پايگاه خبری تحليلی حديد نيوز - پربيننده ترين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://hadidnews.com/Culture Sun, 28 Apr 2019 08:53:12 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://hadidnews.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط پايگاه خبری تحليلی حديد نيوز http://hadidnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری حدید نیوز آزاد است. Sun, 28 Apr 2019 08:53:12 GMT فرهنگ 60 جشن ولادت امام زمان هیئت کجا برویم؟ http://hadidnews.com/vdccosq1.2bqm18laa2.html به گزارش حدیدنیوز، فردا یکشنبه اول اردیبهشت و پانزدهم شعبان مصادف با سالروز ولادت با سعادت حضرت امام زمان مهدی آل محمد (عج) است. به همین مناسبت، هیئت‌های مذهبی سراسر کشور، مراسم و محافلی برپا می‌کنند.  اسامی و برنامه‌های هیئت‌های مذهبی شاخص تهران را که در شب ولادت آن حضرت اقدام به برپایی مراسم می‌کنند، جهت دسترسی بهتر و سریع‌تر مخاطبان به تفکیک زمان و نشانی هیئت بر اساس ذیل منتشر شده است.  *****  سخنران: حجت‌الاسلام حسین انصاریان  ۳۱ فروردین الی یکم اردیبهشت  بعد از نماز مغرب و عشاء  خیابان ۱۷ شهریور، خیابان آذرباد، مسجد فاطمیه  *  مداح: محمود کریمی  ۳۱ فروردین بعد از نماز مغرب و عشاء  چیذر، آستان امام زاده علی اکبر (ع)، هیأت رایة العباس  *  سخنران: حجت‌الاسلام سید مهدی حائری زاده  مداح: مسعود اصلانی و حسین محمدی فام  ۳۱ فروردین از ساعت ۰۰:۳۰  پونک، سردارجنگل، بهار غربی، بالاتر از میدان استاندارد، حسینیه روضه الشهدا  *  سخنران: علی اکبر رائفی پور  مداح: علی فانی، هادی ربیعی، حاج علی جهانبخش  ۳۱ فروردین از ساعت ۱۸  شهرک قدس، بلوار دریا، مجتمع آموزشی امام صادق (ع)  *  سخنران: حجت الاسلام علی سعیدیان  مداح: سید مهدی میرداماد  ۳۱ فروردین از ساعت ۲۱  تهرانپارس بالاتر از فلکه سوم خیابان ۲۱۲ شرقی حسینیه بیت الزهرا  *  سخنران: حجت‌الاسلام ابوترابی  مداح: سعید حدادیان و محمد حسین حدادیان  ۳۱ فروردین از ساعت ۲۰  خیابان آزادی، غرب بزرگراه یادگار امام (ره) مهدیه امام حسن مجتبی علیه السلام  *  سخنران: حجت‌الاسلام میثم علی پناه  مداح: سید مهدی میرداماد  ۳۱ فروردین از ساعت ۲۱  دروازه شمیران، خیابان قائدی (هدایت) پلاک ۶۴  *  سخنران: حجت‌الاسلام حامد کاشانی  مداح: میثم مطیعی  ۳۱ فروردین از ساعت ۲۳:۴۵  خیابان شیخ بهایی، ده ونک، آستان مقدس امامزاده قاضی الصابر (ع)  *  سخنران: حجت‌الاسلام محمد فیضی  مداح: محمدحسین پویانفر  ۳۱ فروردین از ساعت ۲۱:۳۰  خیابان سعدی، خیابان هدایت، حسینیه انصارالزهرا (س)  *  سخنران: حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق  مداح: سید مجید بنی فاطمه  ۳۱ فروردین از ساعت ۲۰  اشرفی اصفهانی، باغ فیض، خیابان ۲۲ بهمن  *  سخنران: حجت‌الاسلام صفاری  مداح: امیر عباسی و موسی رضایی  شنبه ۳۱ فروردین ساعت ۲۰:۳۰  شهرک شهید محلاتی، آزادگان دهم، هیئت نور الرضا  *  سخنران: حجت‌الاسلام ادیب یزدی  مداح: حمید بهاری  ۳۱ فروردین از ساعت ۲۰  شهرک قدس (غرب)، خیابان خوردین، خیابان هرمزان، مسجد الزهرا (سلام الله علیها) منبع: تسنیم ]]> فرهنگ Sat, 20 Apr 2019 08:36:03 GMT http://hadidnews.com/vdccosq1.2bqm18laa2.html پروژه «۴۰ سال یک روز خوش ندیدیم» از کجا کلید می‌خورد؟ http://hadidnews.com/vdcgwq9w.ak9uw4prra.html     به گزارش حدیدنیوز، «در طی این چهل ساله برایم توقف ایجاد کردند». «در این ۴۰ سال گذشته، کدام روز ما روز خوبی بوده» تکرار اینگونه جملات که چندبار از سوی معدودی به اصطلاح هنرمندان ما در موقعیت‌های مختلف که میکروفونی بدست آورده، در مراسمی چه جشن یا عزا بیان شده، دیگر به تدریج گوش‌های مخاطبان را حساس کرده است. جملاتی یکسان با یک نوع ادبیات و لحن بیانی و یک موتیف خاص، آن هم از سوی کسانی که قبل از این ۴۰ سال و در دوران پیش از انقلاب در عرصه هنر و تلویزیون و سینما اصلاً محلی از اِعراب نداشتند و در نهایت در حد و اندازه یک دستیار جز یا بازیگر دست چندم تئاترهای پرت و گمنام فعالیت می‌کردند.   واقعاً این جملات از کجا در دهان این افراد نهاده و بر زبانشان جاری می‌شود که این‌قدر کپی شده به نظر می‌رسد؟ آیا بخشنامه یا سناریو و یا طرحی است که در چهلمین سالگرد انقلاب، همراه با خیل عظیم تبلیغات رسانه‌های بیگانه و دشمنان تاریخی این ملت، تعدادی معدود از به اصطلاح هنرمندان را هم به میدان کشیده و با خود همراه سازند؟   مگر در طول همین ۴۰ سال که این حضرات ادعا دارند یک روز خوش ندیده و در واقع آنها را متوقف کردند!! بیشترین کارهای تولیدی در حد بازیگران نقش اول و درجه یک و انواع و اقسام فیلم و سریال و پروژه‌های میلیاردی و جایزه و تقدیر و تجلیل و… در اختیار این افراد قرار نگرفت و تقریباً در حالی که بسیاری از هنرمندان سینما و تلویزیون ما بیکار بوده و یا به ندرت دعوت به کار برای فیلم یا سریالی می‌شدند، این حضرات مدام یا سر صحنه سریال یا فیلم‌های سینمایی بودند و یا سریال و فیلم‌هایی در دست ساخت داشتند و دستمزدهای نجومی دریافت می‌کردند، بارها و بارها از جشنواره‌های مختلف و همین تلویزیونی که ادعا دارند، نگاه نمی‌کنند، جایزه گرفتند و حتی در اوج فتنه ۸۸ علی‌رغم فعالیت برای فتنه‌گران اما پروژه سریال میلیاردی به آنها واگذار شد. آیا اینها نشانه روزهای ناخوشی بوده که این افراد مدعی‌اش هستند؟!!   به راستی اگر انقلاب نشده بود، این مدعیان هنر، کجای آن شبه هنر شاهنشاهی قرار داشتند؟ در آن فضای ابتذال فیلمفارسی و سوپربازیگرانی که به هر حال در آن فضا جا افتاده و میدانی برای خود برپا کرده بودند، این افراد کجا می‌توانستند اساساً عرض‌اندام بکنند و حتی اگر رنگ آن جماعت را هم می‌پذیرفتند، در نهایت بیشتر از یک وسیله صحنه، به‌حساب نمی‌آمدند!   دیروز یکی از همین افراد که فیلم‌های اخیر وی با تمسخر منتقدان روبه‌رو شده است، در مراسم تشییع خشایار الوند، بدون مقدمه و مناسبتی بیان کرده است که «در این ۴۰ سال گذشته کدام روز ما روز خوبی بوده؟»! او درحالی چنین حرفی را به زبان آورده که در ۴۰ سال اخیر از مواهب تلویزیون، بنیاد فارابی، بنیاد روایت فتح و… بیشترین بهره را برده است.   منبع: کیهان ]]> فرهنگ Tue, 09 Apr 2019 06:48:21 GMT http://hadidnews.com/vdcgwq9w.ak9uw4prra.html حالا نوبت قضاوت‌شدن داوران «عصر جدید» است http://hadidnews.com/vdchkznx.23nqxdftt2.html به گزارش حدیدنیوز برنامه تلویزیونی عصر جدید پس از گذراندن فراز و نشیب های بسیار حالا تبدیل شده به محور و بهانه اصلی شب نشینی های نوروزی خانواده های ایرانی. باید پذیرفت که علیخانی و تیمش توانسته اند هدف اولیه مدنظر خود که درگیر کردن مخاطبان تلویزیون ایران بوده است را محقق سازند. همین درگیری مخاطب که عده ای را به حمایت و عده ای را به نقد تیز و تند نسبت به برنامه وا می‌دارد نشان از دیده شدن برنامه توسط مخاطب ایرانیست.  یکی از نکاتی که همواره محل مناقشه مدافعان و مخالفان برنامه است نوع داوری و ترکیب داوران است. عده ای ترکیب داوران برنامه را ترکیب متوازنی نمی‌دانند و معتقدند که ترکیب داوران جامعیت لازم را برای داوری در همه زمینه ها ندارد. این دسته معتقدند که بهتر بود از حوزه تخصصی ورزش نیز در میان داوران استفاده می‌شد و اینکه دو داور از چهار داور بازیگر سینما و تلویزیون هستند این امکان را از بودن یک داور تخصصی حوزه ورزش سلب کرده است.  اما جدای از نوع ترکیب داوران، نفس داوری داوران نیز در شبکه های اجتماعی و محافل خانوادگی پای ثابت مباحثات است. چند چهره مشهور و البته یکی دو چهره نسبتاً کمتر شناخته شده. امین حیایی و رویا نونهالی چهره هایی هستند که برای مخاطبان تلویزیون ایران شناخته شده تر هستند. اولی که ستاره طنز سینما و تلویزیون بوده و اینبار با قالب شکنی در مقام یک داور شوی استعدادیابی بروز کرده است.  عمده کنش حیایی در عصر جدید به عنوان یک چهره همراه بازنمایی می‌شود. او کمتر رای منفی می‌دهد و بیشتر رای منفی او نیز در اجراهای حرکات نمایشی و گاه و اجرای استندآپ کمدی هاست. او در حوزه هایی که تخصصی ندارد سعی می‌کند به آرامی عبور کند و با جواب های دیپلماتیکی که می‌دهد خود را در معرض قضاوت مخاطبان قرار ندهد. البته همیشه این عبور دیپلماتیک جواب نمی‌دهد و گاه مخاطب از اینکه بدون دلیل شاهد رای منفی حیایی به شرکت کنندگان هست واکنش منفی نشان می‌دهد.  چهره بعدی آریا عظیمی نژاد است. مخاطب حرفه ای تلویزیون او را به عنوان آهنگساز مجموعه ماندگار پایتخت می شناسد. اما مخاطب کمتر پیگیر برنامه های تلویزیون بعد از دیدن عظیمی نژاد و پرسیدن شهرت وی وقتی متوجه می شود که او سازنده اثر ماندگار "آمدم ای شاه پناهم بده" است، عمیقاً با وی و تخصصش در حوزه موسیقی ارتباط برقرار می‌کند. عظیمی نژاد را تا اینجای کار اینطور می‌توان توصیف کرد: مودب، با وقار، قاطع، محکم، مصمم، گاهی تلخ [تلخی که گاه لج مخاطب را در می آورد]، در معدود موارد دلسوز و دلرحم، در حوزه تخصصی خود ماهر و متبحر. تخصص عظیمی نژاد در حیطه خود به صورتی است که نظراتش اگرچه گاه برای شرکت کنندگان و حتی مخاطبان تلخ است اما مخاطب وقتی با قوت استدلالی وی روبرو می‌شود چاره ای جز پذیرش آن نمی بینند. تخصصی که علاوه بر همه مخاطبان گاه داوران و رای آنها را نیز متاثر از خود می‌کند.  نفر بعدی رویا نونهالی است. او را هنوز خیلی از ما به نام ناتاشای سریال خواب بیدار می‌شناسیم. کسی که در عین زن بودن برای ما تداعی کننده یک زن شرور و طغیانگر است. شاید هنوز همین خاطره عصیانگری ناتاشا باشد که از رویا نونهالی در عصر جدید بیشتر از یک روح لطیف زنانه که قرار است وجه مردانه داوران را تلطیف کند یک چهره نه چندان زنانه را بازنمایی می‌کند. نونهالی تا کنون در میان سایر داوران بیشترین رای منفی را به شرکت کنندگان داده است و همین امر نیز بیشترین انتقادات را برای او در شبکه های اجتماعی به همراه داشته است. کاربران شبکه های اجتماعی از اینکه او نمی‌تواند در کنار رای منفی که به شرکت کنندگان می‌دهد استدلال محکمی ارائه کند نونهالی را مورد نقد قرار می‌دهند. شاید علیخانی برای فصل بعد عصر جدید تمایل داشته باشد چاشنی لطافت زنانه را بیش از پیش در میان داوران خود داشته باشد.  اما نفر چهارم. سید بشیر حسینی. تا پیش از این سید بشیر حسینی چهره کمتر شناخته شده ی داوران عصر جدید به شمار می‌رفت. اهالی رسانه بشیر حسینی را به عنوان پیشرو حوزه سواد رسانه ای می‌شناختند و نام او به عنوان یکی از مؤلفین کتاب سواد رسانه ای دوره دبیرستان در سال‌های اخیر شنیده می‌شد. انتخاب سید بشیر حسینی توسط علیخانی را می‌توان یک انتخاب استراتژیک به حساب آورد. انتخابی که برای علیخانی آورده های فراوانی را به همراه داشت. از طرفی همین کمتر شناخته شدن باعث شد حول بشیر حسینی موافقان و مخالفان جدی شکل بگیرد. مواجهه و مقابله این دو نوع نگاه به دیده شدن بیشتر برنامه کمک کرد. بشیر حسینی با تخصصی که در حوزه آموزش سواد رسانه ای و ارتباط خوبی که با نسل دهه هفتاد و هشتاد دارد توانسته است در قسمت های پخش شده قشر نوجوان را همراه خود کند.  اگر چرخی در صفحه مجازی او بزنید خواهید دید که حامیان وی بیشتر نوجوانان هستند. همراهی نوجوانان برای عصر جدید را می‌توان یک مزیت جدی برای برنامه به حساب آورد چراکه که مخاطب نوجوان در فضای اجتماعی یک کنشگر فعال به حساب می آید و ظرفیت جریان‌سازی را به همراه خود دارد. از طرفی عموم مخاطبان از اینکه بشیر حسینی برای تمامی آرا خود یک استدلال و پشتوانه علمی و منطقی به همراه دارد و همواره سعی در تشریح آن دارد، بانظراتش همراهی می‌کنند.  اگرچه گاه تشریح بسیار جزئی بشیر حسینی برایش دردسرساز شده و مورد نقد برخی از مخاطبان نیز قرار گرفته است که مثال روشن آن را می‌توان در اجرای طنزپرداز یزدی شاهد باشیم. به طور کلی می‌توان گفت که علیخانی با انتخاب بشیر حسینی یک هدف استراتژیک را دنبال کرده است که تا حدود زیادی به آن دست پیدا کرده است.  پیش‌بینی می شود که برای فصل بعدی عصر جدید علیخانی قصد ترمیم تیم داوری را داشته باشد. نکات و نقاط مثبت را ترمیم و نکات منفی را بهبود و یا ترمیم کند. اما آنچه مشخص است اینست که عصر جدید با همه نقاط مثبت و منفی نقطه عطف تاریخ تلویزیون به شمار می‌رود و قضاوت ها در مورد کم و کیف آن همچنان ادامه خواهد داشت. ]]> فرهنگ Tue, 09 Apr 2019 06:49:29 GMT http://hadidnews.com/vdchkznx.23nqxdftt2.html خطر اعمال نفوذ در اکران نوروزی http://hadidnews.com/vdcf0ydm.w6demagiiw.html به گزارش حدیدنیوز، ۲۱ فیلم متقاضی اکران نوروزی سینماها هستند که از این تعداد، یک فیلم انصراف داده و چهار فیلم نیز کنار گذاشته شده‌اند و فعلاً ۱۶ فیلم باقی مانده‌اند. اکران نوروزی، یکی از زمان‌های طلایی است که معمولاً فیلم‌هایی که در این مقطع امکان نمایش عمومی بیابند، فروش بیشتری دارند. به همین دلیل هم علاوه‌بر تقاضای تعداد زیادی از صاحبان آثار برای رساندن فیلم‌های خود به اکران نوروزی، رفتارهای نامتعارف و خارج از عدالت هم در این زمینه اتفاق می‌افتد. ازجمله اینکه نام فیلمی به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی هم در بین آثار درخواست‌کننده برای نمایش در نوروز دیده می‌شود. این درحالی است که سرتیپی، سخنگوی شورای عالی اکران است و این سوال مطرح شده که با توجه به اینکه بناست فیلم‌های نمایش داده شده در جشنواره فجر، در اولویت قرار داشته باشند، چرا فیلم سرتیپی به‌رغم عدم حضور در جشنواره، نامش در میان آثار در دست بررسی دیده می‌شود؟   همچنین از دیگر فیلم‌هایی که حضورش در این فهرست نامتعارف به نظر می‌رسد، فیلمی به کارگردانی حامد محمدی، فرزند منوچهر محمدی، تهیه‌کننده بانفوذ است که این شائبه را به وجود آورده که این فیلم به واسطه این تهیه‌کننده، نامش به نامزدهای اکران نوروزی راه یافته است. این درحالی است که فیلم مذکور نیز در جشنواره حضور نداشت.   باید منتظر ماند و دید عدالت در اکران نوروز ۹۸ رعایت می‌شود، یا افراد صاحب نفوذ و قدرت، می‌توانند تأثیر بگذارند؟ منبع: کیهان ]]> فرهنگ Tue, 09 Apr 2019 06:47:04 GMT http://hadidnews.com/vdcf0ydm.w6demagiiw.html عدل، کوچک‌ترین مقام علی(ع) است http://hadidnews.com/vdcezz8x.jh8fxi9bbj.html به گزارش حدیدنیوز، عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است؛ لکن بدون توحید ممکن نیست. جامعه‌ای که موحّد نیست، ولی داعیه عدل دارد، این فرعون است؛ زیرا عدل معنایش «وضع کلّ شیء فی موضعه» است این معنای روشنی دارد؛ اما جای اشیا کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ موحد می‌گوید جای اشیا را اشیاآفرین می‌داند، ملحد می‌گوید جای اشیا را خود ما معین می‌کنیم. ما قبل از اینکه مدار عدل را روشن کنیم باید محور توحید را تبیین کنیم. شما در بین این هفت میلیارد کسی را نشان دارید که مخالف عدل باشد؟ موافق عدل نباشد؟ همه می‌گویند عدل. هیچ کس نیست که معنای عدل را نداند. هم مفهوم عدل بیّن است هم معنایش شیرین. اما نه آن مفهوم پشتوانه علمی دارد و نه این مصداق پشتوانه عملی. اگر عدل «وضع کل شیء فی موضعه» هست، جای اشیا کجاست؟ مگر ملحد می‌تواند کلمه عدل را معنا کند؟! مگر اینکه با لغت بازی کند. این یک علی می‌خواهد که عدل مسلّم است، موحّد ناب است که می‌داند جای اشیا کجاست و جای اشخاص کجاست، این مطلب اوّل.   مطلب دوم آن است که درباره وجود مبارک حضرت‌امیر (ع)، برای اینکه عدل بدون توحید ممکن نیست اصلاً؛ نه معنا دارد، نه موضوع دارد، نه مصداق. برای اینکه روشن بشود بارگاه علی و جایگاه علی در توحید کجاست، چون خودش خود را سخنگوی قرآن معرفی کرده است، فرمود این قرآن هست، اگر توانستید استنطاق کنید: «فَاسْتَنْطِقُوه»؛ با او حرف بزنید، سوال کنید، جواب بگیرید، ولی «وَ لَنْ ینْطِق»، با شما حرف نمی‌زند. «وَ لَکنْ أُخْبِرُکمْ عَنْه»؛من سخنگوی قرآن هستم. این علی که سخنگوی قرآن است یک توحید ممثّل است. آن توحید ممثّل عدل را تبیین می‌کند.   آن وقت این علی که در مدار توحید حرکت می‌کند و دین را از او یاد می‌گیریم، او می‌گوید: «إِنَّ أَفْضَلَ قُرَّةِ عَینِ الْوُلَاةِ اسْتِقَامَةُ الْعَدْلِ فِی الْبِلَادِ». چشم مملکت آن وقت روشن می‌شود که نه کسی بیراهه برود و نه کسی راه کسی را ببندد. عدل یعنی این! تا انسان متشرّع و فقیه کامل و مؤدب کامل نباشد او اصلاً عدل را نمی‌داند یعنی چه؛ چون «وضع کل شیء فی موضعه». جای اشیا را اشیاآفرین می‌داند که او خبر ندارد. عدل تنها مسأله عدل مالی نیست، عدل گفتاری نیست، عدل کذا و کذا نیست. عدل ممثّل بودن مطلبی دیگر است، این هم دوم.   عدل کوچک‌ترین کوچک‌ترین کوچک‌ترین مقام علی است. این بالا دارد سیر می‌کند. این توحید را معنا کرده است. عبادت را معنا کرده است. مناجات را معنا کرده است. بندگی را معنا کرده است. ابدیت را معنا کرده است. اگر خواستیم عدل علی را ترسیم بکنیم، باید در این دامنه عدل علی را ترسیم بکنیم و کسی عادل است که بداند مثل یک بوته شلغم نیست که برود زیر خاک بپوسد. همین حکمت ثابت کرده است وقتی آیه قرآن که می‌گوید: «ما تَری فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ»؛ یعنی صحنه خلقت: «إِنَّا کلَّ شَی‌ءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ»، «کلُّ شَی‌ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ»؛ فرمود ما مهندسی کردیم هندسه کردیم، هر چیزی برای ما اندازه دارد. هیچ چیزی بی‌نظم نیست، هر چیزی سر جای خودش است.   در این بخش وقتی وجود مبارک حضرت امیر با عنایت‌های الهی که دارد کشف می‌کند، سخن می‌گوید از آن درجات برتر و والاتر سخن می‌گوید. این علی مشخص شد. فرمود این‌ها که «کلُّ شَی‌ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ». ما یک‌وقت می‌گوئیم عدل بکن، برای اینکه جامعه نشورد و مانند آن. این‌ها جز مراحل پایینی عدل است. یک وقت می‌گوئیم عدل بکن که حداقل آبروی تو محفوظ بماند. یک وقتی می‌گوئیم عدل بکن که در یوم العدل محفوظ بمانی این مرحله سوم است. اما آنکه عقل می‌گوید که نقش عدل چیست، این است که چون خدا مهندس است، «إِنَّا کلَّ شَی‌ءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ».   ]]> فرهنگ Tue, 09 Apr 2019 06:45:40 GMT http://hadidnews.com/vdcezz8x.jh8fxi9bbj.html سیامک انصاری برای تلویزیون سریال می‌سازد http://hadidnews.com/vdcdff0s.yt05x6a22y.html به گزارش حدیدنیوز، سیامک انصاری که اخیراً حضور متفاوتی در فیلم سینمایی «زهرمار» جواد رضویان داشت و یک مقداری از تلویزیون فاصله گرفته، قرار است به زودی در مقام کارگردانی، دو سریال را برای تلویزیون کار کند.  بازیگری که در کارگردانی بی‌تجربه نیست و ادبیات این رشته هنری را می‌داند. زیرا در جریان ساخت فیلم سینمایی «هیوا» و «نسل سوخته» کنار رسول ملاقلی‌پور حضور داشته و یک مجموعه تلویزیونی ۸ قسمتی هم به نام «فضانوردان» برای شبکه نمایش خانگی تولید کرد. سال ۸۵ با توجه به حضور تیم ملی ایران در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان این کمدی ساخته شد.   سیامک انصاری قرار بود سریال طنزی برای ماه مبارک رمضان شبکه پنج تولید کند که به گفته رئیس شبکه پنج به دلیل پیشنهاد کار دیگری از سوی سیمافیلم به سیامک انصاری قرار است در فرصت دیگری این سریال حدوداً ۲۶ قسمتی جلوی دوربین برود.  غلامرضا الماسی قائم‌مقام سیمافیلم هم که چند صباحی قبل مسئولیت گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما را برعهده داشت گفت: سیامک انصاری قرار بود در ابتدا کاری با شبکه پنج انجام دهد که بحث کار دیگری در سیمافیلم پیش آمد که این کار هم فضای طنز دارد. تکلیف این کار هم هنوز کاملاً روشن نشده و به محض سر و سامان گرفتن موضوع تهیه‌کنندگی و مباحث مالی، سریال طنز جدید سیمافیلم با کارگردانی این بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون آغاز خواهد شد.  وی درباره ساخت دو سریال «سلمان» و «موسی (ع)» تصریح کرد: این دو کار مراحل آماده‌سازی و پیش‌تولید خودشان را پیش می‌برند تا با انتخاب بازیگر، لوکیشن و دیگر مقدمات، ساخت دو پروژه بزرگ الف ویژه رسانه‌ملی را آغاز کنند.  سیامک انصاری بازیگر سینما و تلویزیون که همواره او را با مهران مدیری در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی می‌دیدیم بعد از عدم حضور در آیتم‌های جدید «دورهمی» هجمه‌هایی وارد کردند که این دو هنرمند با هم اختلاف دارند. اما انصاری در یک برنامه تلویزیونی واکنش نشان داد و گفت: نه دعوایی نداریم، قرار نبود که فصل تازه «دورهمی» شروع شود و من پروژه‌ای را پذیرفتم و در اواسط آن سری تازه «دورهمی» کلید خورد.  همچنین مهران دیگر خیلی تمایلی به ادامه شکل نمایشی سابق مجموعه نداشت. خیلی عکس‌العمل ها عجیب است، زمانیکه من و مهران ۱۶، ۱۷ سال باهم کار می کردیم همه می گفتند چقدر باهم کار می کنند مگر کار نیست؟ حالا که شش ماه است کار مشترکی باهم نکردیم همه فکر می کنند مشکلی پیش آمده و اختلافی وجود دارد و نمی دانیم که چه کار باید بکنیم.  منبع: تسنیم ]]> فرهنگ Tue, 09 Apr 2019 06:32:31 GMT http://hadidnews.com/vdcdff0s.yt05x6a22y.html «کولی با شکلات تلخ» برای آشنایی با عناصر داستان http://hadidnews.com/vdcdxf0s.yt05f6a22y.html به گزارش حدیدنیوز ، «کولی با شکلات تلخ» عنوان مجموعه داستانی است که توسط سندی مؤمنی، نویسنده و منتقد ادبی در نشر «اسم» منتشر و به بازار کتاب آمده است.  در بخشی از کتاب «کولی با شکلات تلخ» می‌خوانیم: «نهنگ کوله پشتی اش را باز می‌کرد. دفترچه اش را بیرون می‌کشید و تاریخ روزهایی را که از زیر خاک، کوزه یا استخوانی را که فلان گروه کشف کرده بودند، مرور می‌کرد. می‌خندید. دست‌هایم را می‌گرفت … دست‌ها نشان می‌دهند آدمی در زندگی راحت بوده یا سختی کشیده. حتی خبر از عاشقی آدم‌ها هم می‌دهند.  اگر کشیده و استخوانی باشند، تجربه من می‌گوید عاشق‌های شکست خورده ای هستند که حالا موذی شده اند. شغل هر دستی را نمی‌توان حدس زد. بعضی از دست‌ها این خاصیت را دارند.  وقتی دست‌هایش را جلوی چشم‌هایم گرفت و گفت: (حدست چیست؟) مدت‌ها طول کشید تا چیزی بگویم. دست‌هایش قهوه‌ای رنگ با انگشت‌هایی بلند و تقریباً باریک بودند.  می‌شد حدس زد این دست‌ها کار نکرده اند، با آب سرد لباس نشسته اند، اما اینکه چه کار می‌کنند سخت بود. رگ‌های نازک پشت دستش مرا به یاد آبگیرهای کوچکی می‌انداخت که قورباغه‌هایی در آن شنا می‌کردند که هنوز قورباغه نبودند. آن روز گفتم: (شما ماهی گیر هستید، آقا؟)  آخرین شبی که خوش حال از حدس درستم به خانه برگشتم، شماره آپارتمانش را گرفتم. جواب نداد. با خودم گفتم: (نهنگم حمام رفته.) اما نرفته بود…».  مسعود هوشیار، منتقد ادبی درباره این کتاب می‌گوید: سندی مؤمنی در این اثر با ریزبینی‌نقادانه‌ای عناصر داستانی را می‌کاود. وی نخست تک‌تکِ عناصر داستانی را شرح می‌دهد و سپس آنان را در داستانِ مدنظرش تحلیل می‌کند. عناصری مانند: شروع داستان، ناپایداری، گسترش، بحران، تعلیق، نقطۀ اوج، پایان‌بندی و گره‌گشایی. ازاین رهگذر، مؤمنی برای تبیین هریک از عناصر داستانی فقط به تعریف خود از عناصر داستانی و خوانده‌ها و داشته‌های ذهنی‌اش وابسته نیست بلکه از چندین نویسنده (و منابع‌شان) ازجمله: ادوارد مورگان، فرزانه طاهری، مصطفی مستور، شهریار مندنی‌پور و فتح الله بی‌نیاز نقل قول می‌کند. درنتیجه این کتاب ازاین‌دید، کتابی آموزشی است برای آشنایی با عناصر داستان و نیز به‌کاربردن این عناصر، در تحلیل داستان. همچنین «سرزمین مادری شهرزاد» برای آشنایی با شگردهای به‌کارگیری عناصر داستانی برای تحلیل آثار خلاقانۀ داستان بسیار کارآمد است.  سندی مؤمنی اولین مجموعه داستان خود را با عنوان «اگر زنبق برای مرده باشد» در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ وارد بازار کرد؛ بعد از آن مجموعه نقد ادبیات پایداری استان فارس را به نام «خشاب کلمات» در پاییز سال ۱۳۹۴ روانه بازار کرد. «سرزمین مادری شهرزاد» سومین کتاب و دومین مجموعه نقد این نویسنده، منتقد و مدرس حوزه ادبیات داستانی است که پاییز سال ۱۳۹۵ است. آخرین مجموعه داستان نویسنده هم با نام «کولی با شکلات تلخ» در بهار سال ۱۳۹۶ همزمان با نمایشگاه بین المللی تهران وارد بازار شد.  ناشر: اسم  قطع: رقعی  نوبت چاپ: اول ۱۳۹۶  شمارگان: ۱۱۰۰  تعداد صفحات: ۱۰۴  بها: ۹۰,۰۰۰ ریال منبع: مهر ]]> فرهنگ Sun, 03 Mar 2019 08:13:46 GMT http://hadidnews.com/vdcdxf0s.yt05f6a22y.html «شیخ مرتضی انصاری» هم به کمک خوزستانی‌ها آمد http://hadidnews.com/vdcao6ne.49n0615kk4.html به گزارش حدیدنیوز، انتشارات کتاب جمکران که به تازگی داستانی با موضوع زندگی شیخ مرتضی انصاری به قلم وحید یامین پور منتشر کرده، دست به اقدامی بشردوستانه زد.  با توجه به سیل این روزهای خطه خوزستان؛ زادگاه و خاستگاه شیخ اعظم، شیخ مرتضی انصاری، انتشارات کتاب جمکران و وحید یامین‌پور، نویسنده کتاب «نخل و نارنج» سهم خود از فروش دو چاپ این کتاب را برای همراهی با مردم غیور خوزستان اهدا می‌کنند.  داستان «نخل و نارنج» که سال گذشته به چاپ رسید در مدت کوتاهی چندین بار تجدید چاپ شد و به عنوان اولین اثر داستانی وحید یامین پور توانست نظر مخاطبانش را جلب کند. ]]> فرهنگ Tue, 09 Apr 2019 06:29:42 GMT http://hadidnews.com/vdcao6ne.49n0615kk4.html مدیری که نمی‌خواهد بازنشسته شود http://hadidnews.com/vdchwvnx.23nqwdftt2.html به گزارش حدیدنیوز، مهران مهام تهیه‌کننده سریال «مر قانون» درباره روند تولید این سریال بیان کرد: تاکنون حدود ۵۰۰ دقیقه از این سریال تصویربرداری شده و قرار است حدود ۶۳۰ دقیقه به تصویربرداری برسد.   وی درباره تعداد قسمت‌های سریال عنوان کرد: ما در ایام نوروز ۹۸ دو روز رحلت و شهادت داریم که سریال در آن ۲ روز پخش نمی‌شود ولی با توجه به اینکه تعداد روزهای ایام نوروز بیشتر است فکر می‌کنم ۱۶ قسمت خواهیم داشت و احتمالا یک روز هم سریال را زودتر شروع کنیم که البته چندان موافق این کار نیستم.  این تهیه‌کننده درباره حضور بازیگران جدید در این سریال توضیح داد: مهران رجبی که نقش یک مسئول بازنشسته را دارد و شهین تسلیمی آخرین بازیگرانی هستند که به کار اضافه شدند و دیگر قرار نیست بازیگر جدیدی به سریال بپیوندد.  وی درباره اینکه ممکن است سریال برای گروهی برخورنده باشد، گفت: ابتدای سریال به نوعی یک طنز سیاسی دارد که با بحث بازنشستگی مرتبط است. به نظرم ما مردم بدبدرقه‌ای هستیم و با فردی که می‌خواهد بازنشسته شود کاری می‌کنیم که نمی‌خواهد میزش را تحویل دهد.  سریال نوروزی «مر قانون» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و محمدحسین لطیفی این روزها برای پخش در ایام نوروز از شبکه سه سیما در حال تصویربرداری است.  امیرعباس پیام و مهدی روشن‌روان متن فیلمنامه این سریال را می‌نویسند که نگارش آن همزمان با تصویربرداری پیش می‌رود.  بازیگران این سریال عبارتند از: مرجانه گلچین، هدایت هاشمی، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی، شیدا خلیق، مهشید ناصری، دلسا ملکی، مهران رجبی، ناصر اشکان اشتیاق، کریم قربانی، سپند امیرسلیمانی، محمد الهی، داریوش سلیمی و... منبع: مهر ]]> فرهنگ Wed, 27 Feb 2019 06:37:56 GMT http://hadidnews.com/vdchwvnx.23nqwdftt2.html چاقوکشی کیومرث پوراحمد برای نظام در چهل سالگی انقلاب http://hadidnews.com/vdcftydm.w6dexagiiw.html به گزارش حدیدنیوز، خشایار الوند در بهت و ناباوری اهالی فرهنگ، در حالیکه فیلمنامه نسخه تلویزیونی ۱۲۰ دقیقه‌ای سریال پایتخت را آماده کرده بود، چشم از جهان فروبست تا سریال مرگ‌های سینمایی، در آخرین ماه‌های سال، مثل سال‌های گذشته دوباره تکرار شود. الوند هنرمندی بود که خلاقانه‌ترین و بهترین سریال‌های کمدی را به نگارش درآورد و یکی از هنرمندان کم حاشیه و بااخلاق کشورمان بود. تنها حاشیه‌های او مربوط به سینما و حرفه‌اش بود و از فرصت فراهم شده پس از انقلاب، در سیما بیشترین بهره را برد و در مهمترین تولیدات کمدی سال‌های اخیر سیما حضور پرنگی داشت. شهرت او به قدری افزایش یافته بود که او را بیشتر از برادر سینماگر کهنه‌کارش می‌شناختند.  امامراسم تشییع پیکر این هنرمند بی‌حاشیه، بدون حاشیه تمام نشد و کیومرث پوراحمد بدون آنکه با حال و هوای کاری و پرستیژ الوند نسبتی داشته باشد، ناگهان در این مراسم حضور یافت و حرف‌های عجیبی را بر زبان آورد و گفت: آقای ملکی (کامران) می‌گفت که امروز روز بدی است، روز سختی است. بله! امروز واقعاً روز سختی است. ولی در چهل سال گذشته کدام روز ما روز خوبی بوده؟ این خشایار الوند، یک منافق واقعی بود چون مردم را می‌خنداند. خنده یا مکروه یا حرام است. یکی از این دو تا هست. رقص و شادی مکروه یا حرام است. بالاخره یکی از این دو تا هست. این منافق (خشایار الوند) مردم را می‌خنداند. در چهل سال گذشته ما همش در برهه حساس بودیم و باید خفه‌خان می‌گرفتیم، نمی‌خندیدیم. سرمان در لاک خودمان بود. چون برهه حساس، برهه حساس.... تمام این چهل سال… تمام این‌روزهایش….  بحرانی توصیف کردن چهل سال اخیر انقلاب، در مراسم‌های ترحیم و تشییع سینمایی به تدریج گسترده‌تر می‌شود. چندی پیش رضا کیانیان نیز در مراسم تشییع سیدضیاالدین دری مشابه همین سخنان را بر زبان آورد. مسئول انتخاب سینماگران سخنران در خانه سینما (شماره ۲) حین تشییع هنرمندان، جناب آقای کامران ملکی است، یکی از اعضای محترم و پاسخگوی خانه سینما.  حالا این سوال مطرح است و آقای کامران ملکی فرصت پاسخگویی دارند. آیا ایشان سخنرانان را تعیین می‌کنند یا این افراد (سینماگران) برای ایجاد بحرانی نشان دادن چهل سال اخیر، توسط ایشان انتخاب می‌شوند؟ آیا منوچهر شاهسواری که سمت مدیرعاملی خانه سینما را بر عهده دارد در چیدمان چنین نمایش‌هایی تعیین کننده است؟ اینها سوالاتی است که مسئولان خانه سینما، فرصت پاسخگویی آن را در همین صفحه خواهند داشت.  اما همانطور که رضا کیانیان در این چهل سال بحرانی در اغلب پروژه‌های دولتی و حکومتی حضور داشت و بیشترین دستمزد را دریافت می‌کرد، تمامی پروژه‌های سینمایی پوراحمد غیر از چندین مورد مشمول همین اتفاق است. یعنی در زمانی که سینما دیجیتالی نشده بود (اشاره به ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۲)، بنیاد سازمان سینمایی فارابی به فیلمسازانی نظیر پوراحمد، نگاتیو و پوزتیو رایگان برای فیلمبرداری و نمایش اعطا می‌کرد.  یعنی در زمانی که ایران با دشمن بعث درگیر بود و وضعیت کشور بحرانی و وخیم بود، آنهم در شرایطی که کشورمان نیاز به پول خرید سلاح‌های سبک و سنگین داشت، شرایط تحریم بسیار سنگین‌تر از شرایط کنونی بود، نظام همیشه بحرانی (به زعم پور احمد) دلارهایش را خرج نگاتیو و پوزتیوهای پوراحمد می‌کرد و از سال ۱۳۶۰ با بالاگرفتن جنگ تحمیلی، آقای پور احمد، فیلم‌های باران، تاتوره، بی‌بی چلچله، آلبوم تمبر، شکوه زندگی، گاویار، لنگرگاه، شکارخاموش، را با نگاتیوهای و پزتیوهایی که بشدت در دهه شصت گران بود ساخت و نکته جالب غیر از نگاتیو و پوزتیو این نظام چهل ساله همیشه بحرانی، سرمایه ساخت آثار پوراحمد را تأمین می‌کرد.  اما به دهه هفتاد که رسیدیم تلویزیون این نظام همیشه بحرانی، سرمایه هنگفتی در اختیار کیومرث پوراحمد قرار داد تا سریال قصه‌های مجید را بسازد و تأمین سرمایه این مجموعه تلویزیونی در شرایط نوسانات عجیب دلار در اوایل دهه هفتاد، به قدری خوب انجام شد که پوراحمد توانست غیر از ساخت یک سریال چندین قسمتی، ۴ فیلم سینمایی مستقل از عواید قصه‌های مجید، تولید کند.  نکته جالب اینجاست که فیلمی که ایشان در حوزه دفاع مقدس با بدترین شکل ممکن ساخته‌اند، با عنوان ۵۰ قدم آخر، سرمایه‌اش توسط انجمن سینمای دفاع مقدس تأمین شده است که باید حدس زد که بودجه این نهاد توسط کدام ارگان تأمین می‌شود. به عبارت دیگر آقای پوراحمد دستمزد این فیلمش را از همان‌جایی گرفته که از ورود تمامی بحران‌های سیاسی و نظامی به کشور جلوگیری کرده است.  با نمایش تیغ و ترمه در جشنواره فیلم فجر وبه تبع آن در سال‌های قبل ساخت فیلم شکست‌خورده و «کفش‌هایم کو» اثبات کرد که پور احمد خارج از سازو کار نهادهای دولتی نمی‌تواند فیلم مرغوب بسازد، مگر اینکه دوباره شرایط بحرانی شود و انجمن سینمای دفاع مقدس یا تلویزیون بودجه آثار آینده پوراحمد را تأمین کند.  با پول نگاتیو و پوزتیو مصرفی هر فیلم پور احمد در دهه شصت، سه خانواده زیر طبقه متوسط می‌توانست خانه‌دار شود. حالا آقای پوراحمد به جای تشکر و قدردانی که این نظام بحرانی ۴۰ سال فرصت و بودجه برایش فراهم کرده تا فیلم بسازد، او از بحرانی که حداقل برای امثال او نیست، سخن می‌گوید. جالب اینجاست که رضا کیانیان و پور احمد در مراسم سیدضیاالدین دری و خشایار الوند عقده خود را نسبت به چهل سالگی انقلاب بروز دادند. در صورتیکه هر دو هنرمندان فقید با رسانه ملی این نظام بیشترین همکاری را داشتند و بیشترین بودجه‌ها را دریافت کرده‌اند. ]]> فرهنگ Sun, 03 Mar 2019 08:05:52 GMT http://hadidnews.com/vdcftydm.w6dexagiiw.html