
کمیته ویژه دارویی تشکیل شود

دولت به دنبال پوشش داروهای گران قیمت

بارها پیشنهاد کرده‌ایم سازمان غذا و دارو کمیته ویژه‌ای متشکل از چند وزارتخانه دخیل در امر تامین دارو تشکیل دهد.
دولت به دنبال پوشش داروهای گران قیمت
به گزارش حدیدنیوز، نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت و وضعیت رو به بهبود بازار دارویی کشور گفت: بارها پیشنهاد کرده‌ایم سازمان غذا و دارو کمیته ویژه‌ای متشکل از چند وزارتخانه دخیل در امر تامین دارو تشکیل دهد تا بتواند به استمرار سیاست‌های فعلی دست یابد.



دکتر محمود فاضل با بیان اینکه به نظر می‌رسد وضعیت بازار دارویی کشور با توجه به رویکرد جدید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، رو به بهبود است، اظهار کرد: اما موضوعی که همیشه نگرانش بودیم این است که "دارو" کالای یک بخشی نیست و باید از بخشی‌نگری به آن پرهیز شود.



وی ادامه داد: دارو کالایی است که تهیه، تامین و تدارک آن فرابخشی است. به عنوان مثال بانک مرکزی، گمرک، وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر باید با همکاری یکدیگر دارو را تامین کنند.



این دکتر داروساز با اشاره به اینکه هر چند با رویکرد سازمان غذا و دارو، وضعیت بازار دارویی رو به بهبود است اما گاه اختلالاتی اتفاق می‌افتد، گفت: دو اصل عمده در تهیه و تدارک دارو داریم. اصل نخست تامین دارو و دیگری رساندن آسان و ارزان دارو به مردم است.



فاضل افزود: اکنون هر دو اصل تهیه و تدارک دارو با تلاش سازمان غذا و دارو در حال پیگیری است، اما مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال چندی پیش بانک مرکزی ارز لازم را تخصیص نداده بود و یک خلاء دو هفته‌ای را موجب شد که ضررش در نهایت متوجه بیماران شد.



نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه استمرار فعالیت‌های فعلی بسیار حائز اهمیت است، گفت: بارها پیشنهاد کرده‌ایم سازمان غذا و دارو کمیته ویژه‌ای متشکل از چند وزارتخانه دخیل در امر دارو تشکیل دهد تا بتواند به این استمرار دست یابد. وزارت بهداشت باید بتواند اصل رضایتمندی بیمار را رعایت کند.



وی درباره تکلیف داروهایی که در ردیف داروهای بیماران خاص قرار نمی‌گیرند با این حال گران قیمت‌اند و تحت پوشش بیمه هم نیستند، گفت: بحث داروی بیماران خاص در مقایسه با آمار کلی اقلام مورد نیاز دارویی، محدود است اما دایره بیماران صعب‌العلاج گسترده‌تر است. دولت به دنبال پوشش این گروه از داروها نیز هست و چون هزینه‌های فراوانی بر دوش اقتصاد نظام سلامت تحمیل می‌کند، باید سازمان‌های بیمه‌گر وارد عمل شده و پوشش این داروها را از منابع دولتی و مردمی گسترش دهند. متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر نتوانسته‌اند به وظیفه خود به درستی و آن‌طور که باید، عمل کنند. http://hadidnews.com/vdcb58b5.rhbzgpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما