تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۲
ردپای برخی وزیران دولت سابق در پرونده زنجانی

۸۰ درصد اموال بابک زنجانی در ترکیه است

بازجویی‌ها و تلاش‌های چند دستگاه برای روشن کردن میزان دقیق دارایی‌های او همچنان با ابهامات زیادی روبه‌رو است.
۸۰ درصد اموال بابک زنجانی در ترکیه است
گره کور پرونده بابک زنجانی هنوز باز نشده است. بازجویی‌ها و تلاش‌های چند دستگاه برای روشن کردن میزان دقیق دارایی‌های او همچنان با ابهامات زیادی روبه‌رو است. دارایی‌هایی که همه یا بخش زیادی از آنها به عنوان بدهکاری او به بیت المال، باید به خزانه مسترد شود. بررسیهای به عمل آمده نشان می‌دهد ۸۰ درصد اموال بابک زنجانی در ترکیه، ۱۰ درصد در جمهوری آذربایجان و فقط ۱۰ درصد اموالش در ایران است. اموال وی در ایران همچون باشگاه راه‌آهن یا هواپیمایی قشم هم مشاع هستند.


به گزارش حدیدنیوز، گره کور پرونده بابک زنجانی هنوز باز نشده است. بازجویی‌ها و تلاش‌های چند دستگاه برای روشن کردن میزان دقیق دارایی‌های او همچنان با ابهامات زیادی روبه‌رو است. دارایی‌هایی که همه یا بخش زیادی از آنها به عنوان بدهکاری او به بیت المال، باید به خزانه مسترد شود.

اما نه پولی به عنوان بدهی خود پرداخت کرده، نه حاضر است پاسخ دهد اموال و دارایی‌هایش چیست و نه جزئیات دقیقی از همکاری رانتی مسئولان دولت قبل با او روشن شده است. با این حال هر از گاهی اخبار تازه‌ای از حواشی پرونده وی منتشر می‌شود. آخرین خبر را محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. وی به ایرنا گفت: «زنجانی تاکنون فقط اطلاعات اموال شخصی خود را در داخل کشور ارائه کرده است، اما در عین حال اطلاعاتی از اموال بابک زنجانی در خارج از کشور به دست آمده است و وزارت امور خارجه مکلف به همکاری درباره نحوه و میزان سهام بابک زنجانی در شرکت‌های مشترکی است که با خارجی‌ها تشکیل داده تا بتوان آنها را شناسایی و مسترد کرد.»

فقط۱۰ درصد اموال زنجانی در داخل کشور است
یک عضو کمیته پیگیری پرونده

۸۰ درصد اموال بابک زنجانی در ترکیه، ۱۰ درصد در جمهوری آذربایجان و فقط ۱۰ درصد اموالش در ایران است. اموال وی در ایران همچون باشگاه راه‌آهن یا هواپیمایی قشم هم مشاع هستند.
بابک زنجانی در مجلس به ایران گفت: «فقط ۱۰ درصد اموال بابک زنجانی در کشور است». به این ترتیب پرداخت بدهی او به وزارت نفت و خزانه، بدون احتساب دارایی‌های او در خارج از کشور غیرممکن است. امیرعباس سلطانی، نماینده بروجن می‌گوید ۸۰ درصد اموال زنجانی در ترکیه است و مسئول امور ترکیه وی هم رضا ضراب است که در دادگاه ترکیه اعتراف کرده کارمند زنجانی بوده.

به گزارش روزنامه ایران، وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از اموال زنجانی نیز در تاجیکستان و بقیه هم در کشورهای دیگر مانند کشورهای اروپایی است، اضافه می‌کند: ایشان در ایران اموالی ندارد و مطمئن باشید زنجانی در این مدت تمام مسئولان کشور اعم از قوه قضائیه و مجلس را سر کار گذاشته است. وی تصریح می‌کند: در تلاش هستیم در ارتباط‌هایی که با ترکیه برقرار می‌کنیم، بتوانیم فهرست اموال زنجانی که فقط به نام ایشان یا همسر ایشان باشد، تهیه کنیم که این امر هم به ۶ یا ۷ ماه زمان نیاز دارد.

اموالی که مشاع است
نماینده مردم بروجن از ابهام در اموال زنجانی در ایران سخن گفت و افزود: ۱۰ درصد اموال ایشان که ممکن است در کشور باشد، مدعی دارد و عموماً به نام دیگران ثبت شده است. مثلاً باشگاه راه‌آهن، اکنون صد مدعی دارد و درباره بقیه هم شرایط به گونه‌ای است که معلوم نیست چه کسی باید دستگیر یا محاکمه شود. این اموال به انواع و اقسام روش‌ها به وابستگان وی واگذار شده و تقریباً همه اموال ایشان مشاع است، حتی هواپیمایی قشم.

ردپای برخی وزیران دولت سابق در پرونده زنجانی
وسعت پرونده زنجانی به گونه‌ای است که همه ناظران بر این نکته متفق القولند که زنجانی نمی‌توانست به تنهایی از عهده همه این کارها بربیاید. کما اینکه تا پیش از این هم اظهارنظرهای پراکنده‌ای از نقش افراد پشت پرده در حمایت از وی منتشر شده بود. مسأله‌ای که سلطانی چه در داخل و چه در خارج، گوشه‌ای از آن را بازگو می‌کند. این نماینده مجلس با
زنجانی یک تیم مافیایی در شرکت نفت دارد که هنوز برای او کار می‌کنند.
تأکید بر اینکه هنوز مواضع بابک زنجانی ضعیف نشده و جز اینکه در این مدت از ایشان بازی خوردیم، چیز دیگری دستگیر مقامات قضایی نشده است، گفت: زنجانی یک تیم مافیایی در شرکت نفت دارد که هنوز برای او کار می‌کنند. در ترکیه هم حداقل ۱۰ تا ۱۲ نفر در این قضیه در حال کار برای زنجانی هستند.

به گفته وی، زنجانی به بهانه دور زدن تحریم‌ها، تأیید وزیر سابق نفت، وزیر سابق اقتصاد و دارایی و رئیس کل سابق بانک مرکزی را گرفته است و آنها کار او را تضمین کرده بودند. زنجانی یک پرینت اینترنتی را برای آنان آورده بود تا معلوم کند چقدر پول دارد. به این ترتیب محموله‌های نفت و مازوت را گرفت و برد و آنها را به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان فروخت و پس نداد. وزارت نفت و شرکت نفت مسئول این عارضه هستند که چرا وقتی نتوانستند پول محموله اول را بگیرند، محموله‌های بعدی را در اختیار ایشان قرار دادند؟ بانک‌های ما قطعاً مسئولند، چون آقای زنجانی کاغذ بازی کرده و حتی وقتی او را به کمیسیون دعوت کردیم، مدرک قانع‌کننده‌ای نشان نداد. زنجانی یک نامه از قائم مقام بانک تاجیکستان به مجلس آورد به این منظور که تمام بدهی هایش را به ایران پرداخت کرده درحالی که ۳ میلیون دلار به بانک مرکزی تاجیکستان داد تا این گواهی را صادر کنند و حتی یک ریال هم به کشور بازنگشت.

ضراب باید پاسخگو باشد
از جمله عوامل زنجانی که نام آن بارها در رسانه‌ها منتشر شده است، رضا ضراب است که مدتی در ترکیه دستگیر و سپس
رضا ضراب تاجر مقیم ترکیه برای توضیحات به ایران بیاید.
آزاد شد، گرچه وی از خود رفع اتهام کرد، اما سلطانی تأکید می‌کند پرونده وی همچنان مفتوح است و این کارمند زنجانی در ترکیه، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. این نماینده مجلس با بیان اینکه ضراب هم باید در این باره پاسخگو باشد، تأکید می‌کند او باید به ایران بیاید، طبق قانون حتی این کار در دست انجام است تا برای ادای توضیحات به ایران بیاید. عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی می‌گوید اموالی که زنجانی در ایران دارد، کفاف بدهی‌اش را نمی‌دهد. امیدواریم اموالی که وی در ترکیه دارد، شناسایی و به عنوان طلب ایران وصول شود.

راه جدید برای پرداخت بدهی
پیش از این سخنگوی قوه قضاییه گفته بود که کسانی در داخل و خارج از کشور در پی پرداخت بدهی وی هستند. اکنون هم حمید حسینی خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران، اعلام کرده که یک ایرانی مستقر در خارج از کشور، پذیرفته است تمام بدهی بابک زنجانی به دولت را پرداخت کند. این فرد که نامش فاش نشده نامه رسمی به بانک مرکزی زده است تا ضمانت‌نامه بانکی برای پرداخت بدهی‌های بابک زنجانی ارائه کند. به گفته وی هفته آینده مشخص می‌شود که این فرد در صورت صحت ادعا چه میزان از بدهی بابک زنجانی را پرداخت می‌کند.

مجموع بدهی‌های بابک زنجانی دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو است که وی پیش از این با خرید دو قطعه نفتی برای شرکت پترو پارس معدل ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو آن را پرداخت کرده است. http://hadidnews.com/vdcaemne.49nww15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما