تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۸
شرخری به فعالیتی می‌گویند که افراد بخواهند از زور و بازوی خود برای بازپس‌گیری طلب استفاده کنند اما ما حرفه‌ای عمل می‌کنیم و در این زمینه قانون را زیر پا نمی‌گذاریم.
شرکت‌های وصول مطالبات برای بدهکاران متخلف، شر هستند!
به گزارش حدیدنیوز، این روزها سیستم بانکی کشور آماج انتقادهای گسترده و بعضاً متناقضی قرار دارد؛ از طرفی عده­‌ای از مسئولان عنوان می­‌کنند که بانک­‌ها در وصول مطالبات خود جدی نیستند و در مقابل برخی از مسئولان اقتصادی کشور نیز انتقادهای گسترده و تندی علیه شرکت‌های وصول مطالبات بانک­‌ها مطرح می‌کنند که همه این‌ها نشان از غیر علمی بودن انتقادها و عدم شناخت جامع آن‌ها از فعالیت‌های وصول مطالبات بانک‌ها است.

در این میان اظهارات تند یکی از مقامات مسئول در روزهای گذشته، جدا از طیف گسترده‌ای از انتقادات و بعضاً اتهامات به اولیای امور پولی دولت گذشته، دولت یازدهم و رئیس فعلی بانک مرکزی، لزوم بررسی عملکرد شرخری بانک ها را مطرح کرد.

طی این اظهارات وی عملکرد فعلی بعضی از بانک‌ها در حوزه وصول مطالبات معوقه را موازی با فعالیت‌های غیرقانونی شرخری دانست و شرکت­‌های وصول مطالبات را مصداق شرخری نامشروع دانست!

به همین دلیل خبرنگار "رویکرد" طی گفت‌وگویی با یکی از مدیران شرکت‌های وصول مطالبات، از وی در مورد قانونی بودن فعالیت‌های این نوع شرکت‌ها جویا شد.

علی الماسی در مورد اقدامات شرکت متبوع خود اذعان کرد: «شرخری به فعالیتی می‌گویند که افراد بخواهند از زور و بازوی خود برای بازپس‌گیری طلب استفاده کنند اما ما حرفه‌ای عمل می‌کنیم و در این زمینه قانون را زیر پا نمی‌گذاریم. شرکت ما دارای مجوز از بانک مرکزی است و در زمینه وصول مطالبات دانش محور حرکت می‌کنیم.»


پیگیری امانات مردم ایجاد مزاحمت نیست!
این مدیر وصول مطالبات در ادامه افزود: اگر شرکت وصول مطالبات وابسته به بانک شرخر بود، چرا موفق شد حدود ۴ تریلیون تومان را بدون طرح دعوی در دادگاه احیاء کند و از این جهت به نظام اسلامی و رونق تولید خدمت کند؟ آیا در اینجا منفعت شخصی عده­‌ای خاص حاکم است؟ الماسی در پاسخ به این سئوال که آیا فعالیت این شرکت­‌ها موجب آزار و اذیت خانواده بدهکاران می­‌شود، گفت: «باید ببینیم چه تعریفی از آزار و اذیت داریم؛ آیا زمانی که با مدیون تماس می­‌گیریم و قرار جلسه با وی می­‌گذاریم یعنی مزاحمت ایجاد کرده‌ایم؟ آیا وقتی بانک امانتی را بر طبق یک قرارداد در اختیار فردی می­‌گذارد و فرد از تعهداتش نکول می‌کند، ما حق پیگیری نداریم؟ اگر این طور باشد، هیچ بانکی حق ندارد به دنبال طلب خود برود، چون موجب مزاحمت می‌شود!»

جلوگیری از توهین به بدهکاران

علی الماسی در مورد نظارت بر رفتار کارشناسان وصول در برخورد با بدهکاران تصریح کرد که بعضی از بدهکاران فضای مذاکره را به سمت و سوی دعوا و درگیری هدایت می‌کنند اما با این حال ما دوره‌های آموزشی فن مذاکره و همین طور کنترل خشم را برای پرسنل برگزار می‌کنیم تا در این موارد به کنترل شرایط بپردازند.

وی در مورد برخورد با کارشناسان خاطی که اصول اخلاقی را زیر پا می‌گذارند، بیان کرد: «شرکت ما دارای حراست و همین‌طور بازرسی است و از این جهت کنترل‌های ویژه‌ای نسبت به رفتار کارشناسان و همین طور بررسی شکایات صورت می‌گیرد. از طرف دیگر اگر این نظارت‌ها را انجام ندهیم بانک جلوی فعالیت ما را خواهد گرفت و اعتمادش نسبت به ما سلب خواهد شد. در نتیجه ما برای اینکه در معرض ریسک شهرت قرار داریم، نسبت به برخورد مناسب با بدهکاران نظارت‌های دقیقی را اعمال می‌کنیم.»

از سه طریق به تولید کنندگان کمک کرده و می کنیم
علی الماسی در مورد این موضوع که آیا شرکت‌های وصول مطالبات معوقه عملاً بعضی از تولیدکنندگان را در مضیقه قرار می دهند،گفت: «با این موضوع موافق نیستم چرا که وقتی ما این منابع را پس می‌گیریم، آن فرد دوباره می‌تواند از این منابع استفاده کند، ضمن اینکه دیگر تولیدکنندگان نیز نیاز به تسهیلات دارند و برگشت این منابع در واقع کمک به سایر تولیدکنندگان است تا نقدینگی خود را تأمین کنند و این یک نوع کمک غیرمستقیم است. از طرف دیگر ما جلوی رانت‌خواران ایستاده‌­ایم و به این خاطر با مخالفت روبه‌رو می‌شویم.»

وی کمک دوم را استمهال دانست و بیان نمود که اگر محرز شود که فردی واقعاً توانایی بازپرداخت ندارد، می‌تواند مقداری از طلبش را پرداخت کرده و مابقی را بعد از یک مهلت سه ماهه پرداخت کند.

این مدیر وصول روش سوم کمک را پرداخت وام مجدد به تولید کنندگان بیان کرد.

خط شکن اقتصاد مقاومتی هستیم
الماسی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت شما جایگاهی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد، بیان کرد: «با توجه به اینکه بانک‌ها نقش حیاتی را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند، این شرکت‌ها تثبیت‌کننده توان مالی بانک‌ها هستند و در نتیجه ما هم ۱۰۰ درصد در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنیم.»

وی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ این سئوال که چرا از سوی برخی مقامات اقتصادی کشور در فرآیند فعالیت شرکت‌های وصول مطالبات، سنگ‌اندازی می‌شود، یادآور شد: «بعضی از مسئولان، اقتصاد مقاومتی را به نفع خود نمی‌دانند و نگاهی دیگری به این نوع اقتصاد دارند.»


رد پای مخالفان در بین بدهکاران
این مدیر وصول مطالبات، مخالفان شرکت‌های بانکی وصول مطالبات را دارای نفوذ و قدرت رسانه‌ای عنوان کرد و آنها را در عدم کاهش مطالبات ذی‌نفع دانست.

الماسی همچنین افزود: اگر نخواهیم مطالبات را از این‌ها وصول کنیم، یقیناً عدالت را رعایت نکرده‌ایم؛ این‌ها دنبال این هستند که شر ما را کم کنند و حاضر هستند هر کاری انجام دهند تا پیگیری‌های ما را قطع کنند.

وی در مورد اظهارات غیرواقعی برخی مقامات در خصوص سودآوری کلان شرکت‌های وصول مطالبات نیز گفت: «عده‌ای فکر می‌کنند کار ما سود هنگفتی دارد، در حالی که چیزی عاید شرکت ما نمی‌شود چرا که همه مطالبات دریافتی بدون دخل و تصرف به خزانه بانک واریز می‌شود به جز دو الی سه درصدی که کارمزد و حق‌العمل طبیعی ما است؛ البته این پول هم صرف هزینه‌های ثابت از جمله حقوق پرسنل می‌شود.»

الماسی در پایان این گفت‌وگو به شروع همکاری شرکت متبوع خود با دو بانک بزرگ کشور اشاره و تأکید کرد: عملکرد خوب و سازنده ما باعث شد، دو بانک بزرگ نیز به سمت ما بیایند و خواهان بازگشت مطالبات‌شان توسط ما شوند. http://hadidnews.com/vdcaeine.49n6a15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما