تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۱
روز سه‌شنبه ۵ مارس ۲۰۱۳ (۱۵ اسفند) "هوگو چاوز" (Hugo Chávez) رئيس‌جمهور ونزوئلا در سن ۵۸ سالگي و بر اثر سرطان در شهر کاراکاس درگذشت.
به گزارش حدیدنیوز، باشگاه خبرنگاران نوشت: اوباما از پیام تسلیت سه خطی به مناسبت درگذشت چاوز، چه منظوری داشت؟ آیا انقلاب ضدآمریکایی چاوز در آمریکای لاتین، با مرگ وی رو به افول خواهد گذاشت؟

روز سه‌شنبه ۵ مارس ۲۰۱۳ (۱۵ اسفند) "هوگو چاوز" (Hugo Chávez) رئيس‌جمهور ونزوئلا در سن ۵۸ سالگي و بر اثر سرطان در شهر کاراکاس درگذشت. واکنش‌ها و اظهارات سران و مقامات گوناگون جهان، بلافاصله در سايت‌ها، خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي دنيا انعکاس يافت. 



*** واکنش مقامات آمريکايي چه بود؟

تنها اندکی پس از مرگ چاوز، اوباما نسبت به مردم ونزوئلا اعلام پشتیبانی کرد. این واکنش با توجه به پیشینه روابط این دو کاملاً سرد بود؛ البته اخراج دو نفر از دیپلمات‌های آمریکایی از این کشور، بر سردی آن افزود. در عکس‌العمل اوباما به مرگ چاوز، تنها چيزي که يافت نمي‌شود، ابراز تسليت است! اوباما، در اين پيام که تنها يک بار نام "چاوز" را در آن آورده، نوشت: «فصل ديگري از تاريخ ونزوئلا ورق خورده است، فصلي که بايد اصول دموکراسي، مشروعيت و احترام به حقوق بشر را در آن گنجاند.» 



به نقل از روزنامه اشپيگل در روز چهارشنبه ۶ مارس ۲۰۱۳، در همين اواخر، بيماري چاوز عود کرده و مرگ وي محتمل بود، اما باز هم کاخ سفيد نتوانست واکنشي معمول از خود نشان دهد، چراکه در چنين مواقعي، معمولاً از جریان زندگي و تأثيرات متوفي در گذشته ياد مي‌شود، . اين روزنامه افزود، البته با توجه به روابط متلاشي اخير اين کشور با آمريکا، واکنشي بهتر از اين انتظار نمي‌رفت. چاوز و اوباما نه تنها خصومت سياسي، بلکه يک نفرت شخصي نيز از هم داشتند؛ درست مثل زن و شوهري که فقط بخاطر پرهزينه بودن طلاق، يکديگر را تحمل مي‌کنند.
البته در غرب تلاش می‌شود تا دیدگاه‌های انقلابی وی در مبارزه با امپریالیسم آمریکا، را تا حد خصومت‌های شخصی یا تفکرات فردی چاوز، تنزل دهند، در حالی که وی پایه‌گذار نهضتی ضدآمریکایی در آمریکای لاتین بود.

*** مروري بر ديدگاه‌هاي چاوز نسبت به آمريکا و برعکس

چاوز، همزمان با سوسیالیسم قرن ۲۱، یک مدل اقتصادی متضاد با مدل نظام اقتصادی آمریکا مطرح کرد. وی با سیاست توزیع و ملی‌سازی، کشور نفت‌خیز ونزوئلا را سالیان سال حفظ کرد. در عرصه بین‌الملل، سیاست‌های بحث‌برانگیز وی بیشتر رنگ و بوی دفاع از زیردستان و مبارزه با آمریکا را داشت. با وجود اینکه در سال ۲۰۰۹ اوباما و چاوز با یکدیگر دیدار کردند، اما تنش‌های اساسی میان آن دو تا جایی بود که سفرایی رد و بدل نمی‌شد.

چاوز، جورج بوش را یک "الاغ" نامیده و متهم به نژادپرستی کرد. نفرت وی از بوش، تا بدانجا بود که حتی می‌خواست برنامه قتل وی را نیز بچیند. هرچه این غرّش ضدآمریکایی بیشتر، بر شهرت وی در میان مردم آمریکای لاتین نیز افزوده می‌شد؛ اما توجه کاخ سفید، معطوف جریان ها و درگیری‌های دیگری بود. 



چاوز، ضمن برقراری ارتباط نزدیک با ایران، مانع از حضور نمایندگان آمریکایی در ونزوئلا و پروازهای مبارزه با مواد مخدر در محدوده هوایی کشورش می‌شد. رئیس جمهور تازه‌متوفی ونزوئلا، نظریه مشهور «یک جهان چندقطبی بدون آمریکا» را پیش‌بینی نمود. "دونالد رامسفلد" (Donald Rumsfeld) وزیر دفاع اسبق آمریکا، چاوز را با "هیتلر" مقایسه می‌کرد و ونزوئلا را در لیست کشورهایی قرار داد که به اصطلاح در "جنگ علیه ترور" با آمریکا همکاری نمی‌کنند.
این رجزخوانی‌ها و ایجاد تنش برای شکست انقلاب مردم ونزوئلا، همچنان پررنگ ماند. هوگو چاوز در سال ۲۰۰۶ در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شد و با مسخره کردن بوش، او را "ابلیس" نامید.

*** چه روزهایی در انتظار ملت ونزوئلاست؟

به گفته معاون رئيس‌جمهور ونزوئلا، "نيکلاس مادورو" (Nicolas Maduro) قرار است طي يک ماه آينده، انتخاباتی براي تصدّي رياست جمهوري ونزوئلا برگزار شود. مردمي که به نوشته روزنامه "Noticias۲۴" چاوز را «مسيحِ تهيدستان آمريکاي لاتين» مي‌دانستند، اکنون در مقابل بيمارستان نظامي چاوز، و رژه‌هاي خياباني شعار سرمي‌دهند: "همة ما چاوز هستيم، انقلاب و جنگ ما ادامه دارد." 



مادورو، محتمل‌ترین کاندید ریاست بعدی دولت ونزوئلا خواهد بود، اما به عقیده ناظران غربی، اگر مادورو جانشین چاوز شود، تغییر روابط با آمریکا، دشوار خواهد شد. فرماندهان ارتش ونزوئلا، حمایت خود را از مادورو اعلام کردند. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که کاندید موردنظر اپوزیسیون این کشور و کسی که آمریکا به آن دل بسته است، کیست.

مادورو ساعاتی پیش از مرگ چاوز، بار دیگر تأکید کرد که دشمنان تاریخی، وی را به سرطان آلوده کردند. این اظهارات، پس از مرگ چاوز با تکذیب صریح وزیر امور خارجه آمریکا مواجه شد: "این ادعاهای گمراه، به ما ثابت می‌کند که متأسفانه دولت بعدی ونزوئلا، علاقه‌ای به بهبود روابط با آمریکا ندارد." 



در حال حاضر دولت ونزوئلا، مدعي است که آمريکا قصد ايجاد بي‌ثباتي در اين کشور را دارد. اين در حالي است که حتي رهبر جناح دیگری در ونزوئلا "هنریک کاپریلس" (Henrique Capriles) نيز با تسليت و ابراز همدردی با خانواده و طرفداران چاوز، حفظ امنيت، آرامش و یکپارچگی در اين کشور را به ملت توصيه کرد.
طي دهه‌هاي متمادي، چاوز و ايالات متحده آمريکا، تقابل اساسی با يکديگر داشتند. با مرگ چاوز، به نظر مي‌رسد اوباما اميدهاي اساسي به تغییر فضای سياسي حاکم بر این کشور آمريکاي جنوبي، به نفع خودش بسته است. اما شعارهای مادورو (گزینه احتمالی بعد برای ریاست جمهوری)، اعلام وفاداری ارتش به خط فکری چاوز و همچنین تداوم نگاه انقلابی وی در میان افکار عمومی، همگی حاکی از به بن‌بست خوردن سیاست تغییر آمریکا در آمریکای لاتین دارد. http://hadidnews.com/vdca0in6.49n0w15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما