تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۳
وقتی بوق و کرنای شورای بورس زود خاموش می‌شود

شورای بورس مشغول چه کاری است

شورای عالی بورس، بالاترین ركن بازار اوراق بهادار است که تصویب سیاست های کلان بازار را برعهده دارد.
شورای بورس مشغول چه کاری است
به گزارش حدیدنیوز، بوق و کرنای شورای بورس زودتر از آنچه فکرمی کردیم، خاموش شد. زمان تعیین اعضای این شورا، همه جا حرف از اهمیت و فعالیت و اعضای آن بود اما بعد که اعضا تعیین شدند، دیگر همه سروصداها خوابید. حالا ما مانده ایم و یک در بسته! پشت در اتاق شورا چه تصمیم هایی گرفته می شود؟ برنامه های این شورا برای سال ۹۳ چیست؟



طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران ، این شورا در راستای حمايت از حقوق سرمايه گذاران و با هدف سامان دهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و كارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای اين قانون با تركيب، وظايف و اختيارات مقرر در آن قانون تشکیل شده است. حمایت از حقوق سرمایه گذاران، لزوم شفافیت را نشان می دهد.

این شورا برای توسعه بازار شفاف تشکیل شده است؛ پس خودش به عنوان بالاترین رکن بازار اوراق بهادار باید پیشتاز شفافیت باشد. یکی از الزام های شفافیت، گزارش دهی از عملکرد و برنامه ها و تصمیم هاست. به گزارش هفته نامه بورس، پیش تر که می رویم، می رسیم به اینکه سخنگوی شورای عالی بورس کیست؟به گفته ۲ تن از اعضای شورای بورس دبیر شورا، سخنگوی بورس هم هست.

آقای صالح آبادی، چه خبر؟
برای همین به سراغ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رفتیم از علی صالح آبادی پرسیدیم شورای بورس چه برنامه هایی برای سال ۹۳ دارد او پاسخ داد: شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار برای سال ۹۳، برنامه های متنوعی را در دستورکار دارد که یکی از برنامه های مهم، تقویت نقش بازار سرمایه در تامین مالی است. در این راستا، توسعه ابزارهای نوین مالی در دستورکار قرار دارد که ازجمله این ابزارها، می توان به اوراق گواهی سپرده کالایی اشاره کرد. همچنین تقویت و راه اندازی صندوق های پروژه ازجمله صندوق زمین و ساختمان و نیز صندوق های مربوط به پروژه های سرمایه گذاری در دستورکار قرار دارد. به علاوه، راه اندازی صندوق های توسعه بازار سرمایه در صنایع مختلف و نیز تقویت صندوق موجود، در راستای تقویت نقدشوندگی در بازار سرمایه و کاهش التهاب های ناشی از رفتارهای هیجانی در بازار، در اولویت برنامه ها قرار دارد. یکی دیگر از موضوع هایی که به صورت جدی در حال پیگیری است، توسعه تعامل های بین المللی بازار سرمایه و بهره گیری از ظرفیت های موجود در این عرصه است. سخنان صالح آبادی فقط در همین حد و در حد تیتر برنامه هایی که همیشه اعلام می شود خلاصه شد.

شفاف سازی سخنگوی شورا
از زمان آغاز به کار این شورا تا کنون تقریبا هیچ وقت به درستی اخبار این شورا بر خلاف شورای پول و اعتباردر رسانه ها منتشر نمی شود و خبر زیادی از این شورا در رسانه ها نیست، عمده آنچه که هست، مصوبه های شورا در سایت رسمی سازمان بورس است.

علی صالح آبادی دبیر شورا که در عین حال سخنگوی سازمان بورس هم هست در پاسخ به این پرسش که چرا گزارش های مربوط به شورای عالی بورس و تصمیم هایی که در این شورا گرفته می شود، اعلام نمی شود، گفت: تصمیم های شورای عالی بورس و نیز هیات مدیره سازمان، به صورت دوره ای ازطریق نشریه ویژه سازمان که به صورت الکترونیک منتشر شده و در سایت رسمی سازمان بورس قرار می گیرد، به اطلاع عموم مردم و به ویژه فعالان بازار سرمایه رسانده می شود. همچنین این تصمیم ها و مصوبه ها، اغلب در فاصله کوتاهی پس از تصویب، در پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه برای اطلاع عموم مردم، فعالان بازار و اصحاب رسانه، منتشر می شود.

در عین حال، سازمان بورس به تازگی نیز بخش مستقلی را در سایت رسمی سازمان بورس برای انتشار مصوبه های شورای عالی بورس درنظر گرفته است که تصمیم ها و مصوبه های شورا که عمدت ا در حوزه مقررات و ضوابط حاکم بر فعالیت در بازار سرمایه است، در این بخش منعکس می شود.

سخنگوی شورای عالی بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که چرا سامانه اطلاع رسانی درباره برنامه ها و تصمیم های این شورا، ضعیف عمل می کند، توضیح داد: همان طور که اشاره ش د، برنامه ها و تصمیم های شورای عالی بورس ازطریق مجاری مورد اشاره، به صورت مستمر و گسترده اطلاع رسانی می شود.

اما اگر منظور شما اطلاع رسانی متمرکز درباره مصوبه های شورای عالی بورس است، با راه اندازی بخش مستقل در سایت سازمان، این دغدغه مرتفع شده است و از این پس، تمام تصمیم های شورای عالی بورس که اغلب در حوزه ضوابط، دستورالعمل ها و یا تصویب ابزارها و نهادهای مالی جدید است، افزون بر انتشار ازطریق نشریه ویژه سازمان بورس و پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، به صورت متمرکز ازطریق این بخش نیز به اطلاع فعالان بازار رسانده می شود.

کانال های اطلاع رسانی شورا
جدیدترین شماره نشریه ویژه سازمان بورس که بر روی سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است، شماره هفتم است که پس از پیگیری از روابط عمومی سازمان، تاریخ انتشار آن ۴/۱۰/۹۲ عنوان شد. به طور معمول سازمان یک تا دو بار در سال این نشریه را منتشر می کند. به همین دلیل پس از این تاریخ، نشریه ای منتشر نشده است.

به طور مسلم، نشست های شورای عالی بورس پس از این تاریخ هم برگزار شده است اما دوره انتشار این نشریه مثل ماهنامه یا فصلنامه و ... نیست.

بر این اساس این پرسش پیش می آید که با توجه به اینکه این نشریه زودتر از شش ماه یک بار منتشر نمی شود، در این میان، تکلیف کسانی که منافعی دارند، چه می شود؟ یا اینکه خبرنگاران چگونه در جریان موضوع ها قرار گیرند؟

البته سازمان بورس برخی تصمیم های شورا را از طریق ابلاغیه و سایت سنا منتشر می کند اما هر ۲ مورد مجاری رسمی خود این سازمان هستند و قالب مطالبی که ارایه می شود به صورت محتوایی با روش و سیاست های خود سازمان پس از مطابقت بازنشر می شود. طبق گفته کارشناس پژوهش در بخش مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس، این سامانه احتمالا نیمه دوم سال جاری راه اندازی می شود.

اعضای دیگر چه می گویند

«مصطفی حقیقی» عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار، درمورد برنامه های پیش روی شورای عالی بورس گفت: مسایل شورا ازطریق دبیر شورا که سخنگوی شورا است، باید مطرح شود. احتمالا همه چیز مسایل شورا امکان مطرح شدن ندارد. به عنوان مثال، در زمان حاضر شورا دارد روی موضوع سهام عدالت کار می کند اما تا نتیجه حاصل نشود، نمی تواند اطلاعات لازم را بدهد. در عین حال، شما هر اطلاعاتی را بخواهید کسب کنید، باید ازطریق دبیر شورا این کار را انجام دهید. اعضا نباید این اطلاعات را مطرح کنند.

«غلامرضا زال پور» عضو دیگر شورای عالی بورس و اوراق بهادار نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد برنامه های امسال شورای بورس، گفت: شورای بورس یک سخنگو دارد و سخنگوی شورای عالی بورس، علی صالح آبادی است.او در ادامه درباره انتشار تصمیم ها و مصوبه های شورای عالی بورس، گفت: چیزی که قابل انتشار باشد، قطعا منتشر می شود.

زال پور در توضیح این موضوع که چرا خبری از شورای عالی بورس نیست، گفت: به طور معمول، این گونه شوراها طوری نیست که هرروز خبری از آن شنیده شود. اما به نظر من باید به زودی یک وب سایت رسمی در این زمینه داشته باشیم. http://hadidnews.com/vdcaemnu.49nou15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما