کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

داستان کسب‌وکار مرسدس بنز

3 دی 1393 ساعت 9:03

آوفرشت و ملچر، دو مهندس علاقمند به خودروهای اسپرت در شرکت دایملر بنز بودند. آن زمان شرکت دایملر،‌ برای تولید خودروهای اسپرت هم، وقت و انرژی زیادی صرف می‌کرد.


به گزارش حدیدنیوز، آوفرشت و ملچر، دو مهندس علاقه‌مند به خودروهای اسپرت در شرکت دایملر بنز بودند. آن زمان شرکت دایملر، برای تولید خودروهای اسپرت هم، وقت و هم انرژی زیادی صرف می‌کرد. در اوایل دهه شصت میلادی آنها مشغول کار کردن روی موتور ۳۰۰ SE برای مسابقات بودند. کار خودروهای اسپرت برای آنها بسیار جذاب بود و شاید کمتر کسی این شانس را داشته باشد که دقیقا در همان زمینه‌ای که عاشقانه دوستش دارد فعالیت کند.

کار آنها در نوع خود بی‌نظیر بود. در سال ۱۹۶۵ در مسابقات اتومبیلرانی، ماشین مرسدس بنز ۳۰۰ SE آنها که رانندگی‌اش را مانفرد شیک بر عهده داشت، پیشتاز مسابقات بود و ده مرتبه خط پایان مسیر را جلو‌تر از همه ماشین‌ها طی کرد. ماشین شماره ۶۰۷ خاطره‌انگیزترین ماشین رقابت‌های آن سال‌ها بود؛ اما این شادی‌ها چندان دیرپا نبود. شرکت تصمیم گرفت فعالیت‌هایش را در حوزه ماشین‌های اسپرت متوقف کند.

آوفرشت و ملچر، آنقدر عاشق کارشان بودند که در اوقات فراغت خودشان هم، به دارندگان ماشین‌های ۳۰۰ SE خدمات تیونینگ و تنظیم موتور ارائه می‌دادند. آنها در آن زمان، با تغییر سیستم پاشش سوخت، قدرت موتور بنز را برای مالکانشان افزایش می‌دادند تا لذت بیشتری را در رانندگی تجربه کنند. آوفرشت و ملچر همیشه به همه توضیح می‌دادند که عاشق مسابقات اتومبیلرانی هستند و این کار برای آنها بیش از هر چیز، یک تفریح دوست داشتنی است.

این فعالیت‌ها هر شب تا دیرهنگام و تمام آخر هفته‌ها انجام می‌شد. آنها تقریبا هیچ فرصتی برای کار دیگری نداشتند. تنظیم و تیونینگ موتورها را در گاراژی که در خانه آوفرشت بود انجام می‌دادند. در سال ۱۹۶۷، آوفرشت و ملچر عملا وادار به ترک شغل خود شدند؛ البته کسی آنها را رسما اخراج نکرد. اما تنها کاری که دوست داشتند و در آن متخصص بودند از فهرست فعالیت‌های بنز، حذف شد! آنها تصمیم گرفتند همان فعالیت سابق را ادامه دهند و برای کارگاه خود یک اسم بگذارند به نام «AMG»: ا A حرف اول آوفرشت بود و M حرف اول ملچر و G هم حرف اول گروس اشپاخ محل کارگاهشان (و البته محل تولد آوفرشت). آنها همچنان بنزهای کار تیونینگ و تنظیم و تقویت موتور خودروهای ۳۰۰ SE را انجام می‌دادند و از این به بعد، نام AMG به‌تدریج روی خودروها دیده می‌شد.

مرسدس بنز AMG

در همان سال‌ها، SEL ۳۰۰ ۶.۳ تولید شد و موتور ۶ لیتری آن، آوفرشت و ملچر را ترغیب کرد که به سراغ آن بروند. شاید نقطه اوج عجیب AMG اینجا بود؛ چون این خودرو پس از تغییراتی که آنها در این ماشین ایجاد کردند (و حالا یک موتور ۶۹۰۰ سی‌سی بود) سریع‌ترین خودرو جهان شد!

به‌تدریج، علاوه‌بر تقویت موتور، تغییر ظاهری و زیباتر کردن خودروهای مرسدس بنز هم در کنار خدمات آنها قرار گرفت. لوگوی AMG از جنس کروم به پشت ماشین‌های مرسدس بنز اضافه می‌شد. شباهت موتورهای AMG به موتورهای اصلی بنز، به تدریج کمتر می‌شد. حالا AMG معتقد بود که در شاسی هم می‌تواند بهبود‌هایی ایجاد کند. در مورد رینگ هم، سلیقه‌ای متفاوت از بنز به‌کار گرفته شد. گیربکس‌های اتوماتیک، به سیستم انتخاب دستی دنده مجهز شدند. چیزی که روی گیربکس‌های اصلی بنز در آن زمان امکان‌پذیر نبود.

به‌تدریج علاوه‌بر لوگوی خود که روی ماشین‌ها نصب می‌کرد، به این باور رسیده بود که ماشین‌ها در حدی متفاوت شده‌اند که مدل اصلی آنها که توسط بنز اعلام می‌شود، چندان قابل مقایسه نیست! نام مدل‌های بنز از پشت ماشین‌ها حذف می‌شد و نام‌های تعیین شده توسط AMG اضافه می‌شد. آن زمان بنز از نام‌گذاری سه رقمی استفاده می‌کرد و AMG تصمیم گرفت از اعداد دورقمی استفاده کند. C۳۲ AMG یکی از اولین نمونه‌های نام‌گذاری آنها بود.

حدود سال ۱۹۹۰ بود که مرسدس بنز احساس کرد نمی‌توان به سادگی از AMG صرف‌نظر کرد. شرکتی که یک رقم از مدل اعلام شده توسط بنز کم می‌کرد اما رقم قابل‌توجهی به قیمت این خودرو لوکس جهان، می‌افزود! حالا دارندگان خودروهای AMG با غرور اعلام می‌کردند که خودروی آنها، بنز ارژینال نیست و حتی اصرار داشتند ثابت کنند که بخش‌های مختلف، کاملا طراحی AMG است و با بنز فرق دارد! AMG هم خود را بزرگ‌تر می‌دید و دوست داشت محصولاتش در فروشگاه‌های رسمی مرسدس بنز فروخته شوند. این توافق در همان سال امضا شد. ۲۳ سال پس از ترک شرکت و تعطیل شدن زمینه فعالیت‌شان، حالا می‌توانستند محصولات خود را در کنار محصولات کارفرمای قدیمی ببینند!

پیوستن به مادر

در سال ۱۹۹۹ شرکت دایملر پیشنهاد خرید ۵۱ درصد از سهام AMG را مطرح کرد. دو طرف از چنین کاری خوشحال بودند. بنز می‌توانست ادعا کند شرکتی که مدل خودروهای بنز را از پشت آنها حذف می‌کند و لوگوی خودش را جایگزین می‌کند، غریبه نیست و AMG هم فرصت داشت از همان ابتدا در طراحی و تولید محصولات اعمال نظر کند و دست بازتری در طراحی خودروها داشته باشد.

در سال ۲۰۰۳ موتور ۱۲ سیلندر بنز تقویت شده توسط AMG حدود ۶۱۲ اسب بخار قدرت داشت و پشت آن لوگوی SL۶۵ AMG نصب شده بود. به‌تدریج جذابیت AMG در آسیا، کشورهای عربی و خاورمیانه هم افزایش یافت.


بنز


در سال ۲۰۰۵، بنز تمام سهم شرکت AMG را خرید و حالا این شرکت دوباره بخشی از شرکت مادر بود. کارکنانی که وادار به ترک شرکت خود شده بودند، این بار به صورت یک سازمان بزرگ و قدرتمند و مستقل، به جایگاه نخست خود بازگشتند. در سال ۲۰۰۶ ماشین‌های جدیدی توسط AMG عرضه شد که به موتور AMG مجهز بودند!

امروز شرکت بنز فیلم‌ها و کلیپ‌های مختلفی درباره AMG منتشر می‌کند. این شرکت را با غرور به‌عنوان یکی از قدرتمند‌ترین شرکت‌های تولید و تیونینگ خودرو در جهان معرفی می‌کند. اما همیشه ماجرا به شکلی روایت می‌شود که ماجرای نخستین روزهای جداشدن این فرزند از شرکت مادر تا حدی که امکان‌پذیر است، پررنگ نباشد.


کد مطلب: 31796

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/31796/داستان-کسب-وکار-مرسدس-بنز

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com