تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۳۱
حیدر مستخدمین حسینی:

نرخ ارز در سال ۹۴ تغییر نمی‌کند

اینکه نرخ ارز در سال آینده قیمت ۲۸۵۰ تومانی آن در بودجه کاهش پیدا کند، اجرایی نیست و نرخ ارز از آنچه در بودجه پیش بینی شده کمتر نخواهد بود، اما از نرخ فعلی در بازار آزاد هم بالاتر نخواهد رفت و نباید برود و دولت باید بین این دو نرخ، ارز را مدیریت کند.
 به گزارش حدید نیوز به نقل از تراز،حیدر مستخدمین حسینی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تراز، در خصوص آینده نرخ ارز، اظهار کرد: نرخ ارز تابع خیلی از متغیرها است. در اقتصاد ما باید نفت بفروشیم و ارز را به دست بیاوریم که در دو سه سال بخصوص از سال ۹۰ اخیر اقتصاد کشور تحت تحریم شدید قرار گرفت و فروش نقت نصف شد و از طرفی ورود ارز به کشور ما مشکل مواجه و این باعث کاهش ارزش پول ملی شد که امروز شاهد آن هستیم.
وی با اشاره شناورسازی نرخ ارز، ادامه داد: در سال ۸۰ بحث تثبیت و یکسان‌سازی نرخ ارز مطرح شد که به مدت ۱۰ قیمت ارز مدیریت شناور شده بود و هرساله با یک شیب ملایمی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کرد که این تثبیت قیمت جلوی رانت و سو استفاده‌ را گرفت.
کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات نرخ در دو، سه سال اخیر تصریح کرد: اگر در این مدت نرخ ارز را با تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی تعیین می‌کردیم، شاید امروز به این مسئله بغرنج دچار نمی‌شدیم و امیدوارم که از این به بعد بانک مرکزی و دولت با توجه به مابه‌تفاوت نرخ تورم داخلی و بین‌المللی افزایش قیمت ارز را مدیریت کنند.
وی با بیان اینکه امروز ارز شرایط آرامی و باثباتی را به خود گرفته است، گفت: فشاری که در اسفندماه برای تقاضای ارز سفرهای خارجی وجود دارد، آن‌چنان نیست که بتوان روی نرخ ارز تأثیرگذار باشد، مگر اینکه دولت و بانک مرکزی راغب باشند که قیمت ارز افزایش پیدا کند.
مستخدمین حسینی ادامه داد: بانک مرکزی باید اعتبار سازی‌اش را برای اسفندماه اجرا کند تا نرخ ارز در همین حدودی قیمتی که وجود دارد، بماند.
فعال بازار بورس و سرمایه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: در سال بعد با دو وضعیت مواجه خواهیم شد یا بحث هسته‌ای نتیجه خواهد که با توافق تکلیف نرخ ارز روشن و بخشی از مشکلات مرتفع خواهد شد.
وی ادامه داد: نرخ ارز در وضعیتی که اکنون و در حدود ۲۸۵۰ تومان مبادله‌ای وجود دارد، خواهد ماند؛ البته با یک اختلاف جزئی که فعالین اقتصادی بتوانند از این نرخ بهره بگیرند. بانک مرکزی اینجا است که می‌تواند نقش خودش را به‌خوبی ایفا و از افزایش بی‌رویه آن جلوگیری کند.
کارشناس اقتصادی گفت: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، تقاضا برای ارز بالا خواهد رفت به خاطر اینکه در این چند سال اخیر، سرمایه‌گذاری‌ها و تشکیل سرمایه ثابت در کشور از رشد بالایی که نیاز اقتصاد ما است، برخوردار نبوده و برای اینکه رشد اقتصادی شکل بگیرد، نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و سرمایه‌گذاری هم نیاز به تأمین منابع ارزی دارد.
مستخدمین حسینی تصریح کرد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد درواقع نرخ ارز نباید تحولات چشمگیری را دنبال کرده و فرض کنیم بلافاصله نرخ ارز به‌شدت سقوط خواهد کرد، زیرا این انتظار در شرایط فعلی اقتصاد با نیازهای سرمایه‌گذاری و جدید همخوانی نخواهد داشت.
وی با اشاره به‌به افزایش نرخ سال آینده در بودجه، گفت: نرخ ارز ۲۴۵۰ تومان در سال گذشته به ۲۶۵۰ تومان برای امسال و برای سال آینده هم ۲۸۵۰ تومان تعیین‌شده است؛ یعنی نرخ ارز برابر هزار ریال برای سال بعد افزایش‌یافته و دولت، مجلس و بانک مرکزی این را پذیرفته‌اند و یک کار عقلانی انجام دادند.
این کارشناس اقتصادی افزود: قطعاً نرخ مبادله‌ای در سال بعد ۲۸۵۰ تومان خواهد شد و بنگاه‌های اقتصادی که برای واردات مواد اولیه برای واردات نیاز به ارز دارند، هزینه‌شان افزایش پیدا می‌کند و این باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصول و تورم خواهد شد.
مستخدمین حسینی با اشاره به قیمت ارز در سال آینده گفت: نرخ ارز در سال آینده با توجه به قیمت ۲۸۵۰ تومانی در بودجه کاهش پیدا نمی‌کند و کاهش از این رقم اجرایی نیست و از نرخ فعلی در بازار آزاد هم بالاتر نخواهد رفت و دولت و بانک مرکزی باید بین این دو نرخ را مدیریت کنند. http://hadidnews.com/vdcawene.49nue15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما