تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۲
رهبر انقلاب با چه هدفی از «مپنا» بازدید کرد

پروژه خودکفایی ملی با نام «مپنا»

هدف اصلی از تأسیس این شرکت، در ابتدا پیمانکاری عمومی پروژه‌های نیروگاهی به صورت کلید در دست بود...
پروژه خودکفایی ملی با نام «مپنا»
پیش از تأسیس شرکت مپنا، تمامی امور اجرایی پروژه‌های نیروگاهی حرارتی ایران، توسط شرکتهای خارجی انجام می‌شد. هدف اصلی از تأسیس این شرکت، در ابتدا پیمانکاری عمومی پروژه‌های نیروگاهی به صورت کلید در دست بود.

به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویکرد، صبح امروز (چهارشنبه) رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي به مناسبت هفته کارگر با حضور در گروه صنعتي مپنا در کرج، از نمايشگاه توانمنديهاي متخصصان، کارشناسان و کارگران اين گروه صنعتي در زمينه هاي طراحي و ساخت صنايع نيروگاهي، نفت، گاز، پتروشيمي و صنايع ريلي بازديد کردند.

ایشان سپس در جمع پر شور کارگران، مدیران، طراحان و برنامه ریزان مپنا و صدها نفر از کارگران چند واحد تولیدی دیگر، تکریم و احترام جامعه کارگری و همه نقش آفرینان عرصه تولید را ضرورتی برخاسته از متن اسلام خواندند و با اشاره به هوش و استعداد تحسین برانگیز ملت ایران تأکید کردند: عزم ملی و مدیریت جهادی، نه فقط شعار سال جاری بلکه شعار همیشگی ما و تجلی هویت و حیثیت و آینده درخشان این کشور است.

سایت رویکرد به مناسبت حضور رهبر معظم انقلاب در این مجموعه صنعتی، گزارشی را از فعالیت گروه مپنا آماده کرده است که مشروح آن  بدین شرح است:

مپنا، شرکت خدمات مهندسی، صنعتی و بنگاه اقتصادی ایرانی است که در زمینه سرمایه‌گذاری، مدیریت، ساخت و اجرای پروژه‌های نیروگاهی، صنایع نفت و گاز و نیز حمل‌و نقل ریلی، فعالیت می‌نماید. نام این شرکت (مپنا) مختصر شده مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران می‌باشد، که نام یک شرکت صنعتی و بنگاه اقتصادی ایرانی است، که در حوزه صنایع نیروگاه برق، نفت و گاز و ترابری ریلی بصورت پیمانکار اجرایی و سرمایه‌گذاری خصوصی فعالیت می‌کند.



مپنا، یک بنگاه اقتصادی ایرانی است که به همراه ۳۹ شرکت زیرمجموعه خود، تحت لوای گروه مپنا در زمینه توسعه و ساخت نیروگاه‌های حرارتی و همچنین اجرای پروژه‌هاى نفت و گاز و ریلى بصورت پیمانکار اجرایی کلید در دست (EPC) و سرمایه‌گذاری خصوصی (IPP) فعالیت می‌کند.



از آغاز تأسیس در سال ۱۳۷۱، گروه مپنا اجرای نزدیک به ۱۰۰ پروژه به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد یورو را در کارنامه خود ثبت نموده است. علاوه بر آن ۶۰ محصول گوناگون و ۸۵ نوع خدمات مختلف را به مشتریان خود عرضه می‌کند که از میان آنها می‌توان موارد زیر را برشمرد.



شکل‌گیری گروه مپنا، با تأسیس «شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران» یا به اختصار «مپنا» در ۲۲ابتدای دهه ۷۰ و توسط وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود. پیش از تأسیس شرکت مپنا، تمامی امور اجرایی پروژه‌های نیروگاهی حرارتی ایران، توسط شرکتهای خارجی انجام می‌شد. هدف اصلی از تأسیس این شرکت، در ابتدا پیمانکاری عمومی پروژه‌های نیروگاهی به صورت کلید در دست بود.



شرکت مپنا به صورت سهامی عام اداره می‌شود و سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار تهران داد و ستد می‌شود. این شرکت ۸۵٪ درصد از ظرفیت نصب شده شبکه برق کشور، با بیش از ۵۶۰۰۰ مگاوات و به ارزش قراردادی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار را مهندسی، تامین کالا و تجهیزات، احداث یا سرمایه‌گذاری کرده یا اجرای آنها را، در دست انجام دارد.



تاریخچه



از آغاز تأسیس در سال ۱۳۷۱، گروه مپنا اجرای نزدیک به ۱۰۰ پروژه به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد یورو را در کارنامه خود ثبت نموده است. علاوه بر آن ۶۰ محصول گوناگون و ۸۵ نوع خدمات مختلف را به مشتریان خود عرضه می‌کند.



مپنا، از سال ۱۳۸۶ وارد فعالیت در زمینه پروژه‌های نفت و گاز نیز شده‌است. پروژه‌های حفاری چاه‌های نفت در خشکی و پروژه تبدیل گاز به برق به نام پروژه میدان گازی فروز B در محل ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی جزیره کیش واقع در خلیج فارس از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌روند.



سهامداران



سرمایه فعلی مپنا، ۹٫۹۷۵٫۱۰۳٫۷۶۳٫۰۰۰ است که در حال حاضر ۴۷/۷۵ درصد از سهام آن در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب و صبا، ۱۱ درصد سهام در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا و ۲۵/۶۳ درصد سهام نیز در اختیار گروه عدالت است. همچنین ۱۵/۶۲ درصد سهام شرکت مپنا نیز در اختیار سایر شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی قرار دارد.



صنعت نیرو

صنعت نیرو، اولین حوزه فعالیت گروه مپنا است، که بخش عمده ساختار سازمانی گروه به آن اختصاص یافته است. مپنا با بیش از ۵۶۰۰۰ مگاوات، پروژه‌های نیروگاهی خاتمه یافته، در دست اجرا و آتی خود، در تأمین حدود ۹۰٪ درصد از ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور مشارکت فعال داشته است.



از سوی دیگر گروه مپنا به عنوان سرمایه­گذار پروژه­های نیروگاهی خصوصی، هم اکنون چندین پروژه خصوصی را، در چارچوب روش‌های ساخت، بهره‌برداری و واگذاری، تملیک و بهره‌برداری با ظرفیت حدود ۷۰۰۰ مگاوات و ارزش بیش از ۲٫۵ میلیارد یورو، در دست اقدام دارد.



همچنین گروه مپنا تنها سازنده کلیه تجهیزات اصلی نیروگاه‌های حرارتی، از جمله توربین‌های گازی و بخاری، تجهیزات جانبی توربین، پره توربین، ژنراتور، بویلرهای بازیاب حرارتی، بویلرهای معمولی و تجهیزات جانبی آنها تحت لیسانس شرکت‌های معتبر جهانی در ایران می‌باشد.



در خرداد ماه سال ۱۳۹۲ گروه مپنا با آغاز احداث کارخانه تولید پره توربین بادی، فعالیت در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر را رسماً آغاز نموده است.



صنایع نفت و گاز



گروه مپنا در حال حاضر نه تنها در زمینه تولید تجهیزات اصلی این صنعت نظیر توربوکمپرسورهای خطوط لوله انتقال گاز فعالیتی پررنگ دارد، بلکه در اجرای پروژه‌های مختلف نظیر توسعه میادین، حفاری در خشکی و دریا، واحدهای فرایندی میان‌دستی و پایین‌دستی، تأسیسات جانبی و یوتیلیتی و ساخت مخازن، فعالیتی چشمگیر دارد.



حمل و نقل ریلی



گروه مپنا سابقه کوتاهی در عرصه حمل و نقل ریلی، دارد. ساخت لوکوموتیوهای باری و مسافری و تجهیزات و قطعات جانبی آنها (نظیر سامانه ترمز و...) با همکاری تنگاتنگ شرکت‌های معتبر بین‌المللی و اجرای پروژه‌های حمل و نقل ریلی از دیگر عرصه‌های فعالیت این شرکت، به‌شمار می‌آید.



سهام در بورس



شرکت مپنا به صورت سهامی عام اداره می‌شود، به عنوان سومین شرکت بزرگ خاورمیانه در صنعت نیرو، سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار تهران داد و ستد می‌شود.



سهام مپنا یکی از نمادهای مهم بازار بورس تهران محسوب می‌شود و در میان فعالان بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخودار است.



مناطق عملیات



شرکت مپنا، علاوه بر اجرای پروژه‌های مختلف در داخل ایران، در کشورهای حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز حضور دارد. http://hadidnews.com/vdcaoenu.49noa15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما