تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
براساس آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در شرایط فعلی ذخیره بنزین ۷۰۰ تومانی کارت‌های هوشمند سوخت به کمتر از 480 میلیون لیتر کاهش یافته است.
شمارش معکوس تک نرخی شدن بنزین از ابتدای آذر/خداحافظی با کارت های سوخت/پایان بنزین 700 تومانی

به گزارش حدید نیوز، چنانچه یک نیم نگاهی به مصرف روزانه بنزین توسط خودروهای شخصی از بعد از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها و افزایش 108 برابری نرخ بنزین و دیگر فرآروده های نفتی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که علی الرغم کاهش قدرت خرید مردم، اما مصرف سوخت کاهش پیدا نکرده است.

البته دلایل متعددی وجود دارد که مصرف بنزین از بعد از اجرای این قانون همچنان نه کاهش داشته است و نه با رشد فزاینده ای مواجه شده است. افزایش تعداد وسائل نقلیه از طرفی و همچنین تردد بیش از حد خودروهای پرمصرف و فرسوده از طرف دیگر این میزان مصرف را ثابت نگاه داشته است.

بر همین اساس آمار و ارقام موجود مصرف بنزین از سال 91 روند صعودی به خود گرفت و در سال های 91، 92، 93 به ترتیب مصرف بنزین با وجود کارت سوخت و نظام سهمیه بندی به رقم های 63، 68 و 70 میلیون لیتر در روز رسید. این در حالی است که خودروهای دوگانه سوز نیز در کشور رشد سریعی داشت و با توجه به گرانی بنزین و همچنین محدودیتی که وجود داشت، مالکان بیشتر تمایل برای حضور در صف های چند کیلومتری سی ان جی دارند.

به استناد گزارش‌های رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از زمان آغاز سهمیه‌ بندی بنزین تاکنون بیش از ۳۲ میلیون قطعه کارت هوشمند بنزین و گازوئیل صادر شده که هم اکنون شمار تمامی کارت‌های فعال هوشمند سوخت حدود ۲۰ میلیون قطعه است.

طبق قانون بایستی دولت نرخ بنزین را به صورت آزاد در مراکز جایگاه های سوخت کند. از زمانی که دولت قیمت بنزین را برای هر لیتر 1000 تومان کرد، قرار بر این شد که سهمیه بنزین 700 تومانی از آخر شهریور ماه حذف شود و بنزین تک نرخی شود. اما به دلیل شلوغی پمپ های بنزین دولت به ناچار عرضه بنزین 700 تومانی را تا پایان آبان ماه تمدید کرد.

براساس آمارهای رسمي شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در شرايط فعلی ذخيره بنزين ۷۰۰ تومانی كارت‌های هوشمند سوخت به كمتر از 480 ميليون ليتر كاهش يافته است. از اين رو در شرايط فعلی به ‌طور متوسط روزانه سه تا چهار ميليون ليتر از موجودی اين بنزين (۷۰۰تومانی) مصرف می شود، اين در حالی است كه در روزهای نخست آزادسازی قيمت‌ها مصرف بنزين ۷۰۰ تومانی حدود ۲۰ تا ۲۵ ميليون ليتر در روز بوده است.

این در حالی است که مديرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با بيان اينكه دوره مصرف بنزين ۷۰۰ تومانی تمديد نخواهد شد، اظهار داشت: از اول آذر ماه عرضه بنزين در سراسر كشور رسما تک نرخی خواهد شد.

با این شرایط معلوم نیست که تکلیف کارت های سوخت بنزین که هزینه زیادی از بودجه دولت صرف شده بود، به کجا ختم می شود. با آزادسازی نرخ بنزین دیگر نیازی به کارت سوخت نیست. این در حالی است که وزارت نفت اعلام کرده است که در صورت استفاده از کارت های سوخت، تسهیلاتی به رانندگان اعطا خواهد شد. اما به راستی این موضوع هزینه صرف شده بابت صدور کارت های سوخت را جبران خواهد کرد و یا خیر؟

http://hadidnews.com/vdcamene.49ne015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما