تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۲
در هفته‌ای که گذشت، مطالبی در مورد اصرار برخی مسئولان برای سپردن بخشی از بازار به پژو منتشر شد.
سیاست دوگانه فرانسوی‌ها/ تلاش برای سپردن بازار خودرو به پژو
به گزارش حدیدنیوز، در هفته‌ای که گذشت موضوع تلاش برخی برای حضور دوباره پژو در صنعت خودروسازی ایران مهمترین محور گزارش و اخبار منتشر شده بر خروجی خبرگزاری فارس بود.



این روزها خودروسازان ایرانی در حالی نسبت به حضور دوباره شرکت‌های خارجی در صنعت خودروی ایران اقبال نشان می‌دهند که به گفته کارشناسان صنعت خودرو، تنها با پول خرید یک ماه قطعات از پژو می‌شد دو خودروی ایرانی طراحی و تولید کرد.



در این خصوص یک مقام آگاه در گفت‌ و گو با فارس، از سنگ‌اندازی پژو در خودکفایی ایران خبر داد و گفت: هزینه تولید یک محصول پژو، دو برابر تولید خودروی ایرانی است.



وی دلایل تلاش شرکت پژو و برخی مدیران ایرانی را برای حضور دوباره در بازار ایران تشریح کرد و گفت: مدیران خودروساز ایرانی در حالی به حضور دوباره شرکت‌های خارجی مانند پژو در ایران روی خوش نشان می‌دهند که هزینه‌ صرف شده برای تولید محصولات این شرکت‌ها در ایران دو برابر هزینه لازم برای طراحی و تولید یک خودروی داخلی است.



این مقام آگاه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری سنگینی در ایران برای تولید محصولات پژو صورت گرفته است، گفت: اگر این سرمایه‌گذاری برای تولید خودرویی داخلی هزینه می‌شد، صرفه آن برای کشور بیشتر بود.



به گفته وی، اگر سرمایه‌گذاری که برای تولید پژو ۲۰۶ صندوق‌دار صورت گرفت، برای طراحی و تولید محصولی مانند رانا انجام می‌شد، دو محصول جدید داخلی در کشور تولید می‌ شد.



این مقام آگاه با بیان اینکه برای تولید ۲۰۶ صندوق‌دار ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: اگر این سرمایه‌گذاری برای توسعه برند ملی صورت می‌گرفت، علاوه بر تولید خودروی داخلی، به جای یک خودرو، ۲ یا ۳ محصول در کشور تولید می‌شد.



* پژو سال‌ها از فضای رانتی در بازار خودرو ایران سوءاستفاده کرد



در خبر دیگری که طی هفته پیش در فارس منتشر شد، فرهاد بهنیا عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه شرکت پژو سال‌ها از فضای رانتی در بازار خودروی ایران سوءاستفاده کرد، گفت: این شرکت در واقع یک دوست‌نما برای خودروسازان ایرانی بود.



وی در پاسخ به سؤال فارس، در مورد احتمال حضور دوباره شرکت پژو در ایران و تأثیر آن بر تولید صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه شرکت پژو سالها از فضای رانتی در بازار خودروی ایران سوء استفاده کرد، اظهار داشت: این شرکت حق لیسانس زیادی را از خودروسازان داخلی دریافت کرد و در واقع یک دوست‌نما برای خودروسازان ایرانی بود.



وی تصریح کرد: ای کاش شرکت پژو به اندازه ۱۰ درصد از سودی که در سالهای گذشته از بازار ایران کسب کرده است، در شرایط تحریم در این بازار ایفای نقش می‌کرد.



وی ادامه داد: در کنار شرکت پژو، شرکت‌های دیگری وجود داشتند که با صنعت خودروی ایران همکاری می‌کردند و در شرایط تحریم نیز به همکاری خود ادامه دادند.



بهنیا با بیان اینکه محدود شدن بازار خودروی ایران به دو یا سه شرکت خارجی کار نادرستی است، تصریح کرد: شرکت‌های بهتری مانند تویوتا، بنز، فولکس، ولوو و آئودی در دنیا وجود دارند که اگر وارد بازار ایران شوند، می‌توانند دانش فنی خوبی را به قطعه‌سازان ایرانی منتقل کنند.



وی ادامه داد: یک پلت‌فرم مشترک توسط قطعه‌سازان و خودروسازان طراحی شده که در صورت  تأمین بودجه، امکان تولید ۶ مدل خودرو بر روی این پلت‌فرم وجود خواهد داشت.



به گفته وی، مصرف سوخت این خودرو که یک محصول هیبریدی، بنزینی است ۲.۵ لیتر پیش‌بینی شده و تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.



عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان هزینه لازم برای اجرایی شدن پلت‌فرم مشترک خودروسازان و قطعه‌سازان را ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: این محصول نیاز ۱۵ سال کشور را جوابگو خواهد بود.



* تلاش شیفتگان داخلی پژو و بی ‌اعتنایی فرانسوی‌ها به دعوت خودروسازان ایرانی



یکی دیگر از اخبار منتشر شده در فارس در هفته‌ای که گذشت مربوط به سیاست دوگانه فرانسوی‌ها در برخورد با خودروسازان ایرانی بود.



در این مورد در فارس گزارشی منتشر شد که در آن آمده بود: وزارت صنعت و برخی مدیران خودروساز کشور در حالی این روزها برای حضور دوباره پژو در ایران فرش قرمز پهن می‌کنند که پس از حضور این شرکت در ایران به دعوت رسمی مسئولان ایرانی، هنوز مسئولان پژو پاسخی به دعوت طرف ایرانی نداده‌اند.



پس از آنکه نمایندگان برخی شرکت‌های خارجی به دعوت طرف‌های ایرانی برای حضور در همایشی که به سفارش وزیر صنعت برگزار شد، به ایران آمدند همه منتظر تغییر رویه این شرکت‌های خارجی بودند و حرف از تغییر رویکرد آنها در همکاری با شرکت‌های ایرانی مطرح بود که این انتظار با پاسخ مثبتی از سوی خارجی‌ها مواجه نشد.



هرچند بازار ایران یک سرمایه بزرگ برای شرکت پژو محسوب می‌شود تا با مونتاژ خودروهای از رده خارج خود، سود زیادی را کسب کند، اما فرانسوی‌ها در مسیر بازگشت خود به ایران، کم ناز و عشوه‌گری نمی‌کنند و به قول معروف، حضور در ایران را با دست پس می‌زنند و پا پیش می‌کشند.



در چنین شرایطی و پس از برگزاری جلسه بین وزیر صنعت، مدیران ایران خودرو و نماینده شرکت پژو در حاشیه همایش بین المللی صنعت خودروسازی ایران، هنوز پاسخی از سوی پژو به طرف ایرانی داده نشده است.



نماینده شرکت پژو در جلسه ای با وزیر صنعت ایران با بیان اینکه فعلاً برنامه‌ای برای حضور در ایران ندارد، گفت: هنوز رفع تحریم‌ها به ما ابلاغ نشده و فعلاً برنامه‌ای برای تولید در ایران نداریم.



* عوارض صادرات سنگ ‌آهن مصوب نشده است



در هفته گذشته، خبری در واکنش به صحبت‌های وزیر صنعت که از قطعی شدن عوارض صادرات سنگ آهن خبر داده بود، در خبرگزاری فارس منتشر شد.



در این هفته، پروا سلطانی نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن با بیان اینکه دریافت عوارض صادرات سنگ آهن در حال بررسی است و هنوز مصوب و ابلاغ نشده است، گفت: آزادسازی قیمت سنگ آهن برای واحدهای جدید فولادی از سوی وزارت صنعت در حال بررسی است.



وی اظهار داشت: در حال حاضر واحدهای تولیدکننده سنگ آهن، این محصول را با قیمت تعیین شده از سوی ایمیدرو به واحدهای فولادی عرضه می‌کنند.



وی ادامه داد: در عین حال، مازاد تولید این واحدها نیز در بورس عرضه می‌شود که قیمت آن متناسب با قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود.



وی افزود: ایمیدرو به واحدهای سنگ آهن اجازه داده تا مازاد تولید خود را بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بورس عرضه کنند که طبق آمار گمرک در سال گذشته حدود ۲۰ میلیون تن مازاد سنگ آهن در کشور داشتیم.



سلطانی با اشاره به اجرای طرح‌های جدید فولادی در کشور، گفت: از وزارت صنعت خواسته‌ایم تا تضمینی برای عرضه سنگ آهن با قیمت مصوب به مجریان این واحدها داده نشود و اجازه بدهند تا این واحدهای فولادی از طریق خرید سنگ آهن با نرخ آزاد بتوانند با یکدیگر رقابت کنند. http://hadidnews.com/vdcae6nu.49na015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما