تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۵۶
همایش «جامعه قرآنی، بصیرت؛ رسالت‌ها و آسیب‌ها»

نباید به افرادی که وحدت جامعه را به هم می زنند رای داد

همایش «جامعه قرآنی، بصیرت، رسالت‌ها و آسیب‌ها با حضورفعالان قرآنی در سالن «بصیرت» برگزار شد.
نباید به افرادی که وحدت جامعه را به هم می زنند رای داد
رحیم‎پور ازغدی با اشاره به این که مسئول حکومت، باید در برابر اشتباهاتش از مردم عذرخواهی کند، گفت: باندبازها و طاغوتی‌ها حق حکومت بر مردم ندارند و به افرادی که برهم‌زننده وحدت جامعه هستند، رأی ندهید.


به گزارش حدیدنیوز، همایش «جامعه قرآنی، بصیرت، رسالت‌ها و آسیب‌ها امروز ۲۲ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن رحیم‌پور ازغدی، حجت‌الاسلام محمدی نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و جمعی از اساتید قرآن و فعالان قرآنی در سالن «بصیرت» لانه جاسوسی برگزار شد.
رحیم پور ازغدی در این همایش در توضیح تطبیقات قرآن با مسائل روز جامعه گفت: امروزه دو شیوه غلط مواجهه با قرآن مرسوم شده که آسیب‌های فراوانی به جامعه وارد می‌کندک شیوه اولی که مرسوم شده، استفاده ابزاری از قران برای تأمین منافع احزاب و گروه‌ها است که همیشه در تاریخ اتفاق می‌افتد. برخورد گزینشی با قرآن و سنت، نادیده گرفتن برخی آیات، برجسته کردن آیاتی دیگر که توهین و خیانت به قرآن و شعور دینی محسوب می‌شود.
وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: برای مثال اشعری فقط مجموعه‌ای از آیات خاص را مد نظر قرار می‌دهد، معتزله آیاتی دیگر و در حوزه فقه و اخلاق نیز افرادی هستند که زوایای خاصی از آیات مد نظر خود را برجسته کرده و برخی ابعاد دیگر را نادیده می‌گیرند. هر کسی هم مخالف این روش نیست چون هر کسی پای این سفره می‌نشیند نفعی می‌برد؛ برخورد جامع‌گرا و فهم بی‌غرض آیات قرآن کار سختی است برخی افراد آیات را به نحوی تفسیر می کنند که به نفع‌شان باشد و خود را موجه و مشروع جلوه دهند. برخی قرآن را تکه تکه می‌کنند و گزینشی آن را می‌خوانند این یکی از فتنه‌های روزگار است که قرآن را به خاطر استجابت خدا و رسول خدا نمی‌خوانند و تنها منافع خود را در نظر می‌گیرند.
رحیم‌پور ازغدی به شیوه دیگر مواجهه نادرستی که با قرآن وجود دارد اشاره کرد و توضیح داد: شیوه دوم که بین متدینان جامعه قرآن به معنای عام وجود دارد و یکی از آفت‌های آن به شمار می‌رود و آن «تعریف سکولار قرآن از موضع دینی» است. کسانی که مسابقات قرآن، حفظ، تجوید و ... برگزار می‌کنند اما در سیاست، حکومت، پارلمان،‌ رسانه و سبک زندگی خود جدا از قرآن عمل می‌کنند و مسیر دیگری می‌روند. این افراد سکولار هستند می‌گویند تو با هر سبکی هستی باش اما در کنار آن قرآن را نیز مقدس بشمار. کسی هم با این روش مخالف نیست هر فرد فاسق و ظالمی می‌تواند مسیر سکولار خود را طی کند و در حاشیه، قرآن را نیز مقدس بشمارد. تا وقتی قرآن موی دماغ قدرت و ثروت نشود برای این افراد مقدس است و در حاشیه‌ای امن به آن پرداخته می‌شود. همان می شود که قرآن را سر نیزه می‌برند و به نام قرآن، جبهه قرآنی را شکست می‌دهند. در جنگ صفین نبرد میان قرآن و ضد قرآن نبود جنگ میان عده‌ای مقدس‌مآب بود که به قرآن نگاه جدایی از حکومت داشتند.
وی با تاکید بر اینکه جامعه قرآنی نباید فریب بخورد عنوان کرد: کسانی که حضرت علی(ع) را کشتند حافظان قرآن بودند از همه قرآنیان خود برتر بودند در جنگ خوارج از خیمه‌های دشمن صدای قرائت قران می‌آمد و حضرت علی (ع) به ابن عباس می‌گفت: بازی این افراد را نخور. یزید و معاویه هم مجلس قران می‌گرفتند و به قراء جایزه می دادند اما سبک و روش زندگی دیگری جدا از اصول قرانی در نظر گرفته بودند.
دولتمردان قرآنی به دنبال علو ریاست نیستند
رحیم‌پور در خصوص ملاک‌های قرآنی برای انتخاب دولت‌مردان گفت: متأسفانه امروز هر که از خیابان فاطمی عبور می‌کند برای انتخابات نام‌نویسی می‌کند، در حالی که کسی که به معنای واقعی دین‌دار باشد برای عرصه‌های حکومتی خود را عرضه نمی‌کند. سه گروه همواره خود را برای حکومت کردن عرضه می‌کنند، عبارتند از طاغوتیان، شهادت‌طلبان، فداکاران و احمق‌ها که نمی‌دانند چه می‌کنند و چه بر سر آبرو و حقوق مردم می‌آورند. قرآن افرادی را که اراده علو دارند لعن می‌کند و آن را در جوار فساد قرار می‌دهد. دولتمردان قرآنی به دنبال علو ریاست و رشد مادی خویش نیستند.
این محقق برجسته پیرامون نحوه انتخاب فرد اصلح گفت: اغلب نامزدها سوابقی دارند و برای انتخابات به سوابق آنها مراجعه کنید و به حرف‌های انتخاباتی کمتر توجه کنید، البته کسانی هم هستند که برای اولین بار وارد گود می‌شوند، بنابراین باید دید اینگونه افراد چگونه سخن می‌گویند آیا از حق مستضعفان دفاع می‌کنند؟ آیا شجاع هستند؟ زیرا قرآن کریم به افراد ترسو اجازه حکومت نمی‌دهد، همچنین اگر شعاری می‌دهد بوی تسلیم و سازش می‌دهد و یا افراد را به سستی و وهم ارزش‌ها دعوت می‌کند.
باندبازها و طاغوتی‌ها حق حکومت بر مردم را ندارند
رحیم‌پور ازغدی در رابطه با کسانی که شایستگی حکومت بر مردم را ندارند تصریح کرد: از منظر قرآن، کسانی که به دنبال اشرافیت هستند، امانت در مدیریت را رعایت نمی‌کنند، به دنبال فامیل‌بازی و باندبازی هستند، انقلابی و مبارز نیستند، اهل مشورت نیستند، دچار تکبر و استبداد هستند، اینها طاغوتی‌اند و حق حکومت بر مردم را ندارند، افرادی که لجباز هستند، زیاد حرف می‌زنند و کم عمل می‌کنند و در رفتارشان افراط و تفریط وجود دارد، اینها کسانی هستند که اهل بصیرت نیستند و نباید چنین افرادی را برای حکومت انتخاب کرد.
رحیم‌پور ازغدی در ادامه بیان شاخصه افرادی که لیاقت و شایستگی مدیریت و ولایت بر مردم کشور را ندارند اضافه کرد: کسانی که پیش از این‌ها انقلابی بوده‌اند، اما افکارشان تغییر کرده است، شایستگی حکومت بر مردم را ندارند، کسانی که مردم را تحقیر می‌کنند و یا برای خدمات منت بر مردم می‌گذارند، اشرافیت‌گر هستند، علم ندارند، به متخصصان بها نمی‌دهند، صندلی حکومت بر مردم جایگاه‌شان نیست.
به افرادی که برهم‌زننده وحدت جامعه هستند، رأی ندهید
وی در رابطه با اینکه مردم باید به چه شاخصه‌هایی رأی ندهند بیان کرد: افرادی که وحدت جامعه را برهم می‌زنند حق حکومت ندارند، کسانی که نگاهشان به حکومت غیرالهی است، زیردستان خود را تحقیر می‌کنند، مستکبر هستند و نباید به اینگونه افراد اجازه حکومت داد. آموزه‌های قرآن کریم به هیچ وجه از موضوعات اجتماعی جدا نیست و باید برای همه کارهای جامعه به قرآن رجوع کرد از این رو فردی که قصد حکومت بر مردم را دارد باید در همه اعمال آموزه‌های قرآن را به کار ببندد و از خدا، رسول خدا و اولی‌الامر اطاعت کند.
رحیم‌پور ازغدی در زمینه معیارهای یک حاکم و دولت‌مرد قرآنی توضیح داد: از دیدگاه قرآن فردی می‌تواند بر مردم حکومت کند که به فکر منافع مردم باشد، عدالت را اجرا کند، اقتدار داشته باشد، به امر خدا حکومت کند، عمل صالح را در جامعه گسترش دهد، روح نماز را در جامعه اقامه کند، با فقر و تبعیض مبارزه و شکاف مالی را از بین ببرد، ادبیات جدلی نداشته باشد، گفتمان بامنطق داشته باشد و به شعارهایی که می‌دهد عمل کند. چنین فردی که می‌خواهد بر مردم حکومت کند و بر مسند ریاست تکیه کند باید با اخلاص بوده و فقط برای رضایت خدا کار کند، همچنین اعتدال و میانه‌روی داشته باشد اما اعتدال به این معنا نیست که بین حق و باطل را بگیرد، بلکه باید ارزش‌ها را در جای خود رعایت کند.
مسئول، باید در برابر اشتباهاتش از مردم عذرخواهی کند
وی درگیر شدن با دشمن و جهاد را ملاک دیگر شخصی را که حق حکومت بر مردم دارد دانست و گفت: فرد مسئول باید آینده‌نگر بوده و در برابر اشتباهاتش عذرخواهی کرده و برای جبران آنها تلاش کند. فردی که قصد حکومت دارد فنون مختلف و نخبگان را در کارها مورد استفاده قرار دهد، همچنین داشتن روحیه فداکاری و ایثار، چینش درست نیروها و به کارگیری افراد در جای مناسب و کار و تلاش فراوان، تداوم کارها تا آخر و به پایان رساندن آنها، کرامت مردم و احترام به آنها، انضباط و دقت در کارها، امید دادن به مردم و مأیوس نکردن آنها، داشتن روحیه توکل و مقاومت، داشتن روحیه اصلاح‌پذیری و توبه، تکیه بر خدا، ایجاد وحدت اجتماعی و درگیری با ثروتمندان و خوشگذرانان باید سرلوحه کار فردی باشد که می‌خواهد بر مردم حکومت کند.
رحیم‌پور ازغدی در پایان سخنان خود به شاخصه‌ها و مؤلفه‌های دیگری که فرد اصلح باید دارا باشد بیان کرد: داشتن روحیه صلح‌طلبی، عزت همه جانبه، امر به معروف و نهی از منکر، راستگو بودن و صداقت، پرهیز از وعده‌های پوچ، خودسوزی برای خلق، کمک نگرفتن از افراد ناصالح، رک‌گویی و پرهیز از محافظه‌کاری، تواضع واقعی در برابر مردم، احترام به علما، احترام به متخصصان، مبارزه قاطع با فساد باید در دستور کار یک رئیس حکومت باشد. http://hadidnews.com/vdcaownu.49nww15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما