کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بورس بهتر است يا ارز؟

9 مهر 1392 ساعت 12:11

اگر معيار سوددهي را در سرمايه گذاري كوتاه مدت و ميان مدت شاخص قرار دهيم،بورس با تمام ريسك هايش در شش ماه گذشته به مراتب بهتر از بازار ارز و حتي طلا بوده است. روز گذشته شاخص بورس تهران در دومین روز معاملاتی هفته بیست و هفتمین رکورد شکنی خود را ثبت کرد و برای اولین بار در تاریخ از کانال ۶۵ هزار واحدی گذشت.


به گزارش حدیدنیوز، طبق پیش بینی کارشناسان همچنان جو مثبت سیاسی عامل رشد بازار سرمایه در روزهای آینده خواهد بود و انتشار گزارش شش ماهه شرکتها نیز در آینده نزدیک، می‌تواند موجب رونق بیشتر بورس شود.



رشد شاخص كل بورس حداقل در نيمه نخست سال ۹۲ گوياي رشد ارزش سهام است.كمتر سهمي را مي توان يافت كه حداقل ۵ درصد رشد قيمتي را نصيب سهامداران نكرده باشد.



تحولات سياسي،عرضه هاي سنگين دولتي و بازگشايي نمادهايي چون پالايشگاهها و پتروشيمي ها را مي توان از دلايل اصلي رشد شاخص بيان كرد.بنابراين اگر فردي از نيمه دوم سال ۹۱ اقدام به سرمايه گذاري و خريد سهام در بورس كرده بود،اكنون حاصل اين سرمايه گذاري را به عينه ديده است.



اما در بازار ارز چه اتفاقي افتاده است؟نرخ ارز در شش ماهه امسال به شدت دچار ريسك بالا و نوسان شديد قيمتي شده است.نرخ دلار آمريكا از قيمت ۳۷۰۰ تومان ارديبهشت ماه سال جاري اكنون به مرز ۳۰۰۰ تومان رسيده و اگر سخنان ريئس كل نبود،اكنون نرخ روي ۲۷۰۰ تومان جاي گرفته بود.



اين نوسان شديد در طول شش ماه گذشته نشان از ضرر و زيان افرادي دارد كه از امسال و حتي اواخر سال گذشته به اميد چهار يا ۵ هزار تومان دلار نشسته بودند حكايت دارد.



بازار ارز با فضاي سياسي فعلي به ثبات نسبي رسيده و بعيد است كه حداقل در سه يا شش ماه آينده تكان هاي شديد به خود ببيند.



اما در سوي ديگر تالار شيشه اي تكانه هاي خوبي مي خورد.بويژه پس از تحولات سياسي مثبتي كه در چند روز گذشته رخ داده بايد شاهد ادامه ركورد شكني هاي بورسي هم باشيم.



بنابراين اكنون و حتي چند ماه آينده براي فروش و نقد كردن سهام براي كساني كه پول لازم هستند فصل خوبي خواهد بود.اما بايد به يك نكته مهم در بورس هم توجه كرد كه ورود به بازار در زمان فعلي بايد به شكل خريد سبد و يا سرمايه گذاري در صندوق هاي سرمايه گذاري باشد.چراكه تازه واردها با ريسك و نوسان بورس آشنايي ندارند و همين سبد خريد كردن و صندوق هاي سرمايه گذاري مي تواند براي شروع گزينه خوبي باشد.



افرادي هم كه به اميد گران شدن دلار نشسته اند بيشتر با خيال در حال زندگي اند.انباشت دلار بدون سود بردن در كوتاه و ميان مدت چيزي جز ضرر ندارد.



اگر پولي داريد و مي خواهيد سرمايه گذاري با ريسك كم كنيد،شبكه بانكي (سپرده روز شمار با نرخ سود ۲۰ تا ۲۱ درصد)،سرمايه گذاري در صندوق هاي سرمايه گذاري بورسي و خريد سهام در بورس در قالب سهام متنوع مي تواند گزينه مطلوبي باشد.



اميد واهي به گراني دلار و سكه با توجه به شرايط اونس جهاني طلا كه در حال كاهش است و تحولات سياسي داخلي كه فعلا مثبت است مي تواند به زيان غير قابل جبران مبدل شود.

اكنون فصل درو كردن سود خوب براي سهامداران بورسي است در حالي كه مزرعه دلار كاران فعلا چيزي براي برداشت ندارد.


کد مطلب: 26299

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/26299/بورس-بهتر-ارز

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com