کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۳ میلیون دانش آموز در «شاد» نیستند

20 بهمن 1399 ساعت 11:12

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲.۵ تا ۳ میلیون دانش آموز در شبکه شاد نیستند، گفت: ۲۰ درصد از دانش آموزان از طریق بسته‌های آموزشی خودآموز تحت آموزش هستند.


به گزارش حدیدنیوز، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه در انتهای الوند، درباره دستاوردهای نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: جهت‌گیری‌های نظام آموزش روی چند محور اساسی است؛ نظام تعلیم و تربیت یک نظام پویایی است و باید انسان‌ها را برای زمان خود تربیت کند و شرایط جامعه دائما در حال پویایی و تغییر است و لذا نظام آموزشی باید دائما در معرض تغییر و تحول باشد.

وی ادامه داد: در طی سال‌های بعد از انقلاب، هر ۱۰ سال شاهد یک تغییراتی در نظام آموزشی بودیم تا خودش را با شرایط جامعه و ضرورت‌های جدید آشنا و آماده کند.

حاجی‌میرزایی افزود: جهت‌گیری عمده نظام آموزشی در درجه اول، دسترسی همه افراد واجب‌‌التعلیم به امکان آموزش است چون نقطه عزیمت بی‌عدالتی از دسترسی به فرصت‌های آموزشی آغاز می‌شود؛ اگر افراد فرصت‌های برابری برای یادگیری نداشته باشند، به تدریج این نابرابری‌ها در کسب موقعیت‌های اجتماعی، قدرت و ثروت،خودش را نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: نظام آموزش و پرورش ایران تلاش گسترده‌ای برای این کار کرده است و یکی از درخشان‌ترین عملکردها متوجه نظام آموزشی است و در حال حاضر بیش از ۹۸.۲ درصد از کسانی که لازم‌التعلیم تحت آموزش هستند و بیش از ۵ هزار مدرسه با کمتر از ۵ دانش‌آموز داریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در حوزه سواد اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و از ۴۷.۵ درصد میزان باسوادی به ۹۰ درصد رسیده است و تقریبا نزدیک به دو برابر رسیده است؛ در جمعیت بین ۶ تا ۴۹ سال، میزان باسوادی ۹۶ درصد است؛ همچنین در حوزه فضای آموزشی، دسترسی به فضاهای آموزشی، پرورشی و رفاهی را توسعه دادیم و در این ۸ سال گذشته، هر روز ۲۸ کلاس درس احداث شده است و میزان فضاهای ورزشی ۲ برابر شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار مدرسه شبانه‌روزی در مناطق محروم داریم، افزود: در پیش‌دبستانی که یک دوره بسیار مهمی است از سال ۹۲ با حدود ۳۸ درصد پیش‌دبستانی‌های تحت پوشش به بیش از ۷۶ درصد رسیدیم. در سال گذشته بیش از یک میلیون دانش‌آموز داشتیم که در پیش‌دبستانی تحصیل می‌کنند.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: تمام دانش‌آموزانی که در سال اول ابتدایی وارد مدرسه می‌شوند، سنجش می‌شوند و هم از نظر بینایی و شنوایی و قدرت پردازش ذهنی کاملا تحت کنترل است.

وی درباره اسقرار عدالت آموزشی در ایام کرونا گفت: عدالت آموزشی دو وجه وجود دارد، نخست آنکه دسترسی دانش‌آموزان به تدریس‌های باکیفیت و فاخر فراهم شده است. هماهنگی و یکسانی محتوای آموزشی از مزایای این اتفاق است؛ از این حیث یک گام بزرگ در جهت عدالت آموزشی برداشته شده است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه تعداد دانش‌آموز به اینترنت دسترسی ندارند، اظهار کرد: ۲.۵ تا ۳ میلیون دانش آموز از ۱۵.۵ میلیون‌نفر در حال حاضر در شبکه شاد نیستند که دلایل متعددی داشته باشد؛ برخی افراد ممکن است از آموزش فاصله گرفته باشند، برخی در منطقه ای زندگی کنند که اینترنت وجود ندارد و یا به ابزار هوشمند دسترسی نداشته باشند.

وی با اشاره به اعزام تیمی به مدارس سراسر کشور و بازرسی از وضعیت آموزش، گفت: بیش از ۲۸۷۰ مدرسه بازدید شده اند و نتایج نشان می دهد که ۲۰ درصد از این دانش آموزان از طریق بسته های آموزشی خودآموز، کار آموزش را دنبال می کنند. سه دهم درصد در جمعیت ۶۰۰ هزار نفری دانش آموزان که مورد پرسش در این طرح قرار گرفتند، امر آموزش را دنبال نمی کنند که ماموریت دادیم با خودشان و خانواده هایشان تماس بگیرند و آنها را به آموزش برگردانند.

حاجی‌میرزایی افزود: در سال جاری وضعیت شغلی بیش از ۱۰۰ هزار نفر را از طریق ورورد به دانشگاه فرهنگیان یا تبدیل وضعیت تعیین تکلیف کردیم. بیش از ۳۰۰ مرکز رفاهی افتتاح شد و وضعیت خدمات بیمه تکمیلی فرهنگیان را بهبود دادیم. برای آموزش معلمان در شرایط کرونا نیز دوره های ضمن خدمت برگزار شد.


کد مطلب: 37172

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/37172/۳-میلیون-دانش-آموز-شاد-نیستند

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com