کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلاش بی‌بی‌سی برای رفع و رجوع یک گاف

فارس , 16 آبان 1394 ساعت 11:31

شبکه بی‌بی‌سی که می‌گوید «بی‌طرفی» از مبانی اصلی فعالیتش است، پس از انتشار گزارشی که در آن سهواً به حمایت سعودی‌ها از القاعده اشاره شده بود، بدون هیچ توضیحی اقدام به تغییر متن این گزارش کرد.


به گزارش حدید نیوز، وبگاه تحلیلی «اینترسپت» در گزارشی به تحلیل گزارش اخیر «بی‌بی‌سی» پرداخته و آن را اذعان رسمی یک رسانه‌ دولتی غربی به تسلیح گروه‌های تروریست توسط عربستان سعودی دانست.

در این گزارش آمده است: بی‌بی‌سی علاقه دارد وانمود کند که بی‌طرفانه اطلاع‌رسانی می‌کند اما مقاله اخیر آن (در وب‌سایت این شبکه) که ناچار به تغییر در آن نیز شد نشان می‌دهد که این رسانه دولتی انگلیس در راستای حمایت از یکی از نزدیکترین متحدین لندن، عربستان سعودی حرکت می‌کند؛ کشوری که اتفاقا اصلی‌ترین مشتری تسلیحات انگلیس نیز هست.

اوایل ماه جاری بی‌بی‌سی گزارشی را منتشر کرد که در آن به افزایش ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی از سوی عربستان و دیگر کشورهای عرب خلیج فارس برای مبارزان ضد بشار اسد رئیس جمهور سوریه اشاره شد. کل این گزارش بر مبنای ادعاهای کسی بود که بی‌بی‌سی آن را مقام دولتی سعودی نامید؛ کسی که _به این دلیل که برای دولت یکی از نزدیک‌ترین متحدان انگلیس کار می‌کند_ از بی‌بی‌سی خواسته ناشناس بماند و سپس اظهاراتی بی‌اساس و غیرمنطقی به نقل از وی منتشر شده است.

این «مقام سعودی» ناشناس هیچگونه اطلاعاتی برخلاف منافع رژیم آل‌سعود نداد بلکه برعکس، دقیقا اطلاعاتی را ارائه داد که رژیم خواستار انتشار آن بود. بخش اصلی ادعاهای این مقام سعودی اینگونه است: «این مقام بلندپایه که نخواست نامش فاش شود، گفت: تحویل منابعی از تسلیحات مدرن و پرقدرت از جمله سلاح‌های هدایت‌شونده ضدتانک به گروه‌های شورشی مورد حمایت غرب و (برخی از کشورهای) عرب که با نیروهای بشار اسد و متحدان ایرانی، روسی و لبنانی وی می‌جنگند افزایش یافته است. به گفته وی، ارائه این تسلیحات شامل گروه‌هایی مانند داعش و جبهه‌النصره نمی‌شود که هر دو جزو سازمان‌های تروریستی هستند. تسلیحات به سه گروه شورشی متحد تحویل داده شده: جیش‌الفتح، ارتش آزاد سوریه و جبهه جنوبی.»


 

بنابراین طبق گفته این مقام ناشناس، سعودی‌ها تنها گروه‌هایی مانند جیش‌الفتح را تسلیح می‌کنند و نه جبهه‌النصره بعنوان زیرشاخه‌ای از القاعده را. مشکل این ادعا کاملا واضح است که (البته) بی‌بی‌سی نمی‌خواهد مستقیما به آن اشاره کند: جبهه‌النصره یکی از قویترین زیرشاخه‌های جیش‌الفتح محسوب می‌شود.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» در مقاله‌ای اعتراض‌آمیز در اوایل اکتبر نوشت که روسیه در حال بمباران شورشیان غیرداعشی است و تاکید کرد که جیش‌الفتح (که توسط روسیه هدف قرار گرفته) شامل تعدادی از گروه‌های اسلامگرای قدرتمند از جمله احرارالشام و جبهه‌النصره می باشد. جبهه‌النصره شاخه محلی القاعده به شمار می‌آید و حتی «صدای آمریکا» نیز به این مساله اذعان کرده است: هدف اصلی روسیه جیش‌الفتح است؛ ائتلافی از گروه‌های شورشی از جمله جبهه‌النصره، زیرشاخه القاعده در سوریه و احرارالشام، گروهی کمتر افراط‌گرا.

بنابراین ادعای مقام سعودی ناشناس در بی‌بی‌سی _که ریاض تنها جیش‌الفتح را تسلیح می‌کند نه گروه‌هایی مانند جبهه‌النصره را_ خود نفی‌کننده خود است. جبهه‌النصره مهم‌ترین جناح داخلی جیش‌الفتح محسوب می گردد. یکی از خوانندگان بی‌بی‌سی زیر خبر نوشته بود: مقام سعودی ناشناس انتظار داشته که خبرنگار بی‌بی‌سی ارتباط این دو گروه را نداند و یا اینکه ما (خوانندگان) اینگونه تصور کنیم که سلاح‌ها بدست النصره‌ای‌ها نمی‌رسد. این مساله تقریبا بطور رسمی پذیرفته و علنی شده که سعودی‌ها در کنار ترک‌ها و قطری‌ها در حال تامین تسلیحاتی زیرشاخه القاعده هستند.

بی‌بی‌سی در پاسخ به این اعتراض خواننده خود، حقیقت را نپذیرفت بلکه تنها بخشی از گزارش را حذف کرد. با این حال، این مقاله گمراه‌کننده بدتر هم شد و بی‌بی‌سی را بیشتر و بیشتر از مسیر محافظت از (منافع) سعودی‌ها منحرف نمود. هم‌اکنون در نسخه فعلی این مقاله در سایت بی‌بی‌سی اینگونه آمده: «وی گفت گروه‌هایی که تامین تسلیحاتی می‌شوند شامل داعش یا جبهه‌النصره نیست، که هر دو جزو سازمان‌های تروریستی هستند. در عوض، تسلیحات بدست ارتش آزاد سوریه و دیگر گروه‌های شورشی کوچک می‌رسد.»

 

بنابراین بی‌بی‌سی به نقل از مقام دولتی سعودی رسما اعلام کرد که رژیم (آل‌سعودی) درحال تسلیح جیش‌الفتح است. آنچه بیشتر نمایان می‌شود این مساله مضحکانه است که جنگ ۱۴ ساله علیه تروریسم تا چه حد کوچک شده که باید با برخی توجیهات صوری انجام گیرد.

رژیمی که بیشترین قرابت قابل‌قبول به حملات ۱۱سپتامبر را دارد _عربستان سعودی_ پس از اسرائیل نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه محسوب می‌شود و (در مقابل) کشوری که هیچگونه ارتباطی با این حمله نداشته و دستکم بدلیل ایدئولوژی مذهبی آن نوعی تهدید بالقوه برای آمریکا به شمار می‌آید _ایران_ بزرگترین دشمن واشنگتن در جنگ علیه تروریسم است.

آنچه در این مقاله نمود واضح‌تری داشت این است که بی‌بی‌سی تا چه حد در پی محافظت از (عملکرد و اقدامات) عربستان بوده چه با عدم انتشار نام مقامات آن و چه با دستکاری و حذف اذعان رسمی این سعودی که ناخواسته منتشر شده بود. صفات زیادی را می‌توان به عملکرد بی‌بی‌سی نسبت داد که مطمئنا «بی‌طرفی» جزو آنها نیست.


کد مطلب: 33364

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/33364/تلاش-بی-بی-سی-رفع-رجوع-یک-گاف

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com