تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۳۰
فارغ از این دو دیدگاه و بدون قضاوت در رابطه با اصغر فرهادی و جدایی نادر از سیمین نگاهی گذرا می اندازیم به فیلمهای برگزیده سالهای گذشته اسکار.
«آرگو» جانشین جدایی نادر از سیمین!
به گزارش سرویس وبلاگستان حدیدنیوز، سعید ساداتی در وبلاگ جلبک ستیز نوشت: اصغر فرهادی با کسب جایزه اسکار در سال ۲۰۱۲ به بهانه تولید فیلم «جدایی نادر از سیمین» نظر سلیقه های مختلف فرهنگی و هنری کشور را برانگیخت. عده ای معتقد بودند فرهادی به شایستگی اسکار ۲۰۱۲ را از آنِ خود کرده است و جدایی نادر از سیمین با جلب آراء منتقدان جهانی به این رتبه دست یافته است و گروهی دیگر اسکار ۲۰۱۲ را سیاسی خوانده اند و می گویند جایزه فرهادی ارزشی ندارد و تنها نگاه سیاسی به آن موجب شده است که فرهادی در سینمای جهان مطرح گردد.

فارغ از این دو دیدگاه و بدون قضاوت در رابطه با اصغر فرهادی و جدایی نادر از سیمین نگاهی گذرا می اندازیم به فیلمهای برگزیده سالهای گذشته اسکار. 


سال ۲۰۱۳ : «آرگو» ساخته بن افلک

آرگو فیلمی سینمایی است ساخته کشور آمریکا به کارگردانی بن افلک. فیلم حال و هوای تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ را به تصویر می کشد و با نگاهی سیاسی و مغرضانه ماجرای تسخیر سفارت آمریکا را روایت می کند.

بن افلک؛ از هنرپیشگان، کارگردانان و سناریونویس‌های آمریکایی است. «بن افلک»، در سال ۲۰۰۶ در فیلم «سرزمین هالیوود» توجه بسیاری از مخاطبان سینما را به خود جلب کرد و با بازی در فیلم بندر مروارید به شهرت رسید. وی اخیراً فعالیت سینمایی خود را کم‌تر کرده و بیشتر اوقات خود را صرف آگهی‌های تجاری و تبلیغاتی می‌کند. 



سال ۲۰۱۱: «سخنرانی پادشاه» ساخته تام هوپر

نکته اصلی در فیلم سخنرانی پادشاه سیرتحول تاریخی و سیاسی در کشور انگلستان بین سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ نیست . اگرچه به جهت روایت زندگی جرج ششم ؛گذر این مقطع تاریخی نیز در فیلم به چشم می آید.
پوستر فیلم سخنرانی پادشاه ساخته تام هوپر



داستان فیلم به شروع پادشاهی جرج ششم ( بابازی کالین فیرث)برمی گردد؛ کسی که بواسطه داشتن لکنت زبان همواره از دیالوگ های خصوصی و کوچک با دیگران اجتناب می کرده چه برسد به اینکه بخواهد در مقام پادشاه بریتانیا برای جمع زیادی و به صورت زنده سخنرانی داشته باشد. پس از رخ دادن اتفاقاتی و استعفای ادوارد هشتم در ۱۹۳۶ ؛ آلبرت یا همان جرج ششم به پادشاهی می رسد و از همان زمان همسرش الیزابت ( بابازی هلنا بونهام کارتر) در فکر راهکاری برای معالجه اوست .

سال ۲۰۱۰: قفسه درد (مهلکه) ساخته کاترین آن بیگلو

داستان فیلم چند سرباز آمریکایی به فرماندهی گروهبان اول، ویلیام جیمز (با بازی جرمی رنر) را روایت می‌کند که در خاک عراق مامور خنثی کردن بمب‌های جاده‌ای هستند که شورشیان عراق در معابر سطح شهر کار می‌گذارند. انگیزه زیاد و علاقهٔ مفرطی که ویلیام جیمز شخصاً در ماموریتهای خطیرش بروز می‌دهد باعث تعجب و رعب همقطارانش می‌شود. این وابستگی شدید ویلیام جیمز به انجام ماموریتهای خطیر و حتی خارج از وظایف تعیین شده و انگیزهٔ بالایی که در موفق انجام دادن تمام آنها دارد تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که در یکی از ماموریتها …

پوستر فیلم قفسه درد (مهلکه) ساخته کاترین آن بیگلو

سال ۲۰۰۹: «میلیونر زاغه نشین» ساخته دنی بویل

داستان فیلم دربارهٔ پسر ۱۸سالهٔ یتیم فقیری ساکن بمبئی به‌نام جمال ملک است که در مسابقهٔ «چه‌کسی می‌خواهد میلیونر شود؟» شرکت کرده و موفق شده تا مرحلهٔ پایانی پیش برود؛ همین باعث مظنون‌شدن پلیس به تقلب در مسابقه و دستگیریش می‌شود. بازرس پلیس به او می‌گوید به‌شرطی آزادش می‌کند که بگوید چگونه به جواب سوال​ ها دست پیدا کرده؛ که جمال داستان زندگیش را برای مامور بازجویی تعریف می کند. 


پوستر فیلم میلیونر زاغه نشین ساخته دنی بویل

سال ۲۰۰۸: «جایی برای پیرمردها نیست» ساخته جوئل وایتن کوئن

جایی برای پیرمردها نیست عنوان فیلمی محصول ۲۰۰۷ ایالات متحده در گونهٔ جنایی و میهج، برپایه رمانی با همین نام از کورمک مک‌کارتی نویسندهٔ آمریکایی و به کارگردانی جوئل وایتن کوئن است. این فیلم در جشنوارهٔ آکادمی سال ۲۰۰۷ نامزد دریافت ۸ جایزه و برندهٔ ۴ جایزهٔ اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی گردید. 



پوستر فیلم جایی برای پیرمردها نیست ساخته جوئل وایتن کوئن

فیلم با نماهایی از زمین‌های بایر غرب تگزاس در سال ۱۹۸۰ آغاز می‌شود درحالی که صدای روی تصویرِ کلانتر اد تام بل (با بازی تامی لی جونز) را می‌شنویم که نسبت به افزایش خشونت در زمان جدید نسبت به زمانی که پدرش کلانتر بود افسوس می‌خورد. وقتی لوئلین ماس (با بازی جاش برولین) دارد در صحرا دنبال شکار می‌گردد بطور اتفاقی به تعدادی جسد در میانهٔ صحرا بر می‌خورد، که از یک معاملهٔ نافرجام مواد مخدر به جا مانده‌اند. یک مکزیکی مجروح که هنوز جانی در بدن دارد از او آب درخواست می‌کند…. http://hadidnews.com/vdca06n6.49n0m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما