کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بودجه فضایی در سال ۹۸ چقدر است؟

19 دی 1397 ساعت 16:18

هم‌زمان با فعالیت دانشمندان کشور در بخش فضایی و آماده شدن ماهواره‌های پیام و دوستی برای پرتاب به مدار، زمینه‌ای برای بررسی برنامه‌های مالی اختصاص یافته به بخش فضا فراهم شد.


 به گزارش حدیدنیوز، براساس پیش‌بینی سال مالی ۹۸، دولت بودجه سه هزار و ۷۶۳ میلیارد و ۸۴۶ میلیون تومانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به انضمام تمامی شرکت‌های تابعه آن در نظر گرفته است.
 
از مجموع بودجه در نظر گرفته شده برای مجموعه وزارت ارتباطات ۷۵۳ میلیارد و ۸۳۸ میلیون تومان بودجه جاری، رقم سه هزار و ۱۰ میلیارد و هشت میلیون تومان هم بودجه عمرانی است.
 
مجموع بودجه‌های جاری و عمرانی سال جاری این وزارتخانه نیز همین رقم (سه هزار و ۷۶۳ میلیارد و ۸۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان) مصوب شده بود؛ بنابراین رشدی را در این بخش شاهد نیستیم.
 
یکی از زیرمجموعه‌های تحت ردیف بودجه‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، "سازمان فضایی ایران" است که ۱۸ میلیارد و ۲۶۵ میلیون تومان بودجه جاری و ۲۱ میلیارد و ۹۵۵ میلیون تومان بودجه عمرانی برای آن در سال آتی مالی پیش‌بینی شده است.
 
بنابراین مجموع بودجه این سازمان به نسبت مصوب سال جاری تغییری نداشته اما ترکیب هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آن تغییر یافته به گونه‌ای که از هزینه‌های عمرانی آن کاسته و به هزینه‌ای جاری اضافه شده است.
 
به گزارش تسنیم، با توجه به زمزمه پرتاب‌های ماهواره‌ای اخیر و پایان تست‌های آزمایشگاهی "ماهواره پیام" و "ماهواره دوستی" دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف و انتقال این دو ماهواره به محل سکوی پرتاب، مسئولان و متولیان توسعه فضایی کشور در این مدت اخیر اظهارنظرهای فراوانی پیرامون برنامه‌های توسعه‌ای در این بخش داشتند. لذا بیراهه نخواهد بود اگر مروری بر سند مالی سال آینده در بخش مرتبط با "پژوهشگاه فضایی ایران" داشته باشیم.
 
دولت برای پژوهشگاه فضایی ایران بودجه ۱۲۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را در سال مالی ۹۸ پیش‌بینی کرده و عملاً رقم چشم‌گیری به این بخش در مقایسه با اعداد و ارقامی سند مالی مصوب سال جاری، تخصیص خواهد یافت.
 
براساس لایحه سند مالی سال آینده کشور، رقم ۱۱۹ میلیارد تومان از مجموع بودجه جاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، باید به پژوهشگاه فضایی ایران تخصیص یابد و در بخش عمرانی آن نیز شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شود.
 
برای نخستین بار است که در مقایسه با سال‌های قبل، بودجه هزینه‌ای این پژوهشگاه به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد؛ طبق سند مالی مربوط به سال جاری، بودجه جاری این بخش ۱۵ میلیارد و ۹۰۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و در سال ۹۶ نیز عملکرد بودجه‌ای این بخش در حوزه جاری، نشان می‌دهد که ۱۴ میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرداخت شده است.
 
اما بودجه در نظر گرفته شده برای بخش عمرانی به نسبت مصوب سال جاری، افت ۱۱.۴ درصدی داشته است.
 
در مجموع بودجه کلی در نظر گرفته شده برای پژوهشگاه فضایی ایران در سال آینده در مقایسه با بودجه مصوب سال جاری، حدود ۴۴۷ درصد رشد داشته است.
 
توسعه فناوری‌ها، زیرساخت‌ها و سامانه‌های بومی در راستای استفاده صلح‌آمیز از فضا و بهبود زندگی بشر با توجه به نیازها و اولویت‌های کشور برای توسعه پرشتاب و پایدار علمی، فناوری، فرهنگی و اقتصادی از جمله موارد مطرح در بیانیه مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران است.
منبع: تسنیم


کد مطلب: 37031

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/37031/بودجه-فضایی-سال-۹۸-چقدر

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com