تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۸
کارشناسان در گفت وگو با«حدیدنیوز» مطرح کردند:

اجلاس تهران رزمايش سياسی ايران در برابر بلوك استكباری بود

گفتمان ایران در حوزه‌های گوناگون با اهداف جنبش عدم تعهد انطباق داشته است.
اجلاس تهران رزمايش سياسی ايران در برابر بلوك استكباری بود

اجلاس تهران رزمايش بزرگ سياسی ايران در برابر بلوك استكباری بود
برگزاری اين‌چنين نشستی به منزله يك رزمايش عظيم سياسی كه زلزله بزرگی در اركان غرب و رژيم صهيونيستی ايجاد كرد و عكس‌العمل‌های آنها پس از اين اجلاس حاكی از خشم شديد و استيصال و نااميدی از ادامه راه تحريم و تهديد و همچنين نااميدی از تلاش برای انزوای سياسی ايران حكايت دارد.
جواد كريمی قدوسی عضو كميسيون امنيت ملی مجلس در گفت‌وگو با حديدنيوز با اشاره به نتايج اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: اين نشست به منزله يك رزمايش بزرگ سياسی و ارائه قدرت ديپلماسی جمهوری در برابر بلوك غرب به سرگردگی آمريكا می‌دانيم.
وی افزود: بيش از ۳۴ سال از تلاش دشمنان برای انزوای حكومت اسلامی و ملت ايران مستمرا گذشته و هر روز با تمسك به روش‌های جديدی چون تحريم و تهديد و زير سوال بردن چهره درخشان ايران برای انزوای انقلاب اسلامی تلاش كرده است.
كريمی قدوسی عنوان كرد: برگزاری اين‌چنين نشستی به منزله يك رزمايش عظيم سياسی كه زلزله بزرگی در اركان غرب و رژيم صهيونيستی ايجاد كرد و عكس‌العمل‌های آنها پس از اين اجلاس حاكی از خشم شديد و استيصال و نااميدی از ادامه راه تحريم و تهديد و همچنين نااميدی از تلاش برای انزوای سياسی ايران حكايت دارد.
وی در مورد ديگر آثار اين اجلاس گفت: آشنايی بهتر و جامع‌تر سران كشورهای عدم تعهد و هيئت‌های حاضر شده در اين اجلاس با منطق قوی و دلپسند و جهانی توام با حكمت، بصيرت و اميد ايران و دريافت افق روشنی از آينده جهان از لسان رهبر معظم انقلاب از آثار اين اجلاس است.
عضو كميسيون امنيت ملی مجلس در مورد بياتات مقام معظم رهبری در افتتاحيه اجلاس اظهار كرد: بيانات معظم‌له به عنوان نقطه عطف تاريخ كهن جنبش عدم تعهد است، حداقل برای ۲۰ سال آينده می‌تواند به عنوان يك نقشه راه جامع ابعاد مختلف سياسی، اجتماعی، ساختاری فلسفی و نقطه اميد برای وحدت كشورهای عضو باشد.
وی با اشاره به لزوم

كارآمد كردن جنبش عدم تعهد گفت: در اين سه سالی كه رياست جنبش در اختيار ما است بايد دو كار مهم انجام دهيم، احتمالا در درون جنبش برخی كشورها دوست ندارند گام‌های قوی توسط ايران در اين سه سال برداشته شود، جمهوری اسلامی بايد در مسير تكامل و تحرك بخشيدن به جنبش مراقبت شديد داشته باشد تا با خيانت‌ها و مشكلاتی از درون اعضای جنبش مواجه نشود.
عضو كميسيون امنيت ملی مجلس افزود: اقدام ديگر در درون خانواده جمهوری اسلامی بايد صورت بگيرد، تعيين يك ساختار در درون ايران برای پيگيری و رصد مباحث مهم مورد انتظار جنبش عدم تعهد بايد لحاظ شود.
اين نماينده مجلس اظهار كرد: اين مجموعه هنوز از نام جنبش برخوردار است و تبديل به سازمان نشده است، دبيرخانه و ساختار ندارد، بعد از برگزاری اجلاس‌های گذشته ديگر تحركی از جنبش ديده نمی‌شد، جمهوری اسلامی می‌تواند با كار كارشناسی دقيق و استفاده از كارشناسان اعضای عدم تعهد به خصوص كسانی كه تاثيرگذار هستند، تحرك بزرگی انجام دهد و ظرف دو سال آينده مقدمات نشست دوم جنبش عدم تعهد در ايران را فراهم كند و پس از رايزنی‌های عميق سياسی و مذاكرات مقدمات تبديل جنبش به سازمانی برجسته را فراهم كند.
عضو كميسيون امنيت ملی مجلس در پايان گفت: اين سازمان در كنار سازمان ملل می‌تواند خلاهای ناشی از سلطه ابرقدرت‌های موجود را بر ساختار سازمان ملل ترميم و جبران كند و آن تحوالی كه مورد انتظار است در جنبش به وجود آورد.

