کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پژویان:

ساختار مالیاتی ایران به کل اشتباه است

8 اسفند 1393 ساعت 21:22

یک اقتصاددان با بیان این که ساختار مالیات ایران به کل اشتباه است، افزود: پایه های مالیاتی در اقتصاد ایران به صورتی است که طبقه متوسط و متوسط پایین مالیات می پردازند در حالی که باید مالیات برای ثروتمندان برقرار شود.


به گزارش حدید نیوز،جمشید پژویان امروز ( جمعه ) در برنامه «مناظره» با موضوع «مالیات بنگاه های غیردولتی» افزود: زمانی که در سال 1345 برای اولین بار قانون مالیاتهای مستقیم تبیین شد، طراحان آن در نظر داشتند در یک یا دو مرحله با فاصله چند سال آن را اصلاح کنند.
 
وی یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته مالیاتها به عنوان منبع اصلی درآمد دولت ها هستند و به طور متوسط در دنیا حدود 85 تا 90 درصد از درآمدهای دولتها را مالیات تامین می کند و بقیه درامد دولتها از طریق سایر منابع تهیه می شود ولی در اقتصاد ایران و اقتصاد کشورهای منطقه خلیج فارس به این شکل نیست .
 
وی تاکید کرد: اقتصاد ما اقتصادی است که 75 میلیون نفر متقاضی دارد و اقتصاد بزرگی است که می تواند به راحتی درآمدهای نفتی را در جهت روند تولید و افزایش رشد اقتصادی به کاربگیرد، مانند کشورهای انگلیس، آمریکا و کشورهایی که اقتصادشان قابلیت جذب این درآمدهای نفتی در درون بخش خصوصی را دارد. بنابراین از طریق سیستم مالیاتی می توان بخش اعظمی ازدرآمدهای دولت را تامین کرد.
 
وی خاطرنشان کرد : سیستم مالیاتی درایران باید به طور کامل اصلاح شود اما هر بار که صحبت از اصلاح نظام مالیاتی ایران می شود، به دلیل محدود بودن اقتصاددان هایی که تخصص اقتصاد مالیات ها را دارا هستند، این موضوع به سازمان مالیاتی محول می شود در حالی که تخصص و تبحر این سازمان اجرای مالیات است.
 
پژویان افزود : در هیچ جای دنیا موضوعاتی همچون نظام مالیاتی، قوانین مالیاتی، پایه های مالیاتی و نرخ های مالیاتی را سازمان مالیاتی طراحی نمی کند.
 
***معاون سازمان امور مالیاتی:مردم از نبود عدالت مالیاتی رنج می برند
 
معاون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی در برنامه امروز مناظره گفت : بیشترین رنج مردم از بحث مالیات ها تبعیض است و کمتر کسی در کشور، از بالا بودن سف مالیات خود گلایه دارد بلکه بیشتر مردم ایران از موضوع رعایت نشدن عدالت در مالیات ها ناراحت هستند.
 
حسین وکیلی مالیات را برای تامین درآمد دولت و هزینه های کشور بسیار با اهمیت دانست و افزود: با تمام فراز و نشیب های مالیات چاره ای جز پرداختن آن نداریم ، باید آن را تقویت کنیم و به نقطه ای برسیم که همه مودیان مالیات ها را کامل و با رضایت پرداخت کنند.
 
نماینده دولت در برنامه مناظره امروز تاکید کرد: امروزه همه می دانند که ثروت خوری کار خوبی نیست و ما باید هزینه ها را خودمان پرداخت کنیم تا مخارج کشور تامین شود.
 
وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد باید اصلاحات امور مالیاتها را پیگیری کنند . این کار باید با حضور اقتصاددانها دنبال شود از این رووزارت دارایی اصلاح قانون مالیاتها را به معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد سپرد تا از امور مالیاتی این کانال دنبال شود.
 
وکیلی تاکید کرد: طبیعی است که سازمان امور مالیاتی برای حل مسایل اجرایی و تبیین فرآیندهای مناسب باید در این اصلاحات حضور داشته باشد .
 
وی ادامه داد: اصلاحات قانون مالیاتها بیشتر رو به سمتی است که نرخ های مالیاتی را کاهش بدهد از جمله این که نرخ ماده 131 از 15 تا 35 را به 15 تا 25 کاهش دادیم، معافیت های مالیاتی را به نحو قابل توجهی افزایش دادیم و سعی شده که معافیت ها هدفمند شود و بدانیم در کشور چه کار می کنیم.
 
معاون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی افزود: تاکنون شفافیت در بحث مالیات ها در کشور وجود نداشت اما هم اکنون افزایش اطلاعات در اصلاحات قانون مالیاتها را داریم و به موازات آن، افزایش ضمانت های اجرایی را در این قانون داریم و در کنار آن سعی کرده ایم نرخ های مالیاتی را کاهش دهیم.
 
 
 
*** نماینده مجمع کارافرینان: مالیات نباید برای همه استانها به طور یکسان وضع شود
 
ابوالقاسم شفیعی نماینده مجمع کارافرینان در برنامه مناظره امروز گفت: مالیات تابعی از نرخ بازگشت سرمایه است و نباید برای همه شهرها و استانهای کشور به طور یکسان وضع شود . چنانچه از ایرانشهر تا پیرانشهر یک نرخ ثابت و همان 25 درصد درنظر گرفته شود، عدالت مالیاتی رعایت نشده است.
 
وی افزود: مالیات یک فریضه دینی و ملی است اما باید در کشور عدالت مالیاتی وجود داشته باشد.
 
شفیعی خاطرنشان کرد: مالیات ها باید استانی شود تا استانهای محروم انگیزه های لازم را برای سرمایه گذاری داشته باشند.
 
کارآفرین نمونه کشوری در سال 91 افزود: سپرده های بانکی که هیچ گونه ریسکی ندارند، مالیاتی هم پرداخت نمی کنند اما آیا نرخ سود در صنعت، معادل نرخ بهره های بانکی است؟
 
وی با طرح این پرسش که چرا صنعت گذار مجبور است برای دریافت تسهیلات به بانک فشار وارد کند، افزود: زیرا ذی حساب های بانکها به آورده صنعت گذار به عنوان امری سودده نگاه نمی کنند.


کد مطلب: 32344

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/32344/ساختار-مالیاتی-ایران-کل-اشتباه

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com