کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس‌جمهور از این افزایش قیمت مکدر است

سونامی در بازار خودرو؛ فروشندگان نمی‌فروشند، خریداران نمی‌خرند!

30 تير 1393 ساعت 14:56

برخی از فروشندگان خودرو به امید آنکه قیمت خودرو گران‌تر خواهد شد از فروش خودرو خودداری می‌کنند.


به گزارش حدیدنیوز، پس از کش و قوس‌های فراوان و برگزاری جلسات مکرر میان شورای رقابت و خودروسازان، نرخ جدید خودروها در حالی اعلام شد که این افزایش قیمت با اظهارنظرهای متفاوتی همراه بود.

از یک سو شورای رقابت اعلام کرد آن طور که باید و شاید نرخ‌ها افزایش نداشته و از سوی دیگر سخنگوی دولت اعلام کرد که رئیس‌جمهور از این افزایش قیمت مکدر است.

در این بین هم وزیر صنعت برای پایان دادن به این غائله گفت که با توجه به آپشن‌های اضافه شده، افزایش قیمتی در کار نبوده و اساساً در خصوص افزایش قیمت‌ها به رئیس‌جمهور اطلاعات غلط داده‌اند!

اما این سخنان گویا پایان کار نبود چرا که خودروسازان معتقدند اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر مخالفت با افزایش قیمت خودرو بر فروش محصولات آن‌ها تاثیر گذاشته است.

گفتنی است پنجشنبه هفته گذشته جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که در این جلسه نمایندگان شرکت‌های خودروساز انتقاداتی را به اظهارات اخیر سخنگوی دولت مبنی بر مخالفت با اقدام شورای رقابت در افزایش قیمت خودروهای داخلی وارد کردند.

خودروسازان در این زمینه عنوان کردند که اظهارات سخنگوی دولت درست نبوده و بازار خودرو را مجدداً به رکود برده است.

به گفته آن‌ها، همزمان با اعلام قیمت‌های جدید خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت فروش این محصولات نیز افزایش یافته و بازار خودروسازان رو به رونق بود اما پس از اظهارات سخنگوی دولت، مردم دوباره نسبت به کاهش قیمت‌ها امیدوار شده و میزان فروش کاهش یافته است.

خودروسازان در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو عنوان کردند که چنین اظهاراتی در دوران فعلی که کمبود نقدینگی صنعت خودرو را آزار می‌دهد، خسارت زیادی به خودروسازان‌ وارد می‌کند.

در پاسخ به این انتقادات خودروسازان، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز قول داد تا موضوع را بررسی کند.

علاوه بر گران شدن نرخ خودرو، کش و قوس‌های میان دولت و خودروسازان باعث شده تا کسانی که قصد خرید خودرو دارند تا آرام شدن این آب گل‌آلود صبر کنند؛ هرچند که عده‌ای از این آب گل‌آلود ماهی خود را شکار می‌کنند!

جالب اینجاست که برخی از فروشندگان خودرو به امید آنکه قیمت خودرو گران‌تر خواهد شد از فروش خودرو خودداری می‌کنند و در مقابل برخی خریداران نیز به امید کاهش قیمت‌ها فعلاً خرید نمی‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان بازار خودرو، آغاز ماه مبارک رمضان و مسابقات جام جهانی و همچنین فصل امتحانات دانش‌آموزان از دیگر دلایل رکود بازار خودرو به شمار می‌رود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز می‌گوید: در هفته‌های گذشته به دلیل تصمیم شورای رقابت و اعلام قیمت‌های جدیدی که همچنان نسبت به آنها ابهام وجود دارد، بسیاری از مشتریان از مراجعه به بازار و خرید خودرو ممانعت کرده و به نظر می‌رسد مشتریان منتظر تصمیمات جدیدی در خصوص قیمت خودرو هستند.

غلامحسین قاسمیان معتقد است: در صورتی که قیمت خودرو به ثبات منطقی دست یابد، پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو از شرایط کنونی خارج و با رونق در خرید و فروش مواجه شود.

وی با اینکه آغاز پیش‌فروش جدید شرکت‌ها بر وضعیت بازار خودرو تاثیر چندانی نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: در صورت تعدیل قیمت خودروهای داخلی و بررسی مجدد قیمت‌های جدید، به نظر می‌رسد پس از پایان ماه مبارک بازار خودرو از وضعیت فعلی خارج شود.

به هر حال باید نظاره‌گر ماند که از یک سو پایان ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای تابستانه و از سوی دیگر پایان کش و قوس‌های دولت و خودروسازان و در نهایت تثبیت قیمت‌ها می‌تواند بازار خودرو را که با رکود مواجه است به جنب و جوش بیندازد یا خیر؟


کد مطلب: 30060

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/30060/سونامی-بازار-خودرو-فروشندگان-نمی-فروشند-خریداران-نمی-خرند

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com