تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۶
سرگردانی فاز۱۱ از دولت هشتم تا یازدهم

شرکت ملی نفت دفتر فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را تعطیل کرد

فاز ۱۱ تنها فاز میدان گازی پارس‌جنوبی است که تاکنون اقدامی برای توسعه آن صورت نگرفته است.
شرکت ملی نفت دفتر فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را تعطیل کرد
هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به دلیل کمبود منابع مالی تصمیم گرفت، توسعه یک فاز مرزی میدان گازی پارس‌جنوبی را از برنامه‌های اولویت‌دار این شرکت خارج کرد و دفتر این فاز در شرکت نفت و گاز پارس تعطیل شد.

به گزارش حدیدنیوز،‌ فاز ۱۱ تنها فاز میدان گازی پارس‌جنوبی است که تاکنون اقدامی برای توسعه آن صورت نگرفته است. توسعه این فاز در سالهای پایانی دولت هشتم - سال ۱۳۸۳ (۲۰۰۴) - به شرکت‌های توتال فرانسه و پتروناس مالزی واگذار شد اما این دو شرکت بعد از گذشت پنج سال از حضور در این طرح صرف نظر کردند.

چینی‌ها گزینه بعدی ایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی بودند. طرح در سال ۱۳۸۸ با هزینه چهار میلیارد دلار به آنها واگذار شد. طبق قرارداد، شرکت سی.ان.پی.سی چین موظف شد توسعه این فاز مرزی با کشور قطر را طی ۵۲ ماه تکمیل کند. اما شرکت چینی کوچکترین اقدام در جهت اجرای قرارداد صورت نداد. شرکت ملی نفت ایران نیز ۵۰ ماه بعد قرارداد با چینی‌ها را فسخ کرد.

این بار نوبت به پیمانکاران ایرانی رسید. همزمان دو پیمانکار ایرانی برای تصاحب این فاز رقابت می‌کردند. در روزهای پایانی دولت دهم، شرکت توسعه پتروایران (یکی از شرکت‌های تابعه شرکت نیکو) و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این قرارداد بسته شود. آنها حتی اخباری مبنی بر واگذاری توسعه فاز ۱۱ به شرکتهای متبوعشان را هم منتشر کردند. البته سایت رسمی وزارت نفت امضا قرارداد با دو شرکت پیمانکار را در حد یک توافقنامه تقلیل داد.

با روی کارآمدن دولت جدید بخشنامه‌ای ابلاغ شد مبنی بر این که هرگونه امضای قرار داد پیش از تاریخ جلسه رای اعتماد مجلس و انتخاب وزیران باطل است. بر این اساس چون قرارداد مورد نظر در مردادماه ۱۳۹۲ نهایی شده بود قرارداد توسعه فاز ۱۱ "کان لم یکن" محسوب شد.

البته بیژن نامدار زنگنه؛ وزیر نفت با بیان اینکه " قرارداد بستن هنر نیست، قرارداد باید اجرایی شود"، گفت: قرارداد فاز ١١ با شرکت پتروپارس قابل اجرا نبود، این شرکت، پولی برای توسعه در اختیار ندارد.

رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم اردیبهشت ماه امسال با منوط کردن سرنوشت توسعه فاز ١١ پارس جنوبی به طرح ایران ال.ان.جی اعلام کرد:‌ "توسعه آخرین فاز توسعه نیافته میدان مشترک گازی پارس جنوبی تا دو ماه آینده مشخص می‌شود.

به همین منظور نیز کمیته‌ای فنی در وزارت نفت برای ارزیابی پروژه ایران ال.ان.جی و بودجه موردنیاز برای اتمام طرح تشکیل شد. طبق آخرین آمار از وضعیت طرح ایران ال.ان.جی، با ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی هشت سال گذشته، فاز اول طرح حدود ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.

اگرچه جوادی گفته بود، توسعه فاز ۱۱ ممکن است یک ماه یا دو سال دیگر آغاز شود اما وی برای توسعه این فاز شرط دیگری را هم به جز طرح ایران ال.ان.جی قرار داد. شرط دوم، توسعه در قالب قراردادهای جدید صنایع بالادستی نفت بود. تدوین و رونمایی از قالب جدید قراردادهای نفتی تأخیر، نیمه دوم امسال صورت خواهد گرفت.

اکنون خبرها حاکی از آن است که توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی از برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران حذف شده است و به همین دلیل دفتر این فاز در شرکت نفت و گاز پارس تعطیل و مدیران و کارکنان آن به دفاتر سایر فازهای پارس‌جنوبی منتقل شده‌اند. http://hadidnews.com/vdcb0fbf.rhb89piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما