کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اوپک رکورد کمترین قیمت در یک سال گذشته را شکست

آغاز سال نو میلادی با نفت ۵۱.۹۱ دلاری سبد نفتی اوپک

17 دی 1393 ساعت 11:28

سبد نفتی اوپک رکورد کمترین قیمت در یک سال گذشته را شکست و در نخستین روز کاری بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۵۱.۹۱ دلار فروخته شد که ۵۸.۳۵ دلار از بالاترین قیمت سال ۲۰۱۴ کمتر است.


به گزارش حدیدنیوز، قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۴ فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد؛ این نوع نفت در این سال به علت تنش‌های ژئوپلتیکی در نوزدهم ژوئن این سال تا ۱۱۰.۲۶ بالا رفت و پایین‌ترین رقم را نیز در ۳۱ دسامبر به قیمت ۵۲ دلار رقم خورد.

روند نزولی قیمت نفت به دنبال نشست اوپک در ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۴ و تصمیم این سازمان مبنی بر عدم کاهش سقف تولید تشدید شد.

عربستان به عنوان اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت نفت با همدستی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانع از کاهش سقف تولید نفت اوپک شدند. برخی بر این باورند که این اقدام عربستان به همراه تخفیف‌های این کشور برای نفت فروشی خود در بازارهای نفت با همراهی آمریکا نوعی توطئه برای ضربه زدن به ایران و روسیه بوده است.

تحلیلگران معتقدند که کاهش قیمت نفت به این منظور صورت گرفته است تا موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای را تحت تاثیر قرار داده و این کشور را وادار به عقب‌نشینی کند.

اما گویا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همراه با این توطئه، آنچنان نسبت به عواقب این کاهش قیمت بر اقتصاد خود آگاه نبودند، یا در خواب و خیال به سر می‌بردند، چرا که بعد از کاهش بسیار شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی شاهد برخی واکنش‌ها از آنها بودیم.

در آخرین اقدام عربستان قیمت نفت خود در بازارهای آسیا را ۶۰ سنت افزایش داد که این اقدام گمانه‌زنی‌ها برای عقب‌نشینی عربستان از سیاست ارائه تخفیف برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار را تقویت کرده است.

از طرفی آمریکا در سال ۲۰۱۴ پس از ۴۰ درهای کشور خود برای صادرات نفت و میعانات گازی را گشوده است. این امر به نوبه خود بازار اشباع نفت را با نفت مازاد بیشتری مواجه کرد. در بازاری که تقاضا اندک است و عرضه فراتر از نیاز، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و بیش از هر چیز این وضعیت به سود کشورهای خریدار نفت خواهد بود.

سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت(اوپک)، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز جمعه، نخستین روز کاری بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۵ با کاهش ۹ سنتی نسبت به آخرین به روز رسانی این سایت ۵۱.۹۱ دلار فروخته شد.

به این ترتیب سبد نفتی اوپک بار دیگر رکود کمترین قیمت خود را در یک سال گذشته شکست و به ۵۱.۹۱ دلار در هر بشکه رسید. قیمت کنونی این نوع نفت از بالاترین قیمت نفت اوپک در سال ۲۰۱۴ برابر با ۱۱۰.۲۶ دلار ۵۸.۳۵ دلار کمتر است.

سبد نفتی اوپک در چهارشنبه ۳۱ ماه دسامبر ۵۲ دلار در هر بشکه فروخته شده بود که کمترین قیمت این نوع نفت در سال ۲۰۱۴ به شمار می‌رود. قیمت نفت اوپک برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ در شانزدهم ماه دسامبر ۵۰ دلاری شد.

قیمت نفت برنت نیز در بازارهای جهانی به ۵۲ دلار و نفت آمریکا به ۴۸.۸۶ دلار رسیده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.


کد مطلب: 32023

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/32023/آغاز-سال-نو-میلادی-نفت-۵۱-۹۱-دلاری-سبد-نفتی-اوپک

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com