تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۰
وارد کردن خودروهای چینی تنها کمک به رونق اشتغال کارگران چینی بوده و موجب آسیب جدی به صنعت خودروسازی کشور خواهد شد.
نوبت قتل عام به سبک چینی در خیابان‌های تهران است!
به گزارش حدیدنیوز به نقل از تهران پرس خبر ورود ۱۰ هزار خودرو چيني ام.وي.ام۵۳۰(mvm۵۳۰) به ناوگان تاكسيراني از ديدگاهي نشانگر ضعف خودروسازان داخلي در بازاريابي و يا عدم دسترسي آنها به اين منابع است كه به هر دليل چه موجه و چه غير موجه، اين بازار آماده از چنگ خودروسازان داخلي خارج و به راحتي در اختيار چيني ها قرار داده شده است.

براساس اين گزارش، در حالي سفارش ۱۰ هزار دستگاه از اين خودرو ۴۰ ميليوني از سوي سازمان توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي صورت مي گيرد كه mvm۵۳۰ بر اساس آخرين ارزشيابي كيفي(تيرماه) شرکت isqi از جمله قعرنشينان خودروهاي توليد داخلي از لحاظ عملكرد كيفي بشمار مي آيد و فقط يك پله با پرايد قعر نشين فاصله دارد!

در صورت ورود خودروهاي چيني به ناوگان تاکسيراني و با يك حساب سر انگشتي مي توان دريافت که چيزي حدود ۴۰۰۰ ميليارد ريال از پول ملي کشورمان به جيب خودروساز چيني ريخته مي شود و در كنار ضربه مهلك به اقتصاد كشور، خودرويي کم كيفيت را نصيب رانندگان تاكسي و مسافران درون و برون شهري خواهيم كرد و نه براي كيفيت اين خودرو مي توان حسابي باز كرد و نه براي خدمات پس از فروش پر از چالشش!

يکي ديگر از نكات مهمي كه در چيني شدن تاكسي هاي ايراني بايد مدنظر قرار داد اين است كه مهمترين سود براي كمپاني خودروسازي در صادرات خودرو به كشورهاي هدف، از راه خدمات پس از فروش اين محصولات به دست مي آيد و منجر به ايجاد يك منبع سود سرشار و بلند مدت براي سازندگان آن خواهد شد.همچنين ورود يك خودرو خارجي آن هم از نوع کم كيفيت چيني به ناوگان تاكسيراني، جاي پاي چيني ها در كشورمان را قوي تر كرده و علاوه بر قدرتمند تر شدن صنعت خودروسازي چين و ارسال كالاي صادراتي به ايران، به طور قطع موجب ضعف خودروسازان ايراني مي شود.

جداي از مباحث فوق، قدرت گرفتن چين در كشوري كه خود داراي دو خودروسازي بزرگ بوده و زنجيره اي ارزشمند به نام قطعه سازي است كه تاثير بسزائي در رشد شاخصه هاي اقتصادي دارد و با زحمت و همت مهندسان و توانمندان ايراني شكل گرفته است، مي تواند در دراز مدت موجب بوجود آمدن طبعات مخرب و غيرقابل جبراني همچون از بين رفتن اشتغال، كاهش توليد ناخالص داخلي و ملي در صنايع وابسته به توليد خودرو كه تعداد آن به ۶۰ صنعت مي رسد، شود.

با اين وجود سئوال اصلي اينجاست كه اين موضوع با چه رويكردي صورت گرفته و چه اهدافي در پس اين طرح نهفته است؟!شايسته است مسئولان تصميم گيرنده با بررسي همه جانبه اين موضوع، طرح هاي اين چنيني را در راستاي حمايت از توليد ملي و آسايش و راحتي مسافران اتخاذ كنند تا آنگونه كه بايد در راستاي رشد و تعالي اقتصاد و همچنين تكريم قشر در ارتباط با خود قدم بردارند.

ورود مجلس و شورا به ماجرای تاکسی های چینی

در این خصوص اقبال شاکری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در رابطه با کیفی خودروهای چینی اظهار داشت:خودروهاي توليد چين كه هم اكنون در بازار وجود دارند، به دليل كيفيت بسيار نازل در برابر قيمت بالاي خود و نبود شبكه خدمات پس از فروش مشكلات بسيار زيادي را براي مالكان پديد آورده اند چگونه مي توانند در شبكه تاكسيراني كشور با استهلاك بالا به كار گرفته شوند.

وی ادامه داد: وارد كردن خودرو از كشور چين آن هم در تيراژ بالا زماني كه در كشور چندين شركت خودروسازي وجود دارند كه اشتغال كاركنان آن ها به خطر افتاده، اقدامي غير عقلاني و فاقد وجاهت منطقي است زيرا با اين كار ارز بسيار قابل ملاحظه اي از كشور خارج شده و به جاي آن محصولاتي وارد بازار مي شود كه به هيچ عنوان نخواهد توانست قابليت و كارايي لازم را داشته باشد.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر افزود: تلاش جهت وارد كردن خودرو از چين با توجه به توليد خودرو در كشور و وجود شبكه خدمات پس از فروش در سراسر كشور اقدامي غير قابل توجيه است.