سخنان رهبر انقلاب در خصوص فلسطين چاره‌ساز وضعيت اين كشور خواهد بود
اين اجلاس سطح جمهوری اسلامی را بدون شك در جهان بالا برد،اين اجلاس نشان داد كه ديپلماسی جمهوری اسلامی تحرك زيادی دارد و اين نوع ديپلماسی را به جهانيان نشان داد.

حسين شيخ‌‌الاسلام مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس شورای اسلامی و دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه ملت فلسطين در گفت‌و‌گو با حديدنيوز در مورد اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: با سخنان مقام معظم رهبری در افتتاحيه اجلاس به نظر من اجلاس تمام شد زيرا اصل حرف‌ها را ايشان زدند و مواضع ايشان مورد تحسين سران كشورها قرار گرفت.
سفير سابق ايران در سوريه اظهار كرد: مقام معظم رهبری به صورت كاربردی
و تاثيرگذار معنويت در مديريت سياسی را بيان فرمودند.
وی با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبری در مورد حقوق ملت فلسطين عنوان كرد: در رابطه با فلسطين فرمايشات ايشان نقطه عطفی بود كه چاره‌ساز آينده فلسطين خواهد بود ومسير را در يك جهت صحيح قرار خواهد داد.
مشاور امور بين الملل رئيس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نتايج اين اجلاس برای جمهوری اسلامی اظهار كرد: اين اجلاس سطح جمهوری اسلامی را بدون شك در جهان بالا برد،اين اجلاس نشان داد كه ديپلماسی جمهوری اسلامی تحرك زيادی دارد و اين نوع ديپلماسی را به جهانيان نشان داد.
وی در پايان افزود: اين اجلاس مقدمه‌ای شد تا جمهوری اسلامی به عنوان رياست ۱۲۰ كشور به مدت سه سال در جهان مطرح شود و در كليه مسائل می‌توانيم فعالتر ازهميشه حضور داشته باشيم و تاثيرگذاری جمهوری اسلامی در جهان بيشتر از گذشته خواهد بود.

گفتمان ایران در حوزه‌های گوناگون با اهداف جنبش عدم تعهد انطباق داشته است
تشكيل دبيرخانه موقت در تهران با هدف عملياتی شدن جنبش عدم تعهد است
ايران تنها كشوری است كه از بدو پيروزی انقلاب گفتمان و رويكردهايش در حوزه‌های گوناگون با اصول و آرمان‌ها و اهداف جنبش عدم تعهد انطباق داشته است.
دكتر يدالله جوانی، مشاور سياسی نماينده ولی فقيه در سپاه در گفت‌وگو با  حديدنيوز با اشاره به نتايج اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: بسياری از كارشناسان و صاحبنظران اجلاس شانزدهم را متفاوت از اجلاس‌های پيشين ارزيابی می‌كنند.
وی اظهار كرد: دليل عمده تفاوت اين اجلاس با ساير اجلاس‌ها به وضعيت و موقعيت جمهوری اسلامی و رويكردها ايران به مسائل گوناگون بازمی‌گردد، جنبش اهدافی داشته كه در ابتدا از سوی موسسين اعلام شد و در اساسنامه آمده است.
مشاور سياسی نماينده ولی فقيه در سپاه افزود: با گذشت ۶۰ سال از عمر گروه نم و ۱۵ اجلاس در گذشته و بيانيه‌ها و سندهای گوناگون همگان اذعان دارند جنبش نتوانسته تاكنون اهداف خود را محقق كند.
وی با اشاره به نتايج اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: وضعيت كنونی دنيا فاصله زيادی با اصول و آرمان‌های جنبش دارد، كسانی كه می‌گويند اجلاس شانزدهم و رياست ايران بر آن تفاوت‌های اساسی با اجلاس‌های ديگر دارد، از اين منظر به موضوع نگاه می‌كنند كه در ميان ۱۲۰ كشور عضو، ايران تنها كشوری است كه از بدو پيروزی انقلاب گفتمان و رويكردهايش در حوزه‌های گوناگون با اصول و آرمان‌ها و اهداف جنبش عدم تعهد انطباق داشته
است.
سردار جوانی با تاكيد بر اينكه جمهوری اسلامی تنها كشور غيرمتعهد واقعی بر مبنای اهداف جنبش بوده است، افزود: ايران هيچ‌گونه تعهدی به قدرت‌های سلطه‌گر نداشته و در مقابل آنها ايستادگی كرده است و طی ۳ دهه گذشته مواضع ضد سلطه خود را با جديت دنبال كرده و در اين مسير به يك الگوی موفق تبديل شده است و از ظرفيت‌های بالايی برخوردار است و اساسا انقلاب اسلامی منشاء تحولات عمده‌ای در عرصه بين‌الملل شده است.
وی عنوان كرد: وقتی كه پس از ۶۰ سال رياست جنبش به ايران تحويل داده می‌شود، با مواضعی كه نظام داشته خيلی‌ها اميدوار هستند در دوره ۳ ساله رياست ايران، اين جنبش دچار يك تحول شود و به سمت تحقق آرمان‌ها و اهداف خود شتاب بگيرد؛ در واقع اين وضعيتی كه برای جنبش ايجاد شده يك فرصت ارزيابی می‌شود.
مشاور سياسی نماينده ولی فقيه در سپاه افزود: در رسانه‌های داخلی از دستاوردهای اين اجلاس سخن به ميان آمده است، خيلی از كشورهای عضو معتقد هستند رياست ۳ ساله ايران و برگزاری اين اجلاس در تهران فرصتی برای اعضای گروه نم است تا بتوانند با راهبری جمهوری اسلامی به اهداف جنبش نزديك شوند.
اين كارشناس سياسی بيان كرد: از تفاوت‌های قابل توجه اجلاس تهران با اجلاس‌های گذشته اين است كه اساسا نگاه مشترك در ميان اعضا شكل گرفته و ايران نيز بر موضوع فلسطين تاكيد خاص دارد، جنبش برای رسيدن به اهداف خود بايد وارد حوزه عمل شده و اقدام را در پيش بگيرد.
وی افزود: جنبش از اينكه صرفا بيانيه‌ای صادر و اسنادی اعلام كند بايد خارج شود و مبتنی بر خواسته‌ها اين مسئله بررسی شود كه چه كارهايی را می‌توان در صحنه عمل انجام داد، ايده تشكيل دبيرخانه موقت در تهران برای اولين بار نيز با اين نگاه است كه جنبش بايد از مرحله توصيه خارج و در حوزه عمل وارد شود.
سردار جوانی با اشاره به مسئله فلسطين گفت: مقام معظم رهبری در سخنان افتتاحيه وقتی به موضوع فلسطين پرداختند و جنايات رژيم صهيونيستی را در حق ملت فلسطين برشمردند و اين رژيم را ريشه بحران‌ها در منطقه خواندند، پيشنهاداتی را ارائه كردند، از جمله اينكه برای حل بحران فلسطين همه‌پرسی در سرزمين‌های اشغالی با حضور همه ساكنان آن برگزار شود.
وی بيان كرد: در اين اجلاس كميته مربوط به فلسطين فعال بود و مهم اين است كه به شكل عملياتی موضوع فلسطين دنبال شود، يكی از مواردی كه در اين اجلاس مطرح شده تحريم و نخريدن كالاهای رژيم صهيونيستی است، اگر ۱۲۰ كشور جهان به سمت قطع رابطه با رژيمی كه آن را غاصب و سرچشمه مشكلات می‌دانند، حركت كنند، گام بزرگی خواهد بود.

http://hadidnews.com/vdcb.zbfurhbssiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما