تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۶
۳۰ هزار ميليارد تومان مابه التفاوت نرخ ارز در بودجه سال ۹۱ کل کشور، به حساب خزانه واريز نشد.
جزئيات تخلف۳۰هزار ميلياردی در دولت‌دهم
نماينده مردم تربت جام، تايباد و باخرز در مجلس شوراي اسلامي گفت: ۳۰ هزار ميليارد تومان مابه التفاوت نرخ ارز در بودجه سال ۹۱ کل کشور، به حساب خزانه واريز نشد.

به گزارش حدیدنیوز، غلامرضا اسداللهي روز گذشته در مراسم توديع و معارفه مديرکل ديوان محاسبات خراسان رضوي در مشهد افزود: در زمان تصويب بودجه سال ۹۱، بحث هاي زيادي درباره نرخ ارز در کميسيون تلفيق انجام شد که در نهايت به عدد ۱۲۲۶ تومان رسيدند و همان زمان نظر بسياري از افراد اين بود که نرخ ارز بيشتر از اين است. البته نرخ ارز در برنامه پنجم شناور مديريت شده است.



وي ادامه داد: بندي در قانون آورده شد که طي آن بايد مابه التفاوت نرخ ارز به حساب درآمدهاي عمومي کشور واريز شود.



عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بيان که طي سال گذشته ۱۳ ميليارد دلار به قيمت ۱۲۲۶ تومان براي ورود کالا اعم از خودروي لوکس، دارو و... از خزانه خارج شده است، اضافه کرد: اما هيچ رقمي به عنوان مابه التفاوت به خزانه واريز نشده است.



وي ادامه داد: حداقل نرخ ارز که به دست مردم رسيده، کمتر از ۲۸۰۰ تومان نبوده است و مابه التفاوت ۱۲۲۶ تا ۲۸۰۰ تومان ضرب در ۱۳ ميليارد دلار، معادل ۳۰ هزار ميليارد تومان مي شود.



اسداللهي با اشاره به اين که بودجه عمومي سال گذشته کشور ۱۴۴ هزار ميليارد تومان بوده است، گفت: رقم محقق شده بودجه ۱۱۲ هزار ميليارد تومان بوده است.



وي به جلسه ۷ بهمن ماه سال ۹۱ تعدادي از نمايندگان با مرادي معاون وقت نظارت راهبردي رئيس جمهور اشاره کرد و افزود: وي آن زمان اعلام کرد که بودجه محقق شده تاکنون نزديک به ۱۰۰ هزار ميليارد تومان است و ميزان تخصيص اعتبارات عمراني نيز تا آن زمان ۱۳ درصد بود.



نماينده مردم تربت جام، تايباد و باخرز ادامه داد: اگر اين ۳۰ هزار ميليارد تومان به حساب درآمدهاي عمومي کشور واريز مي شد، مجموع آن با ۱۱۲ هزار ميليارد تومان، ۱۴۲ هزار ميليارد تومان مي شد و تنها ۲هزار ميليارد تومان کسر بودجه داشتيم.



وي اضافه کرد: اگر اين اتفاق مي افتاد، پروژه هاي عمراني کشور تعطيل نمي شد.



اسداللهي گفت: تعطيلي هر پروژه عمراني کوچک، موجب بيکاري ۱۲- ۱۰نفر مي شود.



وي با بيان اينکه چرا افراد بايد براي وارد کردن و استفاده از خودروي لوکس خارجي ارز ۱۲۲۶ تومان دريافت کنند، افزود: در قانون تصريح شده بود که مابه التفاوت نرخ ارز ۱۲۲۶ تومان به حساب درآمدهاي عمومي کشور واريز شود.



عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: يک بخش از اين واريز نشدن ۳۰ هزار ميليارد تومان به حساب خزانه، به عملکرد ما نمايندگان بازمي گردد و مجلس بايد نظارت کند.



وي يادآور شد: اگر بهترين قانون را نيز تصويب کنيم، اما درست اجرا نشود، کاري نکرده ايم.



اسداللهي خواستار جلوگيري از سوءمديريت ها شد و گفت: اگر سيستم هاي نظارتي همچون سازمان بازرسي کل کشور، ديوان محاسبات و نيز وزارت اطلاعات که در قانون جايگاه رفيعي دارند، به موقع به وظايف خود عمل کنند، ما هيچ چيزي کم نداريم.



بيشترين صدمه از سوءمديريت ها بوده است



وي همچنين با بيان اينکه مديران سرمايه نظام هستند و وظيفه نظام حفظ مديران خود است، افزود: بيشترين آسيب و صدمه هايي که به کشور وارد شده، از سوءمديريت ها بوده است.



اين نماينده مجلس در اين جلسه گريزي هم به موضوع ديپلماسي خارجي و مذاکرات اخير هسته اي زد و اظهار داشت: کاملا معتقديم که به لحاظ حقوقي و فني در چهارچوب NPT عمل کرده ايم و شفاف سازي اشکالي ندارد؛ اما نبايد منتظر معجزه اي باشيم.



وي افزود: ممکن است براي دنيا سوءتفاهم ايجاد شده باشد و ما بايد شفاف سازي کنيم؛ ولي در اين موضوع با ما مغرضانه برخورد کردند. توقع هم نداشته باشيد که سريع به نتيجه دست يابند.



اسداللهي ادامه داد: ما بايد ضمن پيشبرد مذاکرات، کار خود را انجام دهيم و کشوررا با منابع موجود، به بهترين نحو اداره کنيم.



وي با بيان اينکه فضاي مذاکرات را کاملا به نفع کشور مي دانيم، اضافه کرد: ۲۴۰ نفر از نمايندگان مجلس از مذاکرات حمايت کردند و انصافا تا به حال دولت در موضوع مذاکرات بسيار خوب عمل کرده است؛ اما اگر ما به عنوان کارگزاران نظام منتظر مذاکرات باشيم، اشتباه است و قطعا اين مسئله به زودي حل نخواهد شد.



صيانت از بيت المال مهم ترين وظيفه ديوان محاسبات



معاون حقوقي، مجلس و تفريغ بودجه ديوان محاسبات کشور نيز در ادامه اين مراسم در سخناني اظهار داشت: با توجه به اصول مندرج در قانون اساسي، مهم ترين وظيفه ديوان محاسبات کشور، صيانت از بيت المال است.



حميدرضا تيموري افزود: معتقديم در نظام اسلامي و حکومت علوي، اين صيانت و پاسداري از بيت المال صرفا بر عهده يک سازمان نيست؛ بلکه آحاد ملت و به ويژه مسئولان دستگاه هاي اجرايي بايد از بيت المال پاسداري و صيانت کنند.



وي ادامه داد: از اين رو ديوان محاسبات کشور در چند سال گذشته، رويه خود را از سياست هاي قبلي که مچ گيري بوده،تغيير داده و به سمت اقدامات پيشگيرانه و تعامل با دستگاه هاي اجرايي حرکت کرده است.



معاون حقوقي، مجلس و تفريغ بودجه ديوان محاسبات کشور با معرفي محمد نفيسي فر به عنوان مدير کل جديد ديوان محاسبات خراسان رضوي، از خدمات و عملکرد کورش حيدري مدير کل پيشين ديوان محاسبات استان تقدير کرد و از مدير کل ديوان محاسبات استان خواست تا در جلسات تعاملي و هم انديشي با دستگاه هاي اجرايي، آسيب ها را شناسايي و چرايي وقوع تخلفات را بررسي کند.



وي همچنين از تدوين سندي راهبردي در ديوان محاسبات کشور خبر داد و افزود: در اين سند،۷ محور ترسيم شده است.



تيموري ادامه داد: در ديوان محاسبات کشور تلاش مي کنيم با نگاه توسعه ملي، حرکت کنيم و به طور حتم توسعه منطقه اي و استاني هم بايد شکل گيرد.



تعامل و ارائه راهکار



معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: بنابر عرف رايج، اين گونه جلسات را جلسات توديع و معارفه مي نامند، اما در نظام مقدس جمهوري اسلامي که همه مناصب، جايگاه و سمت هاي آن به مثابه يک سنگر براي خدمت و تلاش براي رسيدگي به امور مردم و يک امانت الهي براي ماست، واژه توديع خيلي معنا ندارد و ما اين گونه امور را بيشتر به معناي جابه جايي از سنگري به سنگري ديگر مي دانيم.احسان ارکاني افزود: شايد نگاه اوليه بسياري از افراد به ديوان محاسبات، جنبه برخوردي و سلبي باشد؛ اما رويه چند سال اخير اين ديوان، جنبه تعاملي و ارائه راهکار و مشاوره به منظور جلوگيري و پيشگيري از تخطي از مقررات بوده است که اين رويکرد در استان نيز وجود دارد.وي ادامه داد: اميدواريم کماکان مجموعه مديريت بزرگ استان و از جمله ديوان محاسبات در استاني که منتسب به امام رضا(ع) است، اين فضاي همدلانه و دوستانه و توام با رعايت چهارچوب ها و مقررات را حفظ کند و به عنوان يک استان شاخص و الگو در کشور مطرح باشيم.



بررسي محقق شدن اهداف قانون گذار در تخصيص بودجه



نماينده مردم مشهد و کلات در مجلس هم در اين مراسم گفت: به روز بودن گزارش هايي که در ديوان محاسبات وجود دارد و ارائه راهکارهايي به تمام دستگاه ها در ارتباط با روند کاري و کارهاي اجرايي از جمله مواردي است که در اصلاح روند فعاليت دستگاه هاي اجرايي تاثير زيادي داشته است.



حجت الاسلام نصرا... پژمان فر افزود: بايد نسبت به کيفي سازي ارزيابي ها هم تلاش شود و تنها اعداد و ارقام، مبناي ارزيابي عملکرد دستگاه ها نباشد.



وي ادامه داد: از طرفي ديوان محاسبات بايد پيگيري کند که آيا مطالباتي که قانون گذار در ارائه برنامه ها داشته، محقق شده است يا خير و اين امر را هم در کنار ارزيابي عملکردهايي که تاکنون متداول بوده، داشته باشد.



به روز بودن نظارت ها



عضو کميسيون فرهنگي مجلس اظهار داشت: وجود دستگاه هاي نظارتي براي تمام مجموعه ها بسيار ضروري است و به روز بودن اين نظارت و ارائه گزارش هاي دقيق در کنار فعاليت هاي دستگاه ها بسيار موثر خواهد بود.



کورش حيدري مدير کل سابق ديوان محاسبات خراسان رضوي نيز در اين جلسه در سخنان کوتاهي از مديران استان تقدير کرد و گفت: قصد ارائه گزارش داشتم؛ اما به دليل کمبود وقت از ارائه گزارش صرف نظر مي کنم.



پاسداري از بيت المال



محمد نفيسي فر مدير کل جديد ديوان محاسبات خراسان رضوي نيز در سخنان کوتاهي اظهار داشت: بنا را بر اين قرار داديم که با توکل بر خدا بتوانيم وظيفه پاسداري از بيت المال را به خوبي انجام دهيم.



در خور اشاره است طي حکمي از سوي دکتر رحماني فضلي وزير کشور، کورش حيدري مدير کل سابق ديوان محاسبات خراسان رضوي به سمت مشاور وزير و مدير کل حوزه رياست وزارت کشور منصوب شده است. http://hadidnews.com/vdcayonu.49niw15kk4.html
منبع : خراسان
نام شما
آدرس ايميل شما

صغرآ گچل
حتمآ یادتان باشد یواشکی حرفهای خودتان را تکذیب کنید !؟