تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۱
وزارت خارجه عربستان اعلام کرد از سفر شهروندان کشورش به ایران ممانعت خواهد کرد.
عربستان سفر شهروندانش به ایران را ممنوع کرد
به گزارش حدید نیوز به نقل از العربیه، وزیر خارجه عربستان اعلام کرده کا از سفر شهروندان عربستانی به ایران جلوگیری خواهد کرد و متعاقب آن خط پروازیش با ایران را لغو کرده است. 

سالانه هزاران شیعه عربستان برای زیارت و سیاحت به ایران سفر می کنند و به نظر می رسد اقدام سعودی ها بیشتر از همه شیعیان عربستان را هدف قرار داده است.

 عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، از قطع روابط تجاری،‌ لغو پروازها و ممنوعیت سفر اتباع سعودی به ایران خبر داد و بار دیگر به اتهام‌زنی به ایران پرداخت. 

وی گفت این کشور قصد دارد کلیه خطوط پروازی بین ایران و عربستان را لغو کند. او همچنین گفت عربستان کلیه روابط تجاری با ایران را قطع می‌کند. 

جبیر در ادامه اظهارات خصمانه‌اش، گفت تمام اتباع عربستان از سفر به ایران منع خواهند شد. وی با این حال گفت که عربستان همچنان از حجاج ایرانی استقبال می‌کند. 

عربستان سعودی که این هفته در اقدامی که اعتراضات گسترده‌ای را بر انگیخت آیت الله نمر النمر از روحانیون برجسته عربستان را اعدام کرد، شب گذشته به بهانه حمله به سفارت سعودی در تهران، روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

جبیر در مصاحبه با رویترز گفت قطع روابط با ایران، «پس از سال‌ها سیاست‌های خصمانه» ایران صورت گرفته است.

وی مدعی شد که شیخ نمر «یک تروریست» بوده و جهان باید عربستان را به دلیل اعدام وی «تشویق کند.»

وزیر خارجه عربستان گفت پیش از آنکه روابط دو کشور از سر گرفته شود، ایران باید مانند یک «کشور نرمال» و نه یک «کشور انقلابی» رفتار کند.

عربستان شامگاه یکشنبه از قطع روابط دیپلماتیکش با ایران خبر داد و پس از ساعاتی کشورهای سودان و بحرین نیز به پیروی از سعودی ها، روابط خود را با ایران قطع کردند. امارات متحده عربی نیز سطح روابطش را به کاردار تنزل داده است.

http://hadidnews.com/vdcaamne.49neu15kk4.html
منبع : فرهنگ
نام شما
آدرس ايميل شما