تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۹
مقاومت بانک‌ها در راه‌اندازی درگاه واحد؛

جرائم سنگین بانک مرکزی برای متخلفان بانکی

برخی از بانکها برای فرار از جریمه سنگین بانک مرکزی جلوی تراکنش‌های اینترنتی شتاب خود را گرفته‌اند.
جرائم سنگین بانک مرکزی برای متخلفان بانکی
باوجود دستورات بانک مرکزی به بانک‌ها برای یکپارچه سازی پرداخت‌های اینترنتی از امروز یکشنبه و اتصال سوئیچ آنها به شاپرک، برخی از بانکها در مقابل اجرای این طرح مقاومت کرده و برای فرار از جریمه سنگین بانک مرکزی جلوی تراکنش‌های اینترنتی شتاب خود را گرفته‌اند به طوری که مبالغ انتقالی از این طریق، ۲۴ ساعت پس از انجام عملیات الکترونیکی، به حساب‌های مقصد واریز می‌شود.



به گزارش حدیدنیوز، بر اساس اطلاعیه های قبلی بانک مرکزی، قرار بود از امروز اول دی ماه تمامی پرداخت‌های الکترونیکی بانکهای دولتی، غیردولتی و موسسات اعتباری از طریق سوئیچ شاپرک انجام و بر این اساس، درگاه پرداخت اینترنتی بانکها از مرکز شتاب قطع شود.



بانک مرکزی اعلام کرده بود که به منظور نظارت دقيق و ارتقاي سطح امنيت تراکنش‌هاي خريد اينترنتي و جلوگیری از جعل، از تاريخ ۳۰ آذرماه تمامي تراکنش‌هاي پذيرندگي مربوط به درگاه‌هاي پرداخت اينترنتي بانک‌ها از مرکز «شتاب» قطع شده و اين تراکنش‌ها صرفاً از طريق «شاپرک» انجام می شوند؛ لذا ضروري است تا تاريخ فوق الذکر تمامی درگاه‌هاي پرداخت در بانک‌ها به شرکت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات پرداخت واگذار شود.



این در حالی است که علی رغم دستورات و درخواست های مکرر بانک مرکزی از بانکها، برخی از بانکها از اجرای این طرح امتناع می کنند و سوئیچ های خود را برای اجرای طرح جدید آماده سازی نکرده اند و برخی از بانکها نیز عملیات آماده سازی سوئیچ و سیستم های خود را با کندی انجام می دهند و در نهایت همچنان از سوئیچ‌های قبلی برای عملیات پرداخت اینترنتی استفاده می کنند.



بر این اساس، بانک مرکزی به بانکها مجددا اعلام کرد که می توانند تا پایان دی ماه همچنان از سوئیچ های خود برای پرداخت های اینترنتی استفاده کنند اما به ازای هر تراکنشی که از طریق سیستم شتاب خود انجام می دهند، باید به بانک مرکزی مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنند.



بانک مرکزی مبلغ جریمه ای برای بانکها در نظر گرفته که بالا است و بر این اساس، برخی از بانکها که همچنان در مقابل اجرای این طرح مقاومت می کنند، برای اینکه مشمول این جریمه سنگین نشوند، جلوی انجام تراکنش‌های خود را از دیروز گرفته اند.



با توجه به اینکه تعداد تراکنش‌های اینترنتی شتاب بالا است و این عملیات به ویژه در برخی از بانک‌های بزرگ از سایر بانکها بیشتر است، آنها برای اینکه مشمول جرائم سنگین بانک مرکزی نشوند، جلوی تراکنش را گرفته اند و پرداخت‌های آنی را غیرممکن کرده اند و به مشتریان اعلام می کنند که براساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی، کلیه وجوه تا ۲۴ ساعت آینده کارسازی خواهد شد.



بانک مرکزی حدود دو ماه پیش به بانکها اعلام کرده بود که به صورت پایلوت پرداخت‌های خود را با سوئیچ شاپرک تطبیق دهید، در نهایت بانک مرکزی به بانکها هشدار داده است که اگر تا پایان دی ماه جاری پرداخت های اینترنتی خود را بر روی شاپرک سوئیچ نکنند، دیگر نمی توانند در شبکه تراکنشی را انجام دهند.



تراکنش‌هاي قابل پذيرش اينترنتي در درگاه‌هاي پرداخت شامل خريد و پرداخت قبوض مي‌باشد، که صرفاً از طريق شبکه الکترونيکی پرداخت کارت (شاپرک) قابل انجام خواهد بود و تراکنش پرداخت قبوض و سحاب از طريق اينترنت بانک براي کارت‌هاي صادر شده در آن بانک کمافي‌السابق قابل انجام است.



پیش از این، ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی، از راه اندازی درگاه واحد پرداخت اینترنتی از ۱۵ آذر به صورت پایلوت و از اول دی ماه به صورت کامل خبرداده و اعلام کرده بود: اجرای این طرح برای حفاظت از منافع مردم و سپرده گذاران خواهد بود.



وی افزوده بود: در این طرح مقابله با فیشینگ یا جعل سایت به منظور مقابله با ترفندهایی که به کار می رود، مدنظر قرار گرفته است. همچنین در این زمینه آدرس اینترنتی shaparak.ir برای پرداخت‌ها مجاز خواهد بود و سایر آدرس های اینترنتی دیگر کاربردی نخواهد داشت و بر این اساس تا حد زیادی از آشفتگی و سرگردانی مشتریان جلوگیری شده و به سمت نظام پرداخت ساماندهی شده خواهیم رفت.



در اصل هدف بانک مرکزی یکپارچه سازی كليه پرداخت هاي اينترنتي از طريق شبکه الکترونیکی پرداخت کارت «شاپرک» است. شاپرک نیز اعلام کرده بود بر اساس سیاست های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و طبق برنامه ریزی های انجام شده برای تمرکز و یکپارچه سازی نظام پرداخت کشور و با توجه به انجام این امر برای پایانه های فروش، کلیه پرداخت های اینترنتی از آذر ماه سال جاری در شبکه الکترونیکی پرداخت کارت «شاپرک» متمرکز و تراکنش های مذکور صرفا از طریق این شبکه انجام می شود. بنابراین پس از تاریخ فوق، پذیرش کلیه پرداخت های اینترنتی در شبکه شتاب از طریق بانک ها متوقف خواهد شد.



اجرای این طرح مستلزم فعالیتهای متنوع و متعدد در حوزه های زیر ساختی(فنی، امنیت و مقررات)، راهنمایی و توجیه پذیرندگان جهت آشنایی با شرایط پس از یکپارچه سازی، بانک ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت می باشد.



همچنین اعلام شده بود که برای جلوگیری از توقف یا اختلال در ارائه خدمات پرداخت اینترنتی به پذیرندگان، هماهنگی های لازم بین بانکهای ارائه کننده این خدمت، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت و شاپرک انجام شده است.



یکی از مهم ترین تاثیرات این یکپارچه سازی بی نیازی از تعدد درگاههای پرداخت بوده و پذیرنده اینترنتی صرف نظر از بانک مورد نظر خود جهت واریز وجوه می تواند از بین شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت دارای مجوز که فهرست آنها در سایت شاپرک موجود می باشد یکی را انتخاب نماید. در این شرایط کیفیت سرویس، عامل اصلی و تعیین کننده خواهد بود.



یکی دیگر از نکات مهم در طرح یکپارچه سازی، ایجاد تمام صفحات پرداخت تحت دامنه shaparak.ir است که مزیت آن سادگی در شناسایی صفحات پرداخت غیر واقعی خواهد بود. در این وضعیت کافی است دارندگان کارت هنگام ورود به صفحه پرداخت، اطمینان حاصل کنند که صفحه مورد نظر، یکی از زیر دامنه های این سایت است. فرآیند دوران گذار از وضع موجود به وضع جدید (یکپارچه) هم اکنون آغاز گردیده و اطلاعات تکمیلی مورد نیاز پذیرندگان و دارندگان کارت متعاقبا از طریق سایت شاپرک اعلام خواهد شد.

http://hadidnews.com/vdcb05b5.rhbwapiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما