تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰
نهضت ملی مسکن، برنامه ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور در ۴ سال است که این واحدها در دو بخش ۲میلیون واحدی ساخته خواهد شد.بر اساس آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد از خاکبرداری تا سقف کارهای ساختمانی در این طرح در دست اجرا است.
تحقق وعده ها | تحویل اولین واحدهای نهضت ملی مسکن از مهرماه
به گزارش حدید نیوز، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، اولین سری واحدهای نهضت ملی مسکن از مهرماه امسال تحویل خواهد شد و تحویل واحدها بعد از آن به‌صورت ماهانه خواهد بود.

کاهش زمان انتظار برای خانه دارشدن

براساس برآورد آماری وزارت راه و شهرسازی زمان انتظار برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن از ۵۰ سال در شرایط عادی بازار، به ۵ سال کاهش یافته است.

کاهش هزینه تمام شده

بخش قابل ملاحظه‌ای از هزینه ساخت در نهضت ملی مسکن با تسهیلات بانکی بدون نیاز به سپرده‌گذاری، پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات، تخفیف در هزینه صدور پروانه و عوارض شهرداری و نیز انشعابات و نظام مهندسی تأمین خواهد شد. در قالب این طرح خانه با دو شکل ملکی و اجاره بلند مدت ۹۹ ساله به متقاضیان داده خواهد شد. مذاکره با کشورهای خارجی جهت تولید مسکن با استفاده از ظرفیت شرکت‌های ساختمانی خارجی با رویکرد ورود تکنولوژی و فناوری‌های نوین جهت ساخت صنعتی مسکن و استفاده از منابع مالی خارجی، انجام هماهنگی لازم با وزارت کشور برای اعمال تخفیف در هزینه و تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی در برنامه‌های حمایتی مسکن توسط شهرداری‌ها، انعقاد تفاهمنامه با سازمان نظام مهندسی کشور جهت اعمال سیاست‌های تشویقی برای مهندسین داوطلب به ارائه خدمات فنی و مهندسی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن، پیگیری از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تسهیل در امور بیمه و کاهش هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی طرح‌های حمایتی مسکن از دیگر اقدامات است.

تأیید متقاضیان

بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار متقاضی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن (نهضت ملی مسکن) ثبت‌نام کردند که تعداد افراد واجد شرایط اولیه با سه شرط تأهل، عدم استفاده از تسهیلات دولتی و عدم مالکیت بررسی شده است و اسامی متقاضیان پالایش اولیه برای پالایش شرط چهارم (سابقه سکونت) به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و شهرهای جدید ارجاع شده است. پالایش نهایی متقاضیان تا پایان خردادماه تکمیل خواهد شد.

تأمین زمین

تأمین بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و پیگیری تأمین مابقی اراضی مورد نیاز از طریق ایجاد شهرک یا شهر جدید، الحاق زمین به محدوده شهرها، تغییر کاربری اراضی مستعد و استفاده از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی است.

افزایش تسهیلات

در طرح نهضت ملی مسکن افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ۱۰۰ میلیون تومان به میزان ۴۵۰ میلیون تومان برای شهر تهران، ۴۰۰ میلیون تومان برای سایر کلانشهرها، ۳۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان، ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر مناطق شهری و ۲۵۰ میلیون تومان برای مناطق روستایی به ازای هر واحد و همچنین افزایش دوره بازپرداخت از ۱۲ سال به ۲۰ سال است.

ورود سازنده‌ها به طرح

ثبت‌نام از تعداد بیش از ۲۳ هزار سازنده جهت دریافت تسهیلات ساخت مسکن به تعداد ۱۳۶,۳۱۶ واحد مسکونی، آغاز عملیات اجرایی ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی، کلنگ‌زنی ۳۲۱ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، انعقاد تفاهمنامه با نهادهای حمایتی (کمیته امداد امام خمینی( ره ) و سازمان بهزیستی) و همچنین سازمان اوقاف برای تأمین مسکن ۵۲۰ هزار تحت پوشش فاقد مسکن این نهادها در شهرها و روستاهای کشور، برآورد زمانی و مکانی میزان مصالح ساختمانی مورد نیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی و انجام هماهنگی با وزارت صمت برای تأمین مصالح مورد نیاز از دیگر اقدامات اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.

ایجاد ۳۴ شهرک مسکونی

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بخش دیگری از اقدامات انجام شده در اجرای قانون جهش تولید مسکن شامل پیگیری تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و تأمین مصالح مورد نیاز پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در قانون جهش تولید مسکن، مطالعه، مکان‌یابی و تصویب طرح ایجاد ۳۴ شهرک مسکونی و ۶ شهر جدید (علاوه‌ بر ۲۲ شهر جدید موجود) برای تأمین زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی در شهرهای دارای مشکل کمبود زمین بخصوص کلانشهرها (این شهرک‌ها در مراحل مختلف از طراحی تا تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی است) گزارش شده است./ ایران
http://hadidnews.com/vdcc0iq1.2bqmm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما