کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گسترش همکاری‌های سیاسی، امنیتی و فرهنگی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی/اهداف پشت پرده عادی سازی روابط محور تل آویو – ریاض چیست؟

18 دی 1395 ساعت 20:31

به جرات می توان عربستان سعودی را پیشگام برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه نامید. قطر، امارات،بحرین و مصر همسو با ریاض به دنبال ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی با این رژیم هستند.


به گزارش حدید نیوز؛ در سال های گذشته اخبار متعددی درباره گسترش روابط سیاسی و امنیتی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در رسانه ها منتشر شده است.مهمترین مسئله در این باره عبور کشورهای عربی از مسئله فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف است. البته اگرچه این موضوع اخیرا به صورت علنی مطرح شده است ولی براساس ادعاهای موجود سابقه طولانی دارد. آنچه که امروزه در رسانه های مختلف از روابط این بازیگران منطقه ای منتشر می شود ایجاد روابط استراتژیک سیاسی و فرهنگی و رسیدن به فهم مشترک در قبال رویدادهای امنیتی و سیاسی در غرب آسیا می باشد.

001

به جرات می توان عربستان سعودی را پیشگام برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه نامید. مطالعه تاریخ روابط عربستان با اسرائیل، از پیشینه طولانی و گستردگی آن در سطوح مختلف از جمله سیاسی و تسلیحاتی پرده برمی دارد. روابطی که در آن عربستان با پیشکش کردن میلیون ها ریال به معامله های مختلف با اسرائیل روی آورد و در ورای شعارهای مبارزه با اسرائیل و قطع روابط با آن و مخالفت با عادی سازی روابط ، به روابط پنهانی با آن پرداخت.گرچه ریاض تلاش فراوانی داشته و دارد که این روابط محرمانه باقی بماند اما گاه حضور برخی سیاستمدارن در نشست های مختلف و ارتباط آنان با خبرنگاران، از آن پرده برداشته و یا رسانه های صهیونیستی از این دیدارها خبر داده اند.

عرب تایمز ۴ سپتامبر ۲۰۱۰می نویسد:” از بارزترین نشست هایی که روزنامه ها و پایگاههای خبری آن را فاش کردند، خبر پایگاه ویلکا اسرائیل در تاریخ ۱۲ می ۲۰۰۸ در مورد سفرمحرمانه شاهزاده بندربن سلطان به اسرائیل با استفاده از هواپیمای اختصاصی بود. این سومین سفر بن سلطان به اسرائیل بود و پیش از آن نیزدرسپتامبر ۲۰۰۶ عازم تل آویو شده و به طور پنهانی با برخی سران امنیتی و سیاسی صهیونیستی دیدار و اعلام کرده و گفته بود که ریاض آماده است طی چند مرحله به عادی سازی روابط با اسرائیل اقدام کند.”

قطر، امارات،بحرین و مصر کشورهای دیگری هستند که همسو با ریاض به دنبال ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی بودند.این کشورها در قالب عرصه های انرژی، امنیتی،نظامی با تل آویو وارد مذاکره و همکاری شده اند.

آنچه از فاش شدن روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بر می آید، پذیرش موجودیت این رژیم توسط کشورهایی است که روزی به ظاهر به دنبال احقاق حقوق مردم مظلوم فلسین بودند، مسئله ای که امروز با جهت گیری علنی رهبران عرب به آسانی به فراموشی سپرده شده است و می توان گفت که دیگر آرمان فلسطین برای کشورهای عربی مطرح نیست.

%d9%82%d8%b1%d8%a7

در همین راستا، ایوب قرا، معاون وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی به هاآرتص می گوید” کشورهای عربی، پشت درهای بسته و نه به‌صورت علنی، به مسئلۀ فلسطین اهمیت نمی‌دهند.” قرا در ادامه درباره روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی می گوید” به دلیل تهدید ایران، روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل پس از ورود دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آینده امریکا) به کاخ سفید گسترش خواهد یافت. توافقنامه‌ای نیز بین این کشورها بر سر سازوکارهای نظامی، تجهیزات ضد تروریسم و ضد ایران، با مشارکت اسرائیل به امضا خواهد رسید.”

البته علاوه بر ایجاد روابط سیاسی و امنیتی میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، آنان به دنبال ایجاد روابط فرهنگی هم حرکت کرده اند. در این راستا،رسانه های صهیونیستی مطرح کردند که امان، پایتخت اردن میزبان نشست فوق‌العاده‌ای بود که در آن اساتیدی از چهار کشور برای بررسی مساله “تدریس زبان عبری در دانشگاه‌های عربستان و مصر” حضور داشتند.

یدیعوت آحارونوت نوشت: “دانشجویانی از مصر، اردن، عربستان و عراق هفته گذشته در کارگروهی در امان برای بررسی موضوع «آینده زبان عبری در جهان عرب» شرکت کردند که این موضوع برای بسیاری مساله غافلگیرکننده بود.در بیانیه پایانی این کنفرانس قید شده که پژوهش‌های زبان عبری در جهان عرب به سمت جلو سوق داده شود و محتوای دروس زبان عبری که در دانشگاه‌های عربی تدریس می‌شود، درک شود و میزان کمک به درک زبان عبری در شناخت اسرائیل و به صورت کلی اسرائیلی‌ها بررسی شود و ایده‌ها در مورد چالش‌ها، فرصت‌ها و خطرات احتمالی برای آموزش زبان عبری تبادل شود.”

%d8%b9%d8%a8%d8%b1%db%8c

آنچه از برآیند گشترش روابط میان کشورهای عربی به رهبری عربستان با رژیم صهیونیستی بر می آید این مسئله است که این بازیگران منطقه ای به دنبال ایجاد ائتلاف علنی برای توسعه اهداف سلطه جویانه خود همانند آنچه که در یمن و سوریه می گذرد، هستند. این بازیگران تلاش می کنند با عادی سازی روابط، نظم جدید منطقه ای را که به گسترش آشوب در غرب آسیا خواهد انجامید، شکل دهند.

گزارش از؛ رضا محمد زاده


کد مطلب: 34712

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/34712/گسترش-همکاری-های-سیاسی-امنیتی-فرهنگی-کشورهای-عربی-رژیم-صهیونیستی-اهداف-پشت-پرده-عادی-سازی-روابط-محور-تل-آویو-ریاض-چیست

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com