تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۹
ساز و کار مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

فردا؛ آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت فردا در مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان مردم آغاز می‌شود.
فردا؛ آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت که اسامی آن‌ها هفته گذشته و در مراسم تحلیف توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد، فردا در پارلمان آغاز می‌شود.

به گزارش حدیدنیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فردا روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت را که اسامی آن‌ها در مراسم تحلیف توسط حجت‌الاسلام روحانی، رئیس جمهور به لاریجانی، رئیس مجلس تقدیم شد، آغاز می‌کنند.

بررسی روند رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت توسط مجلس در دو نوبت صبح و عصر انجام می‌شود که پیش از این محمد حسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در گفت‌وگویی با تسنیم، بر این موضوع تأکید کرده بود.

سید شریف حسینی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس هم در گفت‌وگوی دیگری از احتمال پایان بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در جلسات علنی روز چهارشنبه این هفته خبر داده و گفته بود که احتمالا بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در جلسه علنی روز چهارشنبه پایان یابد و مجلس در روز پنج‌شنبه جلسه نداشته باشد.

اسامی۱۸ وزیر پیشنهادی حجت‌الاسلام روحانی به ترتیب حروف الفبا:

۱-محمدعلی نجفی(وزارت آموزش و پرورش)

۲-علی طیب‌نیا (وزارت امور اقتصادی و دارایی)

۳-سید محمود علوی (وزارت اطلاعات)

۴-محمدجواد ظریف (وزارت امور خارجه)

۵-علی جنتی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)

۶-محمود واعظی (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)

۷-سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی (وزارت بهداشت، درمان و آمورش پزشکی)

۸-محمود حجتی (وزارت جهادکشاورزی)

۹-حسین دهقان (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)

۱۰-حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی (وزارت دادگستری)

۱۱-عباس آخوندی (وزارت راه و شهرسازی)

۱۲-محمدرضا نعمت‌زاده (وزارت صنعت، معدن و تجارت)

۱۳-جعفر میلی‌منفرد (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)

۱۴-عبدالرضا رحمانی‌فضلی(وزارت کشور)

۱۵-علی ربیعی (وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی)

۱۶-حمید چیت‌چیان (وزارت نیرو)

۱۷-بیژن زنگنه (وزارت نفت)

۱۸- مسعود سلطانی‌فر (وزارت ورزش و جوانان)


ساز و کار مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چیست؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فردا (دوشنبه) بررسی صلاحیت وزیرای پیشنهادی دولت یازدهم را به صورت دوشیفت صبح و بعداز ظهر آغاز می‌کنند.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان روز یکشنبه هفته گذشته و همزمان با مراسم تحلیف خود در صحن علنی بهارستان لیست وزرای پیشنهادی را به همراه برنامه، خط مشی و اصول کلی دولت تدبیر و امید را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

وکلای ملت هم براساس ماده ۲۰۵ آیین‌نامه داخلی مجلس موظفند برای بحث و بررسی پیرامون خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رای اعتماد برای هیئت وزیران از فردا جلسات علنی خود را به طور متوالی تشکیل دهند البته براساس این ماده، جلسات علنی مجلس می‌تواند به صورت دوشیفته برگزار شود و در این جلسات نمایندگان نطق نخواهند داشت.

طبق ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس قبل از تشکیل نخستین جلسه بررسی برنامه‌های دولت و اخذ رأی اعتماد هیئت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و‌ اصول کلی دولت و ترکیب هیئت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق برنامه‌های هر یک از وزیران، باید در برگه‌های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت‌نام کنند. البته‌ هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد.

همچنین در جلسه صبح فردای مجلس و در شروع بحث در مورد هیئت وزیران، رئیس جمهور‌ برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیئت وزیران دفاع می‌کند. پس از آن، نمایندگان مجلس، برنامه دولت و ترکیب کابینه را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت پانزده دقیقه‌، بررسی خواهند کرد.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، ‌رئیس جمهور یا کسانی که وی تعیین می‌کند، باید به سوالات و اظهارات نمایندگان مخالف پاسخ دهند و مجموع زمان نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات وی، باید دو و نیم ساعت باشد.

درپی اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس وارد شور بررسی برنامه‌ها و صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی را به صورت جداگانه‌ آغاز کرده و درمورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق و هرکدام برای مدت‌پانزده دقیقه صحبت خواهند کرد. پس از آن، وزیری که صلاحیت وی در حال بررسی است یا شخص رئیس جمهور، باید به مدت سی دقیقه از برنامه و صلاحیت وزیر، دفاع کنند.

آئین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید، بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌گیرد البته رئیس جمهور‌ می‌تواند با استفاده از وقت وزیران، در پایان و به‌طور یکجا از آنها دفاع کند.

پس از آن برای هر یک از وزرای پیشنهادی به صورت جداگانه "رأی‌گیری دستی" و با کاغذ به عمل می‌آید و‌ سپس آرا به صورت جداگانه، شمارش شده و نتیجه اعلام می‌شود. http://hadidnews.com/vdcaaonu.49neo15kk4.html
منبع : سراج24
نام شما
آدرس ايميل شما