تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۲
طی 26 سال پس از پایان جنگ تحمیلی تا انتهای سال 93؛

ارزش یک اسکناس 10 هزار ریالی به 94 ریال تنزل یافته است

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: طی 26 سال پس از پایان جنگ تحمیلی تا انتهای سال 1393 متوسط قیمت هایی که مصرف کنندگان با آن مواجه بوده اند در مجموع 106 برابر شده و قدرت خرید یک اسکناس 10 هزار ریالی به 94 ریال تنزل یافته است.
ارزش یک اسکناس 10 هزار ریالی به 94 ریال تنزل یافته است
فرهاد نیلی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین همایش سیاستهای پولی و ارزی، افزود: پایداری متوسط تورم سالانه کشور در محدوده ۲۰٫۱ درصد و تورم ماهانه در محدوده ۱٫۵ درصد در مقیاس بین المللی باور نکردنی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کاهش مستمر تورم طی ۶ فصل منتهی به زمستان ۹۳، به ترتیب به میزان ۰٫۹، ۴٫۵، ۷، ۶٫۶، ۳٫۹ و ۱٫۷ درصد دستاوردی قابل تقدیر ارزیابی می شود.

به گفته وی، در جهان امروز مدت هاست که تورم بالا دیگر عادی تلقی نمی شود. مطابق آمارهای بانک جهانی، در سال ۲۰۱۴ در میان ۱۴۴ کشوری که داده تورم برای آنها گزارش شده، ایران دارای رتبه ۱۴۲ بوده و تنها اقتصادهای بلاروس و مالاوی تورمی بالاتر از ایران داشته اند. در سال ۲۰۱۳ نیز در میان ۱۷۹ کشور، تورم ایران در رتبه ۱۷۸ تنها قبل از ونزوئلا قرار داشته است.

دبیر همایش ادامه داد: غیر از کشورهای با درآمد کم و متوسط که در سال ۱۹۹۰، تورم بین ۱۰ تا ۱۲ درصد را تجربه کرده اند، می توان ادعا کرد که تورم ۲ رقمی از اوائل دهه ۱۹۹۰ میلادی از دنیا رخت بسته است.

وی یادآور شد: طیف بسیار گسترده کشورهایی که تورم را طی دهه ۹۰ به زیر ۱۰ و از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد در زیر ۵ درصد کنترل کرده اند، از نظر سطوح درآمدی، گستره جغرافیایی، درجه توسعه یافتگی، درجه بازبودن و حتی عمق توسعه مالی، آن قدر متنوع و گسترده است که می توان ادعا کرد از حدود ۲۰ سال گذشته به این سو، موضوعی به نام ماندگاری تورم بالای ۵ درصد در حال پاک شدن از حافظه مردم جهان است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: دولت یازدهم از ابتدای استقرار، به درستی بر کنترل تورم پا فشرد و رئیس جمهور در مناسبت های عدیده، بر ضرورت تسریع در تک رقمی کردن تورم تاکید نمود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بیان داشت: با توجه به این ضرورت، تصمیم سازی برای ترسیم نقشه راه کنترل تورم طی ۲ سال پیش رو در دستور کار پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

وی اضافه کرد: برای تحقق این مهم، در یک تحلیل چند جانبه، در برنامه ریزی های این همایش، تحقق تورم پایدار تک رقمی در درون یک منظومه چهار ضلعی تحلیل شد که در یک ضلع آن، سیاست پولی و ارزی حکیمانه، قاعده مند و منعطفی قرار دارد که در عین توجه به شکاف تولید و نوسانات نرخ ارز، مدیریت انتظارات تورمی برای نیل به ثبات قیمت ها را در سرلوحه دارد.

بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی صبح روز جاری با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و برخی از مقامات ارشد اقتصادی، مدیران و کارشناسان در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

در این همایش دو روزه علاوه بر تبیین سیاست های پولی و ارزی، موضوعاتی نظیر الزامات سیاست پولی و ارزی گذار به تورم تک رقمی، ارتقای سلامت و نظارت بانک مرکزی در راستای تامین ثبات مالی، الزامات نهادی پایداری تورم تک رقمی و اصلاح بازار اعتبار و تجدید ساختار بنگاههای اقتصادی و آخرین مباحث مرتبط با سیاست های پولی و ارزی کشور بررسی خواهد شد.

در این همایش نشست های دیگری با عنوان سیاست ارزی و گذار نرخ تورم، مقام ناظر و ترازنامه بانک ها، ابعاد فقهی سیاستگذاری پولی، چارچوب مناسب سیاست گذاری پولی و تامین مالی تولید برگزار خواهد شد.

http://hadidnews.com/vdcauone.49num15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما