تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۵
سهم میدان نفتی آغاجری در بخاری‌ها می سوزد

دستور ویژه زنگنه برای جلوگیری از قطعی گاز

میدان نفتی آغاجاری که در ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد یکی از میادین قدیمی نفت ایران است.
دستور ویژه زنگنه برای جلوگیری از قطعی گاز
 در حالی که نیمی از گاز ترش تولیدی فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی باید به میدان نفتی آغاجری برای تزریق به مخزن آن و حفظ سقف تولید از این میدان ارسال شود، با دستور وزیر نفت این گاز به شبکه مصرف خانگی تخصیص یافت.

به گزارش حدیدنیوز، میدان نفتی آغاجاری که در ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد یکی از میادین قدیمی نفت ایران است. این میدان نفتی که در سال ۱۳۱۵ کشف و در سال ۱۳۱۷ به بهره برداری رسیده برای حفظ تولید نفت نیازمند اعمال روش های ازدیاد برداشت با تثبیت فشار مخزن است.



برای اینکار، تزریق گاز به مخزن آغاجری در برنامه قرار گرفت و با بهره برداری از خط پنجم سراسری انتقال گاز، کار انتقال و تزریق گاز تولیدی فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی به این میدان نفتی در ابتدای سال ۸۸ آغاز شد.



تزریق گاز به این مخزن نفتی که با روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب آغاز شده بود می بایست در زمان کوتاهی به ۵۶ میلیون مترمکعب در روز که بیش از نیمی از ظرفیت نهایی تولید گاز از مخزن فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی است برسد اما در طول ۴ سال گذشته هیچ گاه به این رقم نرسید.



در پایان دولت گذشته نخستین واحد از پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی آماده افتتاح شد اما چون تولید از بخش دریایی این فاز محقق نشده بود، با ساخت خط لوله ای ۳۲ اینچی به طول ۷ کیلومتر، گاز فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی به این پالایشگاه انتقال یافت.



پس از تست های نهایی و راه اندازی اولین واحد شیرین سازی پالایشگاه ۱۵ و ۱۶، با دستور وزیر نفت فعلی میزان گاز انتقالی از فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی به پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ افزایش یافت.



حدود یک ماه است که روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز تولیدی فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی که قرار بود برای تزریق به مخزن میدان نفتی آغاجری ارسال شود در پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ شیرین سازی شده و به شبکه مصرف تزریق می شود.



این حجم گاز تا ۱۰ روز آینده به ۱۲ میلیون مترمکعب و تا پایان سال جاری با بهره برداری از دومین واحد شیرین سازی پالایشگاه ۱۵ و ۱۶، به ۲۵ میلیون مترمکعب در روز می رسد.



حفاری در بخش دریایی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در ۱۱ چاه به اتمام رسیده و نخستین سکوی دریایی این فاز تا پایان سال جاری در محل پروژه نصب خواهد شد. http://hadidnews.com/vdcaaunu.49na615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما