کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی ایران هم پیمان تکفیری ها می شود!

فرهنگ , 16 خرداد 1395 ساعت 10:24

سعودی ها با اتکا به رسانه های متعدد منطقه ای و بین المللی شان در پی آنندبا اتهامات واهی و مکرر نوک پیکان حملات را به سوی ایران نشانه گرفته و از شدت فشارها بر خود بکاهند،


به گزارش حدید نیوز؛ مرگ ملا منصور رهبر طالبان را می توان بزرگترین رخداد منطقه در هفته های اخیر دانست، تحولی که علاوه بر انشقاق بیش از پیش طالبان، می توانست رسوایی بزرگی را برای پاکستان به عنوان میزبان و حامی اصلی طالبان و سایر  حامیان تروریسم در منطقه به ویژه رژیم سعودی به عنوان حامی عقیدتی جریان های یاد شده فراهم آورد، اما بلافاصله و پس انتشار خبر ترور او توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، موج رسانه های خبری از تمرکز بر مرگ او در خاک پاکستان بر رفت و آمد او با ایران جهت متهم نمودن ایران به همکاری با تروریسم طالبان و القاعده متمرکز شد.

 
مقامات نظامی پاکستان با به تصویر کشیدن یک پاسپورت که مدعی اند متعلق به ملا منصور است اظهار داشته اند که در این پاسپورت مهر خروج از ایران تنها ساعاتی پیش از حمله آمریکا درج شده و این امر نشان از ارتباط ایران با طالبان دارد. از آن مقطع تا به امروز بخش اعظمی از تحلیل های رسانه های بین المللی و به ویژه عربی معطوف به این مسئله گشته است.
 
مجله آمریکایی فارین پالسی در این باره و در راستای چرایی اتهام حمایت ایران از طالبان می نویسد: «ایران برای ایجاد منطقه حایل در مرز خود با افغانستان، در حال همکاری با شبه‌نظامیان گروه طالبان است. گفته می‌شود که هدف از این اقدام، جلوگیری از نفوذ شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش که در افغانستان فعال هستند، به خاک ایران است.»
 
در ابتدای این یادداشت آمده است: «فشار رو به رشد تهران در تامین امنیت مرزهایش با افغانستان که 572 مایل وسعت دارد؛ نشانه ای از یک تغییر بزرگ برای تثبیت قدرت شیعیان است. تهران، تاکنون طالبان را که یک گروهک شبه نظامی سنی است، به عنوان تهدید مستقیمی برای خود قلمداد نکرده و تنها به مقابله با آن از طریق تجهیز نظامی ائتلاف شمال پرداخته است.
 
اما اکنون که داعش در ننگرهار افغانستان مستقر شده و به گفته مقامات رسمی آمریکا حدود 3000 نیرو در اختیار دارد، ایران با به کارگیری عناصر طالبان که در نظرشان خطر کمتری نسبت به این کروهک دارد در تلاش است تا از گسترش نفوذ داعش جلوگیری به عمل آورده و مانع از دست اندازی این گروه به مرزهایش شود.»
 
ائتلاف شیعیان با سلفی ها!
 
کلید خوردن اتهام همکاری ایران با طالبان اما محدود به روزهای پس از ترور ملا منصور نمانده و این روند تحت عنوان پروژه ای بزرگ تر و در راستای جلوه دادن ارتباط ایران با شماری از گروه های سلفی چندیست که مدام از سوی منابع متعدد غربی و عربی بیان می شود.
 
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال درست یک ماه پیش از ترور منصور در گزارشی بدون ارائه مدرک و سندی به نقل یک فرمانده طالب بنام عبدالله که دربند دولت افغانستان است، ادعا می کند که ایران سلاح‌های سنگین و سبک در اختیار آن‌ها قرار داده و ماهانه میلیون‌ها دلار به این گروه حقوق می‌دهد. در این ادامه این گزارش ادعا شده است: این نخستین بار است که یک فرمانده طالبان در بند دولت افغانستان، اقرار می‌کند که ایران نقش چشمگیری در تجهیز اعضای این گروه دارد.
 
گلبدین حکمتیار از سرکردهای تروریستی افغانستان که در سه دهه گذشته از روابط حسنه و نزدیکی با عربستان سعودی و دولت پاکستان نیز برخوردار بوده بلافاصله پس از انتشار خبر مرگ ملامنصور انگشتان خود را به سوی ایران نشانه گرفته و مدعی شده است: «ملا منصور در محلی نزدیک مرز ایران مورد حمله قرار گرفت؛ این درحالی بود که او به تازگی از ایران بازگشته بود.» او در ادامه افزود: «ما در مذاکرات صلح به شدت اقدامات تروریستی را محکوم می کنیم و این اقدام را خیانتی بزرگ و نابخشودنی از سوی ایران می دانیم.»
 
دامنه اتهامات اما از همکاری با طالبان فراتر رفته و بنا به گزارش های متعددی که منتشر شده است، ایران جهت نیل به مقاصدش بارها با القاعده و شعب مختلف آن در منطقه و حتی داعش ارتباط برقرار نموده است.
 
بنابراسناد منتشر شده ویکی لیکس که بسیاری از ناظرین بی طرف منطقه ای در صحت آنان تردیدهای فراوان وارد نموده اند. اسامه بن لادن رهبر پیشین گروه تروریستی القاعده مخفیانه با ایران همکاری داشته است. بر این اساس بیش از یک میلیون سند و پرونده در زمان حمله نیروهای آمریکایی به مخفی گاه بن لادن در ابوت آباد پاکستان، در مه دو هزار و یازده، به دست آمده است. یکی از فعالان ارشد القاعده در ژوئن دو هزار و ده بر مبنای اسناد منتشر شده از بن لادن اجازه خواست تا در حالیکه برای حملاتی در سراسر دنیا توطئه چینی می کرد، محل استقرار خود را به ایران تغییر دهد. آن فعال القاعده به نام یونس الموریتانی، عضو ارشد تیم موسوم به «عملیات خارجی» القاعده بود، و قصد داشت حمله ای به شیوه بمبئی را در اروپا برنامه ریزی کند.
 
همانطور که ویکلی استاندارد برای اولین بار گزارش داد، اعضای کانون القاعده که برای شرکت کردن در طرح الموریتانی انتخاب شده بودند، از داخل ایران عبور کردند و برخی از آنها پس از آنکه این حمله برنامه ریزی شده، خنثی شد، در ایران از سرپناه های امن بهره مند شدند.
 
بر اساس یکی دیگر از این اسناد، القاعده در سال 2006، به دنبال افتتاح یک دفتر در تهران بوده است، اما افزایش سرسام آور هزینه افتتاح چنین دفتری در آن دوره، مانع از انجام این کار شد!
 
در رابطه با داعش نیز هر از گاهی رسانه های وابسته به عربستان سعودی تلاش می نمایند از روابط پنهان ایران با داعش با واسطه حکومت بشار اسد سخن به میان آورند! بر اساس این این اتهامات مضحک، ایران بر آن است تا با حمایت از گروه های سلفی عملا شبه نظامیان مسلح سکولار در سوریه را به حاشیه براند و این در حالی است که همین گروه های سلفی در مقطعی در سال 2012 تا کاخ بشار اسد پیش رفته و ممکن بود شخص وی را به قتل برسانند، علاوه بر آن حملات خونین گروه های سلفی وابسته به القاعده و یا داعش تا کنون بیشترین ضربات را به ارتش سوریه وارد نموده اند.
 
ادعای همکاری ایران با تروریست های یاد شده در حالی است که ایران در مواقع متعدد ضربات مهلکی را از وجود گروه های یاد شده پذیرفته است. شهادت شماری از دیپلمات های ایرانی در مزارشریف افغانستان و تیرگی شدید میان دو همسایه از پیامدهای قدرت گیری طالبان در افغانستان محسوب شده است.
 
هدف از انتشار این اتهام ها چیست؟/عربستان پشت ماجرای اتهام ها
 
افکار عمومی غرب در خلال ماه های اخیر حساسیت های بی اندازه ای نسبت به اقدامات تروریستی و حامیان بین المللی آن ها پیدا نموده است. در ماه های سپری شده، در رسانه های غربی حجم بی سابقه ای از اطلاعات در مورد ارتباط اشخاص و نهادهای بانفوذ عربستان سعودی با حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ منتشر شده است. این اطلاعات، در قالب صدها خبر، ده ها گزارش تحقیقی در نشریات اصلی آمریکا و اروپا و چند فیلم مستند خبرساز در شبکه های معتبر، در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است. و همین اسناد موجب تصویب طرحی در سنا شده که بر مبنای آن می بایستی اموال کلان سعودی در آمریکا تا زمان رسیدگی به خواست شاکیان بلوکه شود.
 
خودکفایی آمریکا در تولید نفت و تمرکز بیش از پیش این کشور بر تحولات شرق آسیا د طول زمامداری باراک اوباما، موجب کاهش اهمیت عربستان سعودی و خاورمیانه در اتخاذ سیاست های آمریکا شده و همین امر موجب شده تا آمریکایی ها صریح تر و بدون پرده پوشی عربستان را در مظان اتهام قرار دهند.
 
در رابطه با متهم نمودن های ایران می توان اظهار داشت که سعودی ها با اتکا به رسانه های متعدد منطقه ای و بین المللی شان در پی آن با اتهامات واهی نوک پیکان حملات را به سوی ایران نشانه گرفته و از شدت فشارها بر خود بکاهند، این در حالی است که بر همگان واضح است که رژیم سعودی از ابتدای دهه نود تا به امروز، بیشترین حمایت های مستقیم و غیر مستقیم از گروه های سلفی هم چون طالبان، القاعده و داعش را داشته است.
 
در مستندی که اخیرا توسط تلوزیون انگلیسی آی تی وی منتشر شده آمده است که به مدارکی دولتی در ایالات متحده دست یافته اند که حکایت دارد که برخی بنگاه های خیریه مذهبی عربستان، برای حمایت مالی از اقدامات تروریستی تلاش نموده اند. یکی از این خیریه ها که نام آن، به گفته این مستند مکررا در اسناد دولتی ذکر شده، کمیسیون عالی سعودی برای بوسنی – هرزگوین مستقر در سارایوو پایتخت این کشور بوده که متهم است تروریست ها را استخدام کرده و برای اقدامات آنها نوعی پوشش فراهم ساخته است. از قضا کمیسیون یاد شده بیشترین نقش را در وقوع حلات 11 سپتامبر داشته و در آن مقطع تحت ریاست شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز پادشاه کنونی عربستان سعودی قرار داشته است.
 
نکته حائز اهمیت در این باره آن که دولت ایالات متحده نیز از فرایند فوق استقبال نموده و در حالی که سعودی ها مدام از سوی منابع مستقل تحت فشارند، دادگاه های این کشور در حکمی ایران را به دلیل آن چنان که در دهه 80 میلادی در لبنان صورت گرفته متهم کرده و به 2 میلیارد دلار غرامت محکوم می نمایند.
 
در رابطه با طالبان و ادعای همکاری ایران با سرکرده هلاک شده این گروه بایستی عنوان داشت که گروه طالبان در اواسط دهه نود میلادی از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی پاکستان و با کمک های سیاسی و مالی و اطلاعاتی آمریکا، عربستان و امارات متحده عربی با اهدافی خاص از جمله ایجاد یک الگوی واپسگرا و متحجرانه از اسلام برای مخدوش کردن چهره واقعی این دین در مقابل الگوی جمهوری اسلامی مستقر در ایران، فشار بر جمهوری اسلامی ایران در خصوص جزایر سه گانه مورد اختلاف با امارات متحده عربی، ترس از قدرت یابی ایران در افغانستان به دنبال  موفقیت جبهه متحد اسلامی ( دولت برهان الدین ربانی ) در این کشور که نزدیکی شدید سیاسی و ایدئولوژیکی با جمهوری اسلامی ایران داشت و نیز نگرانی از فعال شدن محور روسیه، هند، افغانستان ( جبهه متحد اسلامی ) و ایران در منطقه و به دنبال آن دورماندن آمریکا از منابع و منافع این حوزه و ...، در افغانستان به قدرت رسید.
 
برآیند تحولات پیرامون اقدامات تروریستی در منطقه و جهان حاکی از آن است که بر خلاف دو دهه گذشته، دست سعودی ها در همکاری و پرورش جریان های سلفی و تروریستی در منطقه بیش از هر زمانی افشا شده و علی رغم اتهام های ساختگی بر علیه کشورمان، سعودی ها توان شانه خالی کردن از مسئولیت های شان در این باره را ندارند.


کد مطلب: 33901

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/33901/وقتی-ایران-هم-پیمان-تکفیری-می-شود

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com