کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قبل از تحریم ها/ بعد از تحریم ها

سهم هر ایرانی از صادرات نفت چقدر است؟

25 فروردين 1393 ساعت 13:53

میزان صادرات نفت‌خام در ایران از حدود یک بشکه به کمتر از نیم بشکه به ازای هر نفر در هر روز رسیده است.


به گزارش حدیدنیوز، ما قبل از تحریم روزانه ۲ مییلون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کردیم . این بدان معنی است که میزان سهم هر ایرانی از صادرات نفت ماهی کمتر از بک بشکه بود . بعد از تحریم و در بودجه های سال ۹۲ و ۹۳ پیش بینی شده روزی یک میلیون و سیصد هزار بشکه نفت صادر شود ، این یعنی روزی یک میلیون بشکه کمتر از میزان فروش نفت قبل از تحریم هاست . میزان صادرات نفت‌خام در ایران از حدود یک بشکه به کمتر از نیم بشکه به ازای هر نفر در هر روز رسیده است.



 

محمدحسن قدری‌ابیانه کارشناس اقتصادی شب گذشته با حضور در برنامه پایش به بررسی وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و گفت : سهم هر ایرانی از صادرات نفت ماهی نیم بشکه است.



محمدحسن قدری‌ابیانه، کارشناس اقتصادی در این برنامه گفت : ثروت عمومی که متعلق به همه مردم است باید به بهترین نحو هزینه شود که هم زندگی مردم بهتر شود و هم باعث پیشرفت اقتصادی کشور گردد . الزاما تولید ثروت بهترین راه نیست ، دنیا دنبال این است که از پس اندازه های کوچک کارهای برگی بکند اما ما در ایران دنبال خرد کردن سرمایه های بزرگ هستیم . خرد کردن سرمایه‌های بزرگ برای دادن یارانه نقدی غلط است.



وی افزود : ثروت عمومی باید در خدمت پیشرفت کشور باشد ، گاهی توزیع ثروت چه نقدی و چه کالایی بدترین راه ممکن است . مردم تصور می کنند که در امد نفت خیلی زیاد است ، این یک تصور غلط است . ما قبل از تحریم روزانه ۲ مییلون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کردیم . این بدان معنی است که میزان سهم هر ایرانی از صادرات نفت ماهی کمتر از بک بشکه بود .

بعد از تحریم و در بودجه های سال ۹۲ و ۹۳ پیش بینی شده روزی یک میلیون و سیصد هزار بشکه نفت صادر شود ، این یعنی روزی یک میلیون بشکه کمتر از میزان فروش نفت قبل از تحریم هاست . میزان صادرات نفت‌خام در ایران از حدود یک بشکه به کمتر از نیم بشکه به ازای هر نفر در هر روز رسیده است.



وی افزود: ما روزی یک میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت در داخل کشور مصرف می کنیم ، این یارانه هایی که در ایران می دهند مربوط به بخش از نفت است که در داخل مصرف می شود . باید به سمت تولید ثروت برویم و نباید به نفت متکی باشیم ، اگر نفت خام را بشکه ای ۱۱۰ دلار در نظر بگیریم ، که هر بشکه حدود ۱۵۸ لیتر است بنابراین ما هر لیتر نفت خام را در خارک حدود ۷۰ سنت ثادر می کنیم که با احتساب دلار سه هزار تومانی ، لیتری ۲۰۷۵ تومان می شود.



قدیری ابیانه ادامه داد" اگر بنزین بخریم بشکه ای ۱۳۰ دلار باید بدهیم و اگر صادر کنیم بابت هر بشکه ۱۳۰ دلار عاید کشور می شود . یعنی قیمت تمام شده بنزین در بندر با احتساب قیمت نفت خام ، لیتری ۲۴۵۰ تومان ، چه صادر کنیم و چه وارد کنیم تمام می شود . در حال حاضر هزینه تمام شده فراورده های نفتی اعم از گازوییل و بنزین لیتری یک دلار معادل حدود سه هزار تومان است.



مهمترین محورهای سخنان محمدحسن قدری‌ابیانه، کارشناس اقتصادی در برنامه شب گذشته پایش بدین شرح است:



- صادرات نفت ایران در اثر تحریمها یک میلیون بشکه کاهش یافته است.

- همه در ایران دست بگیر دارند و فرهنگ تولید جا نیفتاده است.

- یک باک بنزین ۶۰ لیتری یارانه‌ای معادل برنج مصرفی یک سال یک نفر است.

- روزی معادل دو تن طلا تو باک بنزین ماشین‌ها ریخته می‌شود.

- سود قاچاق سوخت از سود مواد مخدر هم بیشتر است.

- بیش از بودجه موردنیاز آزادراه تهران - شمال در تعطیلات نوروز به عنوان یارانه سوخت دود شد.


کد مطلب: 29171

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/29171/سهم-ایرانی-صادرات-نفت-چقدر

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com