تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۰
گردشگری سلامت در شرایط فعلی به یکی از بزرگ‌ترین کسب و کارهای جهان تبدیل شده است.
چقدر از توانایی‌های پزشکی کشور بهره می گیریم؟
گردشگری سلامت در شرایط فعلی به یکی از بزرگ‌ترین کسب و کارهای جهان تبدیل شده و به سرعت در حال توسعه است که ایران نیز باید همگام با این شتاب به برنامه‌های توسعه صنعت گردشگری سلامت خود رونق دهد و این صنعت را به عنوان یک صنعت ملی شناسایی کند.

 صنعت توریسم دومین صنعت جهان به لحاظ درآمدزایی و سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت طبق اعلام بانک جهانی، سومین عرصه سرمایه گذاری در جهان به شمار می‌رود.

قرار گرفتن صنعت توریسم و سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت که منجر به گردشگری سلامت (Health Tourism) خواهد شد، به حتم می‌تواند عرصه بسیار خوب و مطمئنی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند.

از آنجایی که ضریب اشغال تخت بیمارستانی در کشور در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است، می‌توان از مابقی ظرفیت برای پذیرش و درمان بیماران خارجی استفاده کرد.

گردشگران سلامت با هدف درمان ارزان نسبت به کشوری که در آن ساکن هستند، دریافت درمان سریع و با کیفیت و گردشگری در حین درمان یا دوران نقاهت عازم کشورهای دیگر می‌شوند. از این رو، کیفیت بالا در ارایه خدمات، قیمت قابل رقابت با کشورهای منطقه، جاذبه‌های توریستی منحصر به فرد همچون آثار باستانی)، ضعف کشورهای همسایه در پزشکی از جمله عواملی است که می‌تواند به جذب توریسم کمک کند.

ايران كشوري با پتانسيل بالا در گردشگری سلامت

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۴ حدود ۴۰ میلیارد دلار گردش مالی صنعت توریسم درمانی در دنیا بود که پیش‌بینی شده است این میزان در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که از ایران به عنوان یکی از ۶۳ کشور دنیا نام می‌برند که مقصد اصلی گردشگران سلامت است. با توجه به وجود نخبگان پزشکی در ایران و پزشکان حاذق و مجرب در رشته‌های مختلف پزشکی از جمله انواع پیوند‌ها، جراحی قلب، کبد، انواع جراحی‌های ارتوپدی مانند تعویض مفصل، پیوند مغز استخوان و درمان بیماری‌های چشم پتانسیل جذب بیمار خارجی در کشور وجود دارد. با این حال برای افزایش جذب بیماران خارجی و گسترش توریسم درمانی در کشور باید کیفیت بیمارستان‌های کشور را به خصوص از نظر ظاهر فیزیکی ارتقا دهیم و خدمات جانبی و رفاهی به بیماران خارجی نیز باید تقویت شود.

سطح دانش پزشکی ایران که بر‌ترین جایگاه را در منطقه دارد، در کنار جایگاه نخست ایران در پیوند اعضاء جایگاه جهانی دهم در پیوند قلب، جایگاه نخست در پیشگیری از ایدز در منطقه، جایگاه سوم جهانی و نخست آسیا در جراحی‌های لارپارسکوپی و ناباروری، جایگاه هفتم جهان در استفاده از دانش سلول‌های بنیادی برای بیماری‌های خاص و نانو فناوری از استعدادهای خاص و ویژه ایران برای گردشگری سلامت است.

گفته می‌شود ایران پس از اردن بیشترین ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها را در حوزه گردشگری سلامت در بین کشورهای اسلامی دارد.

ايجاد گردشگری سلامت يك ضرورت

وجود چشمه‌های آب معدنی در اغلب استان‌های کشور، داشتن مراکز مجهز درمانی ناباروری و مراکز دیالیز، انواع جراحی‌های قلب، پلاستیک و چشم، تولید داروهای منحصر به فرد مانند داروی ضد ایدز آیمود و داروهای هایتک بیوتکنولوژی و داشتن متخصصان و پزشکان متبحر و صاحب نام در جهان از جمله ظرفیت‌های متعدد ایران در گردشگری سلامت هستند.

شرایط و نیاز جوامع کنونی در قرن بیست و یکم، ضرورت تدوین استراتژی اثربخش و پویا را برای توسعه پایدار گردشگری سلامت بیش از پیش نمایان می‌سازد.

ایران با توجه به تغییرات پرشتاب جهان و اقتصاد ناگزیر به رقابت در عرصه‌های صنعت‌های درآمدزا از جمله گردشگری سلامت است.

مجاورت جغرافیایی و نزدیکی شرایط فرهنگی و مذهبی، ایران را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیای اسلام بدل ساخته لذا لازم است از این فرصت، بیشترین بهره را برد.

گردشگری سلامت در شرایط فعلی به یکی از بزرگ‌ترین کسب و کارهای جهان تبدیل شده و به سرعت در حال توسعه است که ایران نیز باید همگام با این شتاب به برنامه‌های توسعه صنعت گردشگری سلامت خود رونق دهد و این صنعت را به عنوان یک صنعت ملی شناسایی کند. http://hadidnews.com/vdcaiunu.49nim15kk4.html
منبع : تهران پرس
نام شما
آدرس ايميل شما