تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۹
در سه سال گذشته و به خصوص در ماه گذشته مردم، تنفس در آلوده ترین هوا را تجربه کردند. خودروهای فرسوده، کامیون ها و موتورسیکلت های کاربراتوری باعث شدند ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا، به بالا ترین حد خود برسد.
باد و باران هوای مسئولین را داشت/سر به هوایی همچنان ادامه دارد

به گزارش حدید نیوز؛ هر سال با تغییرات آب و هوایی و نزدیک شدن به فصل سرما با پدیده ای به نام وارونگی هوا مواجه هستیم که نتیجه آن افزایش آلاینده ها و ایجاد آلودگی هوا در کلان شهرها می شود. دیگر شهروندان آلودگی هوا را جزئی از فصل سرما می دانند و برای آنها عجیب نیست که هوای شهرشان جای خود را با هوایی مملو از دود و کثیفی عوض می کند.

شاید اینگونه بتوان گفت که خرید ماسک در فصل زمستان تبدیل به یکی از کالا های اساسی شده و مردم به همراه خرید لباس های زمستانی ماسک را نیز به سید کالای خود اضافه کرده اند. در کنار اینکه آلودگی برای مردم عادی شده و برای خود راهی جز سوختن و ساختن نمی بینند برای مسئولین نیز تبدیل به امری طبیعی شده و این برای جامعه فاجعه بزرگی است. آلودگی هوا تنها مختص کشور های جهان سوم نیست و کشورهای توسعه یافته نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند ولی هریک با اقدامات ویژه ای در جهت کاهش آلودگی قدم بر می دارند.

پاریس یکی از شهر های پیشرفته ای است که اخیرا با آلودگی هوا مواجه شده است. مسئولان این شهر برای رفع این معضل در ابتدا حمل و نقل عمومی را تا زمان پاک شدن هوا رایگان کردند تا همه به جای خودروهای شخصی از اتوبوس و مترو استفاده کنند و در ادامه خودرو هایی که کمتر از سه سرنشین داشتند و به مرکز شهر می آمدند با جریمه پلیس رو به رو می شوند، البته  به استثنای خودرو های برقی. این اقدامات مختص به شرایط خاصی بود که مسئولان شهر پاریس لازم دانستند آن را اجرایی کنند اما مسئولان کشور ما در مقابل چنین مشکلی چه اقداماتی انجام دادند؟

در دو ماه گذشته و با توجه به شرایط حاد و نامناسب آب و هوایی پایتخت، مسئولان تنها عملکردشان برای رفع این مشکل تعطیلی مدارس ابتدایی و پیام های هشدار در صدا و سیما مبنی بر آلوده بودن هوا خلاصه می شد.

جالب اینجاست که دولت در چنین مواقعی اقدام به تعطیلی مدارس ابتدایی می کند و برای مردم مشخص نیست که این تعطیلی در جهت کاهش ترافیک است یا به دلیل ضرری است که هوای آلوده بر روی دانش آموزان دارد؟ اگر ملاک ترافیک باشد باید به این نکته توجه کنیم که تعداد دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان خیلی بیشتر از تعداد دانش آموزان پایه ابتدایی است و اگر ملاک حفظ سلامتی دانش آموزان است باید گفت که مقاطع بالاتر هم در معرض آسیب هستند.

در سه سال گذشته و به خصوص در ماه گذشته مردم، تنفس در آلوده ترین هوا را تجربه کردند. خودروهای فرسوده، کامیون ها و موتورسیکلت های کاربراتوری باعث شدند ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا، به بالا ترین حد خود برسد. هنوز 780 هزار موتور کاربراتوری در سطح تهران تردد می کنند و هیچ نظارتی بر عبور و مرور و حتی تولید آنها نیست.

با وجود اینکه برای همه مسئولین شهرداری و دولت و محیط زیست منشا آلودگی هوا مشخص است هیچکدام اقدام موثری در این خصوص انجام نمی دهند و به مانند همیشه توپ را در زمین سازمان دیگری می اندازند و حاضر نیستند یک اجماعی کنند و برای همیشه این مشکل را رفع کنند.

متاسفانه همه چیز در کشور ما با سیاست گره خورده و بحث آلودگی هوا هم از این قائله مستثنا نبوده. یکی از دلایلی که توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به کندی صورت می گیرد مربوط به اختلاف دولت با شهرداری می شود . شهرداری معتقد است که دولت طلب 16 هزار میلیاردی اش را پرداخت نمی کند و به همین دلیل است که در مترو و اتوبوس با کمبود دستگاه های حمل و نقل مواجه هستیم.

سازمان محیط زیست کشور نیز که به عنوان ضلع سوم دخیل در کاهش آلودگی هوا است به گونه ای عمل می کند که هیچ وظیفه ای در حل این مشکل ندارد. حتی رئیس این سازمان در اوج آلودگی هوا سفر خودش به کشور مراکش را منتفی نمی کند.

درهرصورت تا به امروز خدا با مسئولین یار بوده و هر دفعه یا باد و باران به کمک آنها آمده یا یک اتفاق مهمی در کشور افتاده و معضل آلودگی را تا باد و باران بعدی به فراموشی سپرده‌. پزشکان معتقدند سومین عامل مرگ‌ ومیر در کشور ناشی از آلودگی هوا است و در سال، جان 4 هزار نفر را می‌گیرد. اگر از بعد مالی به این قضیه نگاه کنیم آلودگی هوا در سال 23 هزار میلیارد تومان هزینه دارد که این مبلغ نزدیک به 2 درصد تولید ناخالص ملی را شامل می شود. با این آمار خیره‌ کننده عجیب است که مسئولین همچنان بر بازی‌های سیاسی خود پافشاری می‌کنند و چنین مشکل زیان‌ بار و پرهزینه را پشت گوش می‌اندازند.

 

*سعید داودآبادی

http://hadidnews.com/vdcawwne.49nme15kk4.html
منبع : تهران پرس
نام شما
آدرس ايميل شما