تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۹
نرخ آزاد دلار روز گذشته با شکستن سطح حمایتی ۳ هزار و ۱۰۰ تومان، وارد کانال جدیدی شد. شاخص بازار ارز که در هفته‌های گذشته در یک محدوده مشخص رفت و برگشت داشت، دیروز رکورد جدیدی را ثبت کرد.
دلار به زیر ۳۱۰۰ تومان افتاد/تغییر کانال بازار ارز/خوش‌بینی بازار به مذاکرات
به گزارش حدیدنیوز، کارشناسان و فعالان بازار، مهم‌ترین دلیل تغییر مختصات حرکت ارز را واکنش مثبت بازار به اخبار «مذاکرات هسته‌ای» عنوان کردند. از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که در دو ماه اخیر، عرضه در بازار ارز به واسطه «رشد صادرات غیرنفتی» نیز افزایش یافته است.

واکنش مثبت بازار به مذاکرات هسته‌ای
ریزش ارز به کانال جدید


 نرخ آزاد دلار روز گذشته سطح حمایتی ۳ هزار و ۱۰۰ تومانی را شکست و از کریدور روزهای گذشته خود خارج شد. روز گذشته قیمت آزاد دلار با ۲۰ تومان کاهش نسبت به روز قبل، به ۳ هزار و ۹۵ تومان رسید. کارشناسان یکی از عوامل اصلی خروج از این کریدور را واکنش مثبت بازار نسبت به اخبار اخیر مذاکرات هسته‌ای عنوان می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این دومین بار است که طی یک هفته اخیر بهای دلار از سطح ۳ هزار و ۱۰۰ تومان کمتر می‌شود. دوشنبه هفته گذشته نیز قیمت دلار، طی لحظاتی به حدود ۳ هزار و ۹۰ تومان رسید، اما این کاهش، موقت بود و در انتهای این روز، روی تابلو صرافی‌ها قیمت ۳ هزار و ۱۰۰ تومان برای دلار آزاد ثبت شد. دیروز ولی قیمت با عبور از سطح حمایتی ۳ هزار و ۱۰۰ تومانی، زیر این سطح قرار گرفت و تثبیت شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت دیروز دلار طی ۸۳ روز گذشته بی‌سابقه بوده و آخرین بار در هفته انتهایی فروردین‌ماه قیمت از این سطح کمتر بود.

خوش‌بینی بازار به مذاکرات

کارشناسان مهم‌ترین عامل اصلی این کاهش قیمتی را «خوش‌بینی بازار به مذاکرات هسته‌ای» عنوان می‌کنند. برخی از اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که این مذاکرات در مسیر پیشرفت قرار دارد. روز گذشته اخباری مبنی بر نزدیک شدن دیدگاه طرفین بر تعداد سانتریفیوژها در برخی خبرگزاری‌های خارجی منتشر شد و اختلاف اصلی ایران و ۱+۵ را «زمان اجرای توافق» عنوان کردند. البته این اخبار و گزارش‌ها هنوز در حد گمانه‌زنی باقی مانده و از سوی هیچ مقام مسوول در مذاکرات تایید یا تکذیب نشده است.

اثر رشد صادرات پتروشیمی بر ورودی بازار

کارشناسان معتقدند که علاوه‌بر خوش‌بینی بازار به مذاکرات هسته‌ای، عوامل مهم دیگری نیز در هفته‌های اخیر بر مسیر کاهشی نرخ ارز موثر بودند. یکی از مهم‌ترین این عوامل، تقویت ورودی بازار حاصل از فروش محصولات غیر‌نفتی است. بررسی‌ نشان می‌دهد که طی دو ماه اخیر ۱۴ درصد به ارزش صادرات پتروشیمی افزوده شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در دو ماه اردیبهشت و خرداد سال‌جاری بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به ارزش صادرات پتروشیمی افزوده شده است.

کارشناسان عنوان می‌کنند که ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی طی یک بازه زمانی ۲۰ روزه به بازار تزریق می‌شود؛ بنابراین می‌توان عنوان کرد که یکی از عوامل تقویت ورودی بازار در روزهای اخیر؛ افزایش صادرات محصولات پتروشیمی در دو ماه اردیبهشت و خرداد سال‌جاری بوده است. از سوی دیگر، آمار منتشر شده نشان می‌دهد که ارزش صادرات برخی کالاهای غیر‌نفتی در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه ۲ میلیارد دلار افزایش یافته است، این اقلام شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی است. این آمار نیز افزایش ارزش صادرات کالاهای غیر‌نفتی را تایید می‌کند.


همچنین به‌نظر می‌رسد که این روزها عرضه خرده فروشی بازار نیز نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته است. برخی از فعالان بازار معتقدند که گروهی از مردم با توجه به خوش‌بینی بازار به مذاکرات و کاهش ارزش دلار در آینده، دلار در دست خود را به بازار عرضه می‌کنند. از سوی دیگر، برخی از متقاضیان دلار نیز با توجه به چشم‌انداز کاهشی بازار ارز، خرید خود را به تعویق انداختند.

سیاست‌های تنظیمی بانک‌مرکزی


در حالی که روند قیمتی دلار طی هفته‌های گذشته کاهشی بوده است، برخی از کارشناسان معتقدند نهاد‌های رسمی مانند بانک‌مرکزی باید از نوسان‌های بازار جلوگیری کنند و اولویت در بازار حفظ ثبات قیمتی باشد؛ البته رویه‌های گذشته از بازار ارز نشان می‌دهد هنگامی که نوسان‌های قیمتی از ۳ درصد تجاوز کند، سیاست‌های تنظیمی، دست نامرئی بازار را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد و نوسانات مقطعی بازار را کنترل می‌کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که این روزها که بازار تحت‌تاثیر اخبار مذاکرات هسته‌ای تغییرات جزئی و کاهشی دارد، تا زمانی که این نوسان‌ها شدید نباشد، نهادهای رسمی در روند بازار دخالت مستقیمی نخواهند داشت.

برخی از منابع آگاه نیز این دیدگاه را مورد تایید قرار داده‌اند. روز گذشته بازارهای جهانی طلا تعطیل بود و قیمت سکه و طلا تحت‌تاثیر نرخ ارز، کاهش یافت. بر این اساس، سکه بهار آزادی در بازار با کاهش ۲ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، ۹۵۴ هزار تومان به فروش رسید. http://hadidnews.com/vdcb09b5.rhb90piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما