تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۳
مشاوره مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران خبر داد

کسر حق بیمه بن کارگری با توافق کارگر و کارفرما

طبق اعلام بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد از مبلغی که به عنوان خواروبار و حق بن در فیش حقوقی کارگران لحاظ می‌شود حق بیمه تعلق بگیرد.
کسر حق بیمه بن کارگری با توافق کارگر و کارفرما
مشاوره مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران با اشاره به اینکه با بخشنامه جدید مقرر شده است کسر حق بیمه بن کارگری با توافق کارگر و کارفرما انجام شود گفت:این بخشنامه قابلیت اجرایی ندارد و راه فرار برای انجام ندادن از سوی کارفرما باز است.

به گزارش حدیدنیوز،‌ خرداد ماه سال جاری طبق اعلام بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد از مبلغی که به عنوان خواروبار و حق بن در فیش حقوقی کارگران لحاظ می‌شود حق بیمه تعلق بگیرد. اما تنها چند ماه این ماجرا دوام نیاورد و با ابلاغ بخشنامه ای لغو کسر حق بیمه از بن کارگری تصویب و ابلاغ شد. این مسئله با اعتراض‌های بسیاری از سوی جامعه کارگری همراه شد.

کارگران معتقد بودند این اقدام در بلند مدت به نفع کارگران است، چون در افزایش مستمری بازنشستگی کارگران و مشمولان قانون کار مؤثر خواهد بود.

اعتراض‌های کارگران تا جایی ادامه داشت که محمدرضا بقاییان، عضو شورای عالی کار چندی پیش از برگزاری جلسه فوق العاده شورای عالی کار به صورت سه جانبه (شرکای اجتماعی) به منظور بررسی این موضوع خبر داد و گفت: نمایندگان کارگران بارها اعتراض خود را اعلام کرده اند.

محمد عطاردیان،دبیرکل کانون انجمن صنفی کارفرمایان ایران در واکنش به این اعتراض گفت، اگر کارگران تصور می‌کنند که این مساله به نفع آنها نیست و بهتر است که از مزایای بن نیز حق بیمه کسر شود حاضریم تا بار دیگر این موضوع را از طریق گفتگو با شرکای اجتماعی در جلسات شورای عالی کار مطرح کنیم که به احتمال زیاد در هفته های جاری جلسه ای دیگر برای بررسی این موضوع برگزار شود.

البته لازم به ذکر است که این جلسه به صورت رسمی تا کنون برگزار نشده است. اگرچه ظاهراً‌ اعتراض‌های کارگران در جلسات غیر رسمی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون وزیر کار بی بهره نبوده ،اما باب میل آنها هم نبوده است.

* کسر حق بیمه بن کارگری با توافق کارگر و کارفرما

فرامرز توفیقی، مشاوره مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اعتراض‌های زیاد جامعه کارگری به لغو کسر حق بیمه از بن کارگری گفت:اخیراً‌ این مسئله به صورت بخشنامه ای به واحدهای تولیدی ارسال شده است تا بر اساس آن کسر حق بیمه از بن کارگری بر اساس توافق کارگر و کارفرما باشد.

وی ادامه می‌دهد: یعنی بر اساس این بخشنامه در صورتی که کارگر و کارفرما به توافق برسند که حق بیمه از بن کارگری کسر شود این کار انجام و در صورت عدم توافق انجام نمی‌شود. این بخشنامه قدرت اجرایی ندارد چرا که راه فرار برای کارفرما باز است، چرا که قطعاً‌ وقتی در ماجرایی مسئله ای برای کارفرما منفعت دارد، به صورت طبیعی موافقت نمی‌کند ماجرایی به ضررش انجام شود. در این ماجرا هم دولت باز سَمت کارفرما را گرفت.

توفیقی اظهار می کند: دولت با ابلاغ چنین بخشنامه ای به صورت توافقی از مسئولیت خود شانه خالی کرده است. اگر حق بیمه از بن کارگری کسر می‌شد منفعت زیادی برای تأمین اجتماعی داشت چرا که از این طریق حداقل بالغ بر ۳هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه تأمین اجتماعی پول واریز می‌شود و این مبلغ می‌تواند باعث قدرت بخشیدن به صندوق و حل مشکلات متعدد شود. http://hadidnews.com/vdcamene.49n6o15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما