تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۴
بازیگر توانمند کمدی سینما در كارنامه موفق سينمايي و تلويزيوني خود چندين بار نقش زنان را ايفا كرده است كه بنا به اذعان كارشناسان به خوبي از عهده اين نقش‌ها برآمده است.
مردي كه نقش زن‌ها را بهتر بازي مي‌كند!
به گزارش حدیدنیوز، اکبر عبدی متولد ۱۳۲۷ بازیگری را از تلویزیون شرود و با محبوبیت بسیار استعدادهایش را به رخ همگان کشید با بازی در فیلم "اجاره نشین ها" در میان سینمایی های هم جایی برای خود پیدا کرد و در سال ۱۳۶۸ به خاطر بازی بسیار زیبایش در فیلم "مادر" ساخته مرحوم علی حاتمی برنده سیمرغ بلورین نقش دوم مرد از همجدهمین جشنواره فیلم فجر شد. 



عبدی بی شک برترین بازیگر کمدی سینمای پس از انقلاب است کمدینی که حتی در آثار ضعیف هم به خوبی می‌درخشید اما کارش به دلیل همان ضعف های فاحش فیلم هایی که بازی می کرد، دیده نمی شد و به همین دلیل در روندی تدریجی و با این توجیه که در دام کلیشه فرو رفته از خاطر منتقدان سینمایی پاک شد.



ظهور بازیگران جوان و حضور نداشتن پیاپی اکبر عبدی در بخش سینمایی در حاشیه نشینی عبدی تاثیر داشت و به همین دلیل آثار نه چندان درخشانی از او شاهد بودیم.



بی توجهی داوران جشنواره فیلم فجر به دو نقش آفرینی خوب وی در "اخراجی ها ۱" و "تسویه حساب" نیز این فرضیه را تایید کرد که کمدی و کمدین جایگاه قابل قبولی در سینمای ایران ندارد و کمتر اتفاق می افتد که سیمرغ بلورین به یک بازیگر کمدی اهدا شود.



بی اعتنایی عجیب به بازی های به یاد ماندنی اکبر عبدی در فیلم هایی چون "دلشدگان"،"هنرپیشه"، "روز فرشته"، "آدم برفی"، "آرزوی بزرگ، "نان، عشق و موتور هزار"، این سوال را در ذهن ایجاد می کند که مقوله داوری سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر با چالش های جدی روبرو بوده است. 




اکبر عبدی با بازی در فیلم مخصوص کودک و نوجوان "دزد عروسک ها" بسیار خوش درخشید تا به همگان نشان دهند که در فیلم های غیر کمدی نیز توانا است و ناصرالدین شاه اکتور سینما برگ دیگری از تفاوت نقش های او را برای مخاطبان رو کرد. 




اوج هنر او در فیلم هنرپیشه و به خصوص فیلم آدم برفی بود اما با بی مهری از بخش مسابقه جشنواره ۱۳ کنار گذاشته شد تا این نقش عبدی تنها در اکران عمومی دیده شود.



این اولین بار بود که یک مرد در لباسی زنانه جلوی دوربین ظاهر می‌شد و در خشش اکبر عبدی تجربه دلچسبی برای داود میرباقری رقم زد.



"روز فرشته" به کارگردانی بهروز افخمی اکبر عبدی را کاملا به عنوان یک کمدین توانا و کاربلد به مخاطب معرفی کرد و با متفاوت بودن بازی او برگ زرین دیگری برای به شمار می آمد بازی درخشان اکبر عبدی در کنار عزت الله انتظامی یکی از زوج های موفق دهه هفتاد را تشکیل داده بود.
تحفه هند ، آقای شانس دو فیلم دیگر او در سال ۷۳ بودند و بعد از آن ها وی با بازی در مرد آفتابی بازگشتی دوباره به سینمای دلخواهش بود. 



اما ظهور یک زوج کمدی ماندگار در سینمای ایران به نوعی با فیلم "پاکباخته" بود فیلمی که پایه گذار یک فیلم دزد و پلیسی کمدی که درخشش اکبر عبدی و علیرضا خمسه را به همراه داشت.
اکبر عبدی نیمه دوم دهه ۷۰ را در سکوت سینمایی سپری کرد و با فیلم های "شب روباه"، "عشق گمشده" و "تارزن و تارزان" نتوانست توانایی خود را به رخ بکشد.
بعد از ناکامی در چند فیلم بالاخره در فیلم "جنگجوی" پیروز توانست کاندیدایی سیمرغ جشنواره را در سال ۷۷ کسب کند.



نان، عشق و موتور هزار فیلم کمدی موفق دیگری برای اکبر عبدی محسوب می شود که در سال ۷۹ با کاندیدا شدن از سوی منتقدان و نویسندگان بهترین بازیگر شناخته شود. 



"قاعده بازی"،‌ "اخراجی ها" فیلم های مهم بعدی او بودند که اوج توانایی های اکبر عبدی در دهه ۸۰ به حساب می آمد بایرام لودر اخراجی ها با بازی اکبر عبدی تا مدت ها شخصیت محبوب مردم شد و با آن لهجه زیبا عبدی توانست در دل مردم جا پیدا کند.



اما از نیمه دوم دهه ۸۰ اکبر عبدی به دلایل نامعلوم به بازی در کمدی های سخیف روی آورد. "گوشواره"، "دلداده"، "چشمک"، "در شب عروسی"، "شرط اول"، "کیش و مات"، "استخونای بابام" و "افراطی ها" تنها بخشی از آثار ضعیف اکبر عبدی بودند.



او در سری های بعدی اخراجی ها هم بازی کرد و با وجود اینکه رکورد فیلم را جا به جا به کرد اما مورد انتقاد نیز قرار گرفت و شاید بیماری یکی از دلایل افت او در اخراجی ها باشد.
 


در جشنواره سی ام نیز دو بازی دیگر از او در تلفن همراه رئیس جمهور و خوابم می‌آ‌د شاهد بودیم به طوری که بازی متفاوت او در خوابم می آد سیمرغ بلورین جشنواره را برایش به ارمغان آورد. 




اکبر عبدی با توجه به فیلم هایی که در طول چند سال بازیگری اش ایفا کرده است به جرات می توان گفت از استثناهای سینمای ایران به ویژه سینمای کمدی است. http://hadidnews.com/vdcamwn6.49ny615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما