کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قرآن خواندن در چین افراطی گری است!‬‎

14 مرداد 1393 ساعت 22:53

طبق گزارش رویترز تعریف چین از تروریست و افراطی­‌گری شامل فعالیت­های معمولی مذهبی مانند مطالعه قرآن به صورت شخصی نیز می­‌شود و دولت چین برای دادن هر گونه اطلاعات در این زمینه پاداش تعیین کرده است که در راستای افزایش نظارت شهروندان بر یکدیگر می‌باشد.


به گزارش حدیدنیوز به نقل از دانا، طبق اخبار منتشر شده در خبرگزاری شین هوا پلیس در دو عملیات جداگانه موفق به کشته شدن ۱۱ مظنون به عملیات تروریستی در سین کیانگ چین که متهم به کشته شدن ˈجمعه طاهرˈ امام جماعت مسجد عیدگاه کاشغر، نیز بودند، شد.

شین هوا اما داستان باور نکردنی در ماجرای کشته شدن مظنونان در منطقه خودمختار هوتان در جنوب چین ارائه داد. در این گزارش عنوان شده بود که بیش از ۳۰۰۰۰ نفر شهروند غیر نظامی چینی در محاصره و دستگیری مظنونان به پلیس کمک کرده بودند. در این گزارش مشخصا گفته نشده بود که این مظنونان در ابتدا دقیقا چه جرمی مرتکب شده بودند و چرا مورد تعقیب قرار گرفته بودند اما در ادامه می­افزاید که انها در تلاش بودند که بمب به سمت جمعیت پرتاب کنند که با هوشیاری پلیس هدف قرار گرفتند.

سناریوی دستگیری تروریست به کمک ۳۰۰۰۰ شهروند به اجرای برنامه ای در چین با عنوان " جنگ خلق " بر علیه تروریست بر می­گردد که بیشتر توسط جانگ چون شیانگ رییس حزب کمونیست چین در سین­کیانگ مطرح شده بود. این استراتژی حمابت مردم عادی برای جنگ بر علیه تروریست را حیاتی می­داند و تلاش دارد که به شهروندان چینی نحوه مبارزه با تروریست و نیز گزارش در مورد هر گونه فعالیت تروریستی و افراطی گری مذهبی از منظر دولت مردان چینی را آموزش دهد. به طوری­که نیروهای امنیتی چین جوایزی تا ۸۰۰۰۰ دلار برای گزارش در مورد فعالیتهای تروریستی در نظر گرفته­ اند و در شهرهای بزرگ لوازم کمک اموزشی با عنوان فعالیت شهروندان در مبارزه بر علیه تروریست و نیز آموزش دفاع شخصی را پیشنهاد میدهند.

رسانه‌­های دولتی چین همواره بر اتحاد اقوام تاکید می‌کنند و همواره خشونت را بر خلاف روح اسلام می‌دانند و ادعا دارند که دولت چین در تلاش است تا اقلیت مسلمان نشین ایغور را در لیست گروههای مبارز بر علیه تروریست وارد نماید و هرگونه شائبه تروریستی بودن این اقلیت را از بین ببرد.

طبق گزارش شین­هوا باید همه اقلیتهای قومی و مذهبی با هم متحد شوند و بر علیه سه عنصر جدایی طلبی، افراطی گری و تررویست مبازره کنند.

با این وجود، و به نقل از تحلیگر رویترز گروههای تندور مذهبی در سین کیانگ در تلاش هستند که اقلیت مسلمان نشین ایغور را به سمت خویش متمایل نشان دهند و با استفاده از ترور امام جماعت بزرگترین مسجد سین­کیانگ که مورد حمایت شدید حزب حاکم کمونیست چین بود سعی در افزایش فشار به مسلمانان ایغور برای ایستادن در برابر دولت مرکزی چین دارند. به گفته مچائیل گریفیث تحلیل‌گر ارشد در امور آسیا، تندروهای مذهبی در چین با کشتن جمعه طاهر این پیام را به مسلمانان ایغور مخابره کردند که اگر تمایل دارند در کنار دولت چین بمانند ممکن است به مانند جمعه طاهر با وجود تدابیر امنیتی که برای وی از جانب دولت مرکزی چین در نظرگرفته بودند ترور شوند.

در حقیقت ایغورهای ساکن چین بر سر دو راهی مانده ­اند. از یک طرف آنها خشونت و افراطی­‌گری را بر نمی­‌تابند و از طرف دیگر محدودیت و سخت­گیری‌های دولت چین آنها را به ستوه آورده است. بر طبق گزارش رویترز تعریف چین از تروریست و افراطی­‌گری شامل فعالیت­‌های معمولی مذهبی مانند مطالعه قرآن به صورت شخصی نیز می­‌شود و دولت چین برای دادن هر گونه اطلاعات در این زمینه پاداش تعیین کرده است که در راستای افزایش نظارت شهروندان بر یکدیگر می‌باشد.

اما برنامه افزایش نظارت شهروندی می­‌تواند منجر به افزایش تنش‌ها درگروه‌های قومی و مذهبی شود و می‌توان خشونت های سال ۲۰۰۹ بین اقلیت مسلمانان ساکن سین کیانگ و جمعیت رو به افزایش و مهاجر‌هان را از این منظر مورد ارزیابی قرارداد. که منجر به کشته شدن۸۰۰ نفر که اکثراً از ایغورها مسلمان بودند شد.

در حقیقت می‌توان پیش­‌بینی کرد که اجرای چنین برنامه هایی از جانب دولت مرکزی چین برای جاسوسی و گزارش درباره فعالیت‌های دیگر اقوام مخصوصاً هنگامی که مرتبط با فعالیت‌های مذهبی باشد می‌تواند به افزایش تنش‌ها و درگیری مشابه در آینده ای نزدیک مخصوصا درمنطقه مسلمان نشین سین کیانگ بینجامد.


کد مطلب: 30285

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/30285/قرآن-خواندن-چین-افراطی-گری

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com