کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اصلاح‌طلبان پارلمان درباره آینده برجام چه گفتند؟

22 ارديبهشت 1397 ساعت 17:04

ترامپ سه‌شنبه هفته گذشته در کاخ سفید رسما خروج این کشور از توافق برجام با گروه پنج به علاوه یک را که ژوئیه سه سال پیش به امضا رسید، اعلام کرد.


به گزارش حدیدنیوز، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، سه‌شنبه هفته گذشته (18 اردیبشهت ماه 1397 و هشتم می 2018)، در سخنانی در کاخ سفید رسما خروج این کشور از توافق برجام با گروه پنج به علاوه یک را که ژوئیه سه سال پیش به امضا رسید، اعلام کرد.
 
به دنبال آن، مقامات بلندپایه ایران از جمله مجلس شورای اسلامی این اقدام را محکوم کرده و خواستار اقدام متقابل جمهوری اسلامی در مقابل این نقض عهد شدند.
 
طی گزارش ویژه‌ای با برخی اصلاح‌طلبان مجلس دهم شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته و در این رابطه نقطه نظرات آنها را جویا شدیم.
 
در بخش زیر گفت‌وگوی برخی اصلاح‌طلبان و اعضای فراکسیون امید مجلس دهم شورای اسلامی از نگاهتان می‌گذرد:
*تابش: لحن تهدیدآمیز ترامپ، ملت ایران را در مقابله با فشارها متحدتر می‌کند/ با هم‌دلی مردم از این دوران می‌گذریم
 
محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان و نائب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: آنها اعلام کردند که سازمان انرژی اتمی ایران آمادگی دارد که اگر روند راستی آزمایی کشورهای اروپایی، روسیه و چین به نتیجه مطلوبی نرسد در مقابل تهدیدهای آمریکا غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرند.
 
وی افزود: بدیهی است که در شرایطی فعلی ما باید با اتکا با اقتصادی مقاومتی، صلاح کشور و همچنین تکیه بر اصول حاکم بر سیاست خارجی‌مان که همانا عزت، حکمت و مصلحت است منافع ملی را رقم بزنیم.
*مطهری: اگر اروپا به برجام پایبند نباشد از برجام خارج می‌شویم یا اقدامات دیگری می‌کنیم/ زمان وحدت و همدلی است
 
علی مطهری نماینده مردم تهران و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این اقدام ترامپ نشان می دهد برجام اقدام خوبی بوده که این گونه اصرار دارد از این توافق خارج شود.
 
وی افزود: مسئولان ما هم اکنون تصمیم مدبرانه گرفتند، بر این اساس ما فرصت محدود به اروپا می دهیم اگر ضمانت مستحکم آوردند ما به این توافق پایبند می مانیم و در مقابل فشارها و جریمه های آمریکا ایستادگی می کنیم و همچنان در برجام می مانیم ولی اگر این اتفاق نیافتد ممکن است از برجام خارج شویم یا اقدامات دیگری می‌کنیم.
*صادقی: اگر اروپایی‌ها در اثر فشارهای آمریکا به تعهدات خود عمل نکنند بقای ما در برجام منفعتی ندارد
 
محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: به هر حال برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی به لحاظ حقوقی است.
 
صادقی عنوان کرد: بنابر این اگر اروپایی‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند که برجام قابل ادامه است، چرا که ما تا کنون از حضور آمریکا تأثیری در این دو سال ندیدیم، اما اگر طرف‌های دیگر در اثر فشارهای آمریکا عملاً‌ نتوانند به تعهدات خود ادامه دهند ما باید تصمیم جدیدی بگیریم؛ فایده آن هم این است که ما هزینه منفعت کرده‌ایم و به نظر می‌رسد در آن صورت بقای ما در برجام منفعتی ندارد.
*نوبخت: ترامپ آبروی خود را برد/در صورتی که غرب هم به توافقات خود عمل نکند به آنچه صلاح مملکت است بازمی‌گردیم
 
همچنین علی نوبخت حقیقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس، با محکومیت خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: اول اینکه باید بگوییم ترامپ آبروی خود را با این کار برده است.
 
وی افزود: کشوری که داعیه‌دار تمدن جهانی است و می‌گوید اگر بخواهید دموکراسی را یاد بگیرید و می‌خواهید از اجرای قانون چیزی بفهمید آن را باید از من یاد بگیرید، به نظر من برای بسیاری از نخبگان آمریکا سرافکندگی ایجاد کرد.
 
وی افزود: آمریکا از همان روز اول اجرای برجام به اکثر قریب به اتفاق تعهداتش عمل نکرد و عملاً چندان انتفاعی از برجام برای مردم ایران به دست نیامده است و از دست دادن این قرارداد ضرری را متوجه ملت ایران نخواهد کرد.
*رحیمی: بی‌اعتباری و روسیاهی آمریکا بیشتر برای جهانیان اثبات شد/ افکار عمومی و شرکای آمریکا با یک تردید بزرگ مواجه شده‌اند
 
علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید هم با اشاره به نقض عهد آمریکا در موضوع برجام اظهار داشت: اتفاقی که افتاده است اکنون دو وضعیت را ایجاد می‌کند.
 
وی افزود: در وهله اول زمانی که آمریکا از 1+5 قاعدتاً خارج می‌شود، ‌ائتلافشان به عنوان طرف توافقنامه به لحاظ حقوقی مخدوش است و باید اروپایی‌ها، چین و روسیه نسبت به این وضعیت تعیین تکلیف کنند.
*مافی: خروج ترامپ از برجام برای دولت آمریکا بسیار پرهزینه خواهد بود/اروپایی‌ها تصمیم سختی پیش رو دارند
 
همچنین پروانه مافی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به بدعهدی آمریکا و نقض عهد آن در مسئله برجام شاره کرد و اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام برای دولت آمریکا بسیار پرهزینه خواهد بود. 
 
وی با تاکید بر اینکه ترامپ باید پاسخگوی سؤالات عرصه بین‌الملل باشد، افزود: به هر حال ترامپ در رأس دولتی قرارگرفته است که خود را متعهدترین دولت ها در جهان به انجام قراردادهای بین المللی معرفی کرده است. 
*سعیدی:بدعهدی آمریکا قابل پیش بینی بود/ بهترین فرصت است که تمام مردم ایران همدل مقابل بی‌عقلی ترامپ بایستند
 
بر این اساس،‌ فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید پارلمان، اظهار داشت: باید دید سیاست ایران در مقابل این بدعهدی چه خواهد بود.
 
وی افزود: اقدام آمریکا که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و همه دولتمردان و مردم ایران با توجه به رویه اقدامات ترامپ، پیش‌بینی می‌کردند که از برجام خارج شود.
*مازنی: اگر ادامه برجام با منافع ملی ما در تضاد باشد دلیلی ندارد آن را ادامه دهیم
 
حجت‌الاسلام احمد مازنی هم که نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی است، عنوان کرد: برجام یک فرصت تاریخی برای اثبات قدرت مذاکره و گفت‌وگوی ملت ایران بود.
 
وی ادامه داد: می‌گفتند ایرانی‌ها فقط جنگ‌طلب و خشن هستند و منطقی نیستند ما را مدام متهم به تروریست می‌کردند و ایران‌هراسی را در دنیا به گونه‌ای مطرح کردند که اگر یک فضای جنگی برای کشور ما فراهم می‌کردند در ملت‌های دنیا هیچکس نبود که بگوید این‌ها حق‌شان جنگ نبود. به هر حال می‌شد با این‌ها گفت‌وگو کرد.
*کواکبیان: اگر احساس کنیم اروپایی‌ها فقط «پوسته برجام» را نگه می‌دارند یک هفته هم برای رایزنی زیاد است
 
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس هم با اشاره به بدعهدی و نقض عهد برجامی آمریکا، اظهار داشت: بنده اساسا آدم بدبینی نیستم اما در روند برجام ما دیدیم که اروپایی‌ها مدام چشمشان به آمریکا بود.
 
وی بر این اعتقاد است که در طول این مدت خیلی کارهای جدی صورت نگرفته است لذا عقیده بنده بر این است که خیلی وقت‌مان را تلف نکنیم کارهای جدی باید از الان به بعد باشد.
منبع: فارس


کد مطلب: 36753

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/36753/اصلاح-طلبان-پارلمان-درباره-آینده-برجام-گفتند

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com