شاکری بیان کرد: خودروهاي چيني به دليل نداشتن شبكه خدمات پس از فروش در ايران، هم اكنون نيز بسياري از مالكين خود را به دردسر انداخته اند و هزينه نگهداري از آن ها نيز براي دارندگان بسيار بالاست، حال در چنين شرايطي چگونه مي توان انتظار داشت رانندگان تاكسي از پس هزينه هاي اين خودروها بربيايند.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخي سازمان ها كه داراي مسئوليت هاي اجتماعي هستند، به جاي عمل به وظايف خود در اين خصوص و پيگيري سياست هاي كلان كشور، تنها به دنبال اين هستند كه از هر راهي كه بتوانند دست به معاملات تجاري بزنند و هزينه هاي سنگيني را براي كشور ايجاد كنند

و در همین خصوص عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار ورود اضطراری کمیسیون صنایع و اقتصادی مجلس به ماجرای ورود خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی شد و اظهار داشت: این کار با روح حماسه اقتصادی مغایرت دارد. فاطمه آلیا با انتقاد از چینی شدن تاکسی‌های کشور اظهار کرد: زمانی که سال حماسه اقتصادی نامیده شده و رویکرد اقتصادی مطرح است باید نگاه ویژه‌ای به صادرات و واردات داشته باشیم و نسبت به واردات بیش از حد کالاهایی که مشابه داخلی دارد واکنش نشان دهیم.
وی افزود: ما در بحث خودروسازی به جایی رسیدیم که خودرو تولید می‌کنیم و ورود خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی با روح حماسه اقتصادی مغایرت دارد و این موضوع باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد تا از به ثمر نشستن قراردادهایی که به صرف کشور نیست جلوگیری شود.

این نماینده مجلس با اعلام اینکه در روزهای گذشته نسبت به موضوع ورود خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی اعترضات گسترده‌ای شکل گرفته است، تصریح کرد: ایران را نباید به مقصد وارداتی محصولات چینی تبدیل کرد و محصولات بی‌کیفیت چینی را جایگزین کالاهایی که در کشور وجود دارد، کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در مورد خودروهای چینی نیز باید در نظر داشت که از یک سو استفاده از این خودروها موجب نارضایتی مردم و تاکسی‌داران خواهد شد و از سوی دیگر با توجه به لطمات فراوانی که به اقتصاد ملی وارد می‌کند با روح حماسه اقتصادی سازگار نخواهد بود.

آلیا خواستار ورود اضطراری کمیسیون‌های صنایع و معادن و اقتصادی به این موضوع و تشکیل جلسه فوری نمایندگان تا قبل از پایان مرخصی دو هفته‌ای مجلس شد و بیان کرد: وقتی خودروهایی مثل سمند، پژوپارس، تیبا و خودروهای با‌کیفیت‌تر در کشور تولید می‌شود نباید این‌گونه آب را در آسیاب دشمن ریخت و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی را شاد کرد.
این عضو کمیسیون اجتماعی اضافه کرد: متاسفانه این موضوع در حال حاضر فقط در شعار‌ها خلاصه شده و در واقع در بسیاری از اقدامات و طرح‌ها نگرش عمل‌گرایانه به حماسه اقتصادی به حاشیه رفته که شایسته است مسئولان نظام اهتمام لازم در این امر را به‌کار گیرند تا از آسیب رسیدن به کشور و اقتصاد کشور جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: متاسفانه آنقدر به‌واسطه بی‌تدبیری‌های برخی از مسئولان واردات کالاهای چینی در کشور افزایش یافته است که نه‌تنها در حوزه خودرو که حتی چینی‌ها عروسک‌هایی که نماد ایرانی دارند را تولید و به ایران صادر می‌کنند.
ارابه‌های مرگ چینی تاکسی شهروندان تهرانی می شوند!/پس از کشتار«هوو» در جاده ها این بار نوبت خیابان‌های تهران است

در شرایطی که سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را پشت سر گذاشته‌ایم چندی است که شاهد ورود خودروهای چینی MVM به ناوگان تاکسیرانی هستیم. سابقه ورود خودروهای چینی در حمل و نقل کشور به حضور کامیون‌های چینی و همچنین خودروهای هوو باز می گردد که خاطره خوشی در ذهن مردم از خود به جای نگذاشته است.

سیل تصادفات رانندگی در دورانی که این خودروها به میزان فراوان در جاده‌ها تردد می کردند باعث شده است که کسی فکر این را هم نکند که روزی خودروهای چینی وارد ناوگان تاکسیرانی شوند.

خبر ورود خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی کشور در حالی منتشر شد و کم کم به در میان تاکسی‌ها جا باز کرد که مجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل از تمایل کم خودروسازان تولید داخل به اختصاص خودرو به ناوگان تاکسیرانی خبر می داد.

صحنه تصادف یک خودور چینی که قرار است تاکسی شود!

تولید خودرو طی یکسال گذشته بنا بر اعلام خودروسازان با توجه به مشکلات این صنعت با کاهش رو به رو بوده است اما طبق آمار وزارت صنعت معدن و تجارت این کاهش تولید دلیل بر بی تمایلی خودروسازان برای اختصاص خودرو به ناوگان تاکسیرانی نمی شود و خودروسازی داخل همچنان قبلیت این را دارد که مشکل تاکسی رانی را برطرف کند.

از طرفی بنا بر اعلام سازمان استاندارد خودروهای چینی حتی نصف استاندارد خودروهای تولید داخل را ندارند و از لحاظ کیفی در درجه بسیار پایینی قرار دارند. این در حالی است که ما در صنعت خودرو بسیار سرامد تر از خودروسازان چینی هستیم و لزومی ندارد که برای ناوگان تاکسیرانی از این خودروها استفاده کنیم.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چه کسانی از ورود خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی کشور سود می برند؟

آیا عناصری وجودد دارند که به عنوان مافیا به دنبال سودجویی هستند و منافع مردم را این خصوص در نظر نمی گیرند؟ مردم همچنان خاطره خودروهای نامناسب چینی را فراموش نکرده‌اند و باید دید در این خصوص مسئولین چه تصمیمی خواهند گرفت. http://hadidnews.com/vdcaionu.49nom15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما