تاریخ انتشار :شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۷
توصیه هایی به سهامدارانی که میخواهند از بورس بروند/سهامداران کدام شرکتهای بورسی متضرر شدند ؟
با سهامداران بسیاری روبه‌رو خواهیم بود که به هیچ‌وجه نخواهد توانست برنامه‌ریزی بلندمدت برای آینده خود داشته باشند و همیشه به این موضوع فکر می‌کنند که آیا از این قبیل تصمیمات در سال آینده هم منجر به افت و تلاطم بازار می‌شود

شاخص بورس این روزها برخلاف روند گذشته که هر روز گزارش‌هایی از رشد قابل توجه بورس منتشر می‌شد، هر روز رو به کاهش است ؛ تا جایی که در نزدیکی‌های کانال ۷۸ هزار واحد قرار گرفته است. این در حالی است که شاخص کل بورس در روندی که طی یکی، دو ماه اخیر به خود گرفته بود، حتی تا نزدیکی‌های کانال ۹۰ هزار واحد هم اوج گرفته بود، اما به یکباره این روند نزولی شد و حالا فقط روزهای کابوس بورس را شاهد هستیم..
شاهین شایان آرانی تحلیلگر ارشد بورس درباره دلایل افت شاخص بازارسرمایه با بیان این‌که افت شاخص کل بورس در مدت اخیر طبیعی بوده است گفت: همواره شاخص کل بورس توسط سهام‌داران به عنوان معیاری برای سنجش در نظر گرفته می‌شود.
وی افزود: حجم محدود شرکت‌ها، ثابت بودن شاخص و شناور نبودن آن، معیاری درست برای سنجش واقعی بازار سرمایه نیست، ولی توجه و دقت روی آن و افت‌وخیزهای شاخص کل، باعث تلاظم در بازار می‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این موضوع موجب شده که سهام‌هایی با EPSمنفی که در نتیجه شایعه‌ها در بازار با افزایش مواجه شده‌اند، در زمان افت شاخص، سهامداران آنها نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.
شایان‌آرانی با اشاره به این‌که بعضی از سرمایه‌گذاران که به‌طور غیرکارشناسی و به منظور دستیابی به سود بالا در کوتاه‌مدت وارد بازار سرمایه می‌شوندعنوان کرد: این گروه از سرمایه‌گذاران به‌علت این‌که اطلاعات دقیق و درستی از بازار سرمایه و نحوه عمل در بازار ندارند، با هم اتفاق منفی‌ای در بازار، سرمایه‌های خود را که به‌طور هیجانی وارد بازار کرده‌اند، از بازار خارج می‌کنند.
وی در عین حال با انتقاد از نبود ثبات تصمیم‌ها در بازار سرمایه متذکر شد: نبود امنیت و اطمینان در میان فعالان بازار سهام، چشم‌اندازی است که فعالان بازار در بورس متصور می‌شوند و اگر دولت به این موضوع توجه نکند، به‌طور قطع با کاهش بیشتر سرمایه‌ها از بورس مواجه می‌شوند.
کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تغییر مدام تصمیم‌ها و نبود ثبات نسبی در تصمیمات اقتصادی، از جمله عواملی است که منتهی به فرار سرمایه می‌شود. این در حالی است که منافع میلیون‌ها نفر در بازار سرمایه در گرو تصمیم‌های اقتصادی دولت و مجلس است و سود و زیان آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
شایان‌آرانی درادامه گفتگوی خود با خبرنگار اقتصادپرس اظهار داشت: در حال حاضر که نرخ خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه باعث منفی شدن شاخص بورس شده است، با سهامداران بسیاری روبه‌رو خواهیم بود که به هیچ‌وجه نخواهد توانست برنامه‌ریزی بلندمدت برای آینده خود داشته باشند و همیشه به این موضوع فکر می‌کنند که آیا از این قبیل تصمیمات در سال آینده هم منجر به افت و تلاطم بازار می‌شود ؛ این یعنی یک نوع نااطمینانی.
http://hadidnews.com/vdca0mnu.49nao15kk4.html
منبع : اقتصا پرس
نام شما
آدرس ايميل شما