کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 21 آبان 1392 ساعت 9:39

روغن زیتون یکی از روغن های پر طرفدار است و همین امر بسیاری از شیادان را به فکر فروش نوع تقلبی اش می اندازد اما با دانستن نکاتی مختصر به راحتی می توان روغن اصل و غیر آن را از یکدیگر تشخیص داده ، محصول مرغوب را خریداری کرد.


به گزارش حدیدنیوز، زيتون يكي از محصولاتي است كه درتعيين زادگاه اوليه درخت آن نظرات مختلفي وجود دارد،‌ برخي حوزه مديترانه را موطن اصلي زيتون مي‌دانند و عده‌اي نيز خواستگاه آن را آسياي صغير اعلام كرده و گروهي نيز ايران و سوريه را زادگاه آن مي دانند اما در كشور ما اين اعتقاد وجود دارد كه به استناد آيه قرآن موطن اصلي اين غذاي قرآني منطقه سينا و فلسطين امروزي است.



اين محصول ارزشمند و فرآورده هاي آن به دليل خواص دارويي بي شمار همواره مورد توجه بسياري از مردم جهان بوده و با گذشت زمان و پي بردن به خواص بيشتر آن متقاضيان اين محصول نيز افزايش پيدا كرده و اين تقاضا همچنان روبه افزايش است.



در سال‌هاي اخير افزايش تقاضا براي مصرف كنسرو و روغن زيتون در كنار خود سوء استفاده برخي را براي توليد و توزيع كنسرو و روغن زيتون‌هاي تقلبي به دنبال داشته است كه كشور ما نيز مصون از اين قضيه نبوده و در اين بين مصرف كنندگان بسياري به دليل آشنا نبودن با كنسرو و روغن زيتون سالم با پرداخت هزينه‌هاي بالا اين محصولات را خريداري مي كنند و در مقابل اين محصولات تقلبي نه تنها به ارتقا سلامت آنها كمك نمي كند بلكه عوارض بسياري نيز برايشان به دنبال داشته و سلامتشان را نيز در معرض تهديد قرار مي دهد.



روغن زیتون مثل خیلی کالاهای دیگر نوع تقلبی هم دارد و شیوه شناخت اصل و مرغوب آن برای همگان معلوم نیست.



****چگونه روغن زیتون مرغوب را از تقلبی تشخیص دهیم؟



- برای انتخاب روغن مرغوب، بهتر است اول آن را ببویید.



روغن زیتون خوب باید بوی زیتون یا سبزی یا سیب بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است. اگر بوی فلزی احساس کردید، بدانید که روغن، نامرغوب یا فاسد است.



اگر شامه خوبی دارید، از بوی روغن زیتون هم می‌توانید پی به کهنگی یا تازگی آن ببرید. بوهایی تند شبیه علف، سبزی، سیب ‌و گوجه‌فرنگی از جمله بوهایی‌ است که افرادی با شامه خوب در توصیف روغن زیتون اصل به کار می‌برند. در صورتی که روغن بوی فلز یا زنگ آهن بدهد نشانه بی‌کیفیتی و تحلیل رفتن خواص یا حتی فاسد شدن آن است.



از نگهداری و به ویژه خریداری روغن‌هایی که در شیشه‌های شفاف یا پشت ویترین و در برابر حرارت و پرتو آفتاب بوده‌ است، خودداری کنید . توصیه می شود زیتون را در جای خشک، تاریک و دور از گرما نگهداری کنید و برای مصارف هفتگی به مقدار لازم در ظروف سرامیک یا پلاستیکی تیره بریزید. در آن را حتما محکم کنید تا با اکسیژن هوا تماس زیادی نداشته باشد و اگر نه علاوه بر این که خواص مفید خود را از دست می‌دهد، پس از مدتی کوتاه فاسد خواهد شد.



**** روغن زيتون اصل به سرعت در دهان پخش مي شود



- مرحله بعدی، چشیدن روغن است.



برای این کار طوری روغن را روی زبان بریزید که سقف دهان را نپوشاند. مزه روغن نامرغوب روی زبان به کندی پخش می‌‌شود. برخی روغن‌های خوب در عقب دهان مزه تندی ایجاد می‌کند که نشانه برداشت زیتون نارس است و با افزایش رسیدگی، مقدار تندی آن کاهش می‌‌‌یابد.



- فراموش نکنید رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست زیرا به راحتی می‌توان در آن تقلب کرد به علاوه هر نوع میوه زیتون، رنگ مخصوص خود را دارد و یا حتی اگر مقدار برگ‌های همراه دانه آن زیاد باشد، رنگ روغن حاصل را تغییر می‌دهد.



مقداری از آن را روی زبانتان بگذارید و بدون بستن دهان، به مزه و نحوه پخش آن روی زبانتان دقت کنید. اگر به سرعت پخش شد و در انتهای زبانتان مزه‌ای تند حس نکردید، خوب است و در صورت احساس مزه تندی علامت کال و نارس بودن زیتون هنگام برداشت محصول است. البته مزه تلخ هر چه بیشتر باشد، نشانه مرغوبیت و حفظ خواص آنتی‌اکسیدان روغن زیتون است. در بررسی مرغوبیت زیتون به رنگ اعتماد نکنید زیرا عوامل زیادی در رنگ زیتون دخیل‌اند، اما روغن زیتون طبیعی و بکر بیشتر رنگی سبز و مایل به زرد دارد.



متاسفانه با وجود اينکه کشورهايي همچون يونان، ايتاليا و اسپانيا از مصرف سرانه بسيار بالايي برخوردار هستند اين مصرف سرانه در کشور ما تنها۱۰۰گرم است و مصرف سرانه روغن زيتون در ايران به قدري پايين است که در جدول جهاني مصرف سرانه روغن زيتون در سطرهاي انتهايي قرار داريم که البته به همين دليل چنانچه روغن‌هاي تقلبي در بازار افزايش يافته و مردم نيز ناخواسته اين روغن‌ها را خريداري و مصرف کنند روغن‌هاي توليد داخل بدون مصرف در بازار باقي مانده و تاثيرات منفي بر توليد داخل خواهند گذاشت.


کد مطلب: 27344

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/27344/رنگ-روغن-زیتون-معیار-مناسبی-تعیین-کیفیت-نیست

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